مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی نقش مهمی در معلولیت‌ها دارد، گفت: طرح اجباری غربالگری ژنتیک برای تمام زوجین یزد اجرایی شد.
کد خبر: ۴۵۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 11 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛جلیل عفتی در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد اظهار داشت: با توجه به اینکه عوامل ژنتیکی یکی از عوامل مهم در ارتباط با معلولیت‌ها به حساب می‌آید، بحث ارائه خدمات غربالگری ژنتیک به صورت جدی در یزد دنبال شد.

وی استان یزد را پیشرو در ارائه خدمات ژنتیک دانست و ادامه داد:  با توجه به ضرورت ارائه مشاوره‌های لازم در ارتباط با مباحث ژنتیکی، ارائه این مشاوره‌ها برای تمام افراد پیش از ازدواج ضروری شد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تاکید بر اینکه استان یزد نخستین استان کشور است که این اقدام را به صورت اجباری ارائه می‌کند، عنوان کرد: سال گذشته حدود 10 هزار ازدواج در استان یزد به ثبت رسید که تمام این ازدواج‌ها تحت پوشش طرح غربالگری ژنتیک قرار گرفتند.

عفتی آموزش‌های پیش از ادواج در استان یزد را هم ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر هر کسی در استان یزد اقدام به ازدواج کند، باید به مدت 16 ساعت آموزش‌های درنظر گرفته شده برای فراگرفتن مهارت‌های اولیه زندگی زناشویی را پشت سر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره‌های آموزشی و انجام طرح غربالگری ژنتیک برای زوجین نقش بسیار مهمی در کاهش آمار طلاق و معلولیت‌ها در جامعه دارد به همین دلیل اداره کل بهزیستی استان یزد به صورت جدی این طرح‌ها را دنبال می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در بهزیستی استان یزد، اجرای طرح صدای مشاور است که به صورت تلفنی به مردم ارائه خدمت می‌شود.

به گفته عفتی مردم یزد می‌توانند با گرفتن شماره چهار رقمی 1780 از خدمات مشاوره‌ای آن بهره‌مند شوند همچنین افراد می‌توانند به صورت حضوری هم این خدمات را دریافت کنند.

وی دادگاه درمان‌مدار را یکی دیگر از طرح‌های بهزیستی استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در استان‌های یزد، تهران، البرز و قزوین اجرایی می‌شود و به وسیله آن، معتادان در مدت زمان مشخصی تحت نظر پزشک معالج قرار گرفته و روند درمان خود را طی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد افزود: معتادان در این طرح به وسیله خانواده‌ها و یا از طریق نیروی انتظامی و دادگستری به بهزیستی استان معرفی شده و تحت پوشش خدمات این دادگاه‌های درمان‌مدار قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش مهمی از مشکلاتی که در خانواده‌ها به واسطه اعتیاد یکی از افراد خانوار به وجود آمده برطرف شده و همین موضوع مانع از فروپاشی کانون خانواده‌ها می‌شود.

عفتی در ارتباط با طرح‌های بهزیستی استان یزد در هفته بهزیستی گفت: در این هفته 32 طرح با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال توسط اداره کل بهزیستی استان و با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری می‌رسد. 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار