به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
با توجه به ضرورت پیاده سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، مؤسسات و نهادهای مربوطه و نیز فعالان حوزه فرهنگ دینی باید توجه علمی و روشمند به مقوله امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و این کتاب علمی می تواند منبعی مناسب برای جلوگیری از برخورد سطحی با این فریضه الهی باشد.
کد خبر: ۴۵۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 01 July 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی؛ کتاب "فقه امر به معروف و نهی از منکر" به تازگی توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در 1000 نسخه روانه بازار نشر شده است. این کتاب که توسط استاد حیدر حب الله تألیف شده بود توسط آقایان علی الهی خراسانی، محمدرضا ملایی و حسنعلی شیروی ترجمه شده است. کتاب "فقه امر به معروف و نهی از منکر" در 770 صفحه بوده و می توان گفت تفصیلی ترین اثر فارسی با روش استدلالی و اجتهادی است. کتاب مذکور به منابع اهل سنت و نیز آراء ایشان توجه داشته است.
استاد حیدر حب الله نویسنده کتاب، از جمله انگیزه های پرداختن به بحث امر به معروف و نهی از منکر را چنین می داند و می نویسد:
«روش های تند و خشن که در بیشتر اوقات واکنش و نتیجه معکوس دارند؛ این روش ها که توسط برخی عالمان دین و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در برخی کشورهای اسلامی به عنوان پدیده ای پلیسی و قضائی و سرکوبگرانه به کار گرفته می شود، پیامدهای منفی در جوامع اسلامی به ویژه در نسل جوان در پی دارد.» (ص29)
فصل های اصلی کتاب بدین ترتیب است:
فصل اول: امر به معروف و نهی از منکر، جستاری در فقه قرآنی
فصل دوم: حکم امر به معروف و نهی از منکر، مؤلفه ها و اقسام آن
فصل سوم: شرایط امر به معروف و نهی از منکر
فصل چهارم: امر به معروف و نهی از منکر؛ مراتب، وسایل و ابزارها
فصل پنجم: امر به معروف و نهی از منکر؛ شغلی از مشاغل و آثار ضمان
با توجه به ضرورت پیاده سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، باید مؤسسات و نهادهای مربوطه و نیز فعالان حوزه فرهنگ دینی توجه علمی و روشمند به مقوله امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و این کتاب علمی می تواند منبعی مناسب برای جلوگیری از برخورد سطحی با این فریضه الهی باشد.
گفتنی است نویسنده کتاب، حیدر حب الله لبنانی الاصل و از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بوده  و سردبیر دو فصلنامه الاجتهاد و التجدید و نصوص معاصره می باشد. از وی ده ها کتاب و مقاله در حوزه علوم اسلامی منتشر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار