مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان گفت: به طور میانگین روزانه یک نفر در این استان بابت مهریه وارد زندان می‌شود.
کد خبر: ۴۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 07 June 2017
سید حجت الله موسوی قوام سه‌شنبه شب در جشن نسیم در تالار عقیق رفسنجان اظهار داشت: خیران یاوران ستاد دیه هستند و سال‌های سال است که از محل مشارکت‌های خیران زندانیان زیادی آزاد می‌شوند.

وی افزود: دو مؤسسه خیریه و مجموعه حمایتی در کنار دستگاه قضائی داریم که خانواده زندانیان را زیرپوشش قرار می‌دهد که انجمن حمایت از خانواده زندانیان و ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان هستند.

رئیس ستاد دیه استان کرمان با بیان اینکه در زندان‌ها دو دسته زندانی جرایم عمد و غیرعمد داریم، یادآور شد: از سال ۸۰ که ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند تشکیل شده تاکنون دو هزار و ۶۴۴ زندانی جرایم غیرعمد در استان آزاد شده است.

موسوی قوام ادامه داد: درکنار انجمن و ستاد دیه، هیئت صلح و سازش تشکیل دادیم که با شاکیان صحبت کرده و تعدادی زندانی هم از طریق همین صحبت‌ها بدون پرداخت وجه آزاد شده‌اند که در این راستا بیش از دو هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال با مذاکره با شاکیان زندانیان جرایم غیر عمد در چند سال گذشته در این استان گره گشایی شده است.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان طی چند سال گذشته ۱۸۴ زندانی با جرایم غیر عمد با کمک خیرین و کمک های ستاد دیه استان با مبلغ بیش از ۴۰ میلیارد ریال آزاد شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۷۵ نفر بابت پرداخت دیه زندانی شده بودند که در مجموع با پرداخت مبلغ ۴.۵ میلیارد ریال از حوزه کمک های خیّران شهرستان آزاد شدند.

موسوی قوام با بیان اینکه مسئولان عالی‌رتبه نظام نگاه ویژه‌ای به خانواده زندانیان و آزادی زندانیان دارند، گفت: اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی ۳۱۳ میلیون‌تومان به ستاد دیه کشور کمک کردند که نشان می‌دهد این ستاد اعتمادسازی خوبی صورت داده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی و درمان از وظایف مهم ستاد دیه است، افزود: ۹۲ جشن گلریزان تاکنون در استان برگزار شده است و ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان طی این ۹۲ جشن جمع‌آوری شده است.

رئیس ستاد دیه استان کرمان تصریح کرد: ۹۰ درصد زندانیان استان بدهکاران دیه هستند که برای کاهش این آمار پیشگیری عمومی نیاز است و باید تریبون نماز جمعه، مراکز فرهنگی، علمی، دانشگاهیان و... در این زمینه وارد شوند تا با  آموزش های لازم امر پیشگیری از بروز جرایم دیه و غیر عمد جلوگیری شود چرا که در حوزه پیشگیری هرچه هزینه کنیم نتیجه و خروجی بهتری خواهیم داشت.

موسوی قوام با بیان اینکه به طور میانگین روزانه یک نفر در استان بابت مهریه وارد زندان می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد زندانیان غیرعمدی به علت مهریه و نفقه وارد زندان می‌شوند و جوانانی که سرمایه مملکت هستند به دلیل ازدواج‌های ناموفق باید زندان باشند.

وی تصریح کرد: جمله «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته» باید از زبان مردم حذف شود و مهریه باید به طور متعادل و در حد وسع و توان یک مرد در نظر گرفته شود تا توان پرداخت را داشته باشد.

رئیس ستاد دیه استان کرمان با پیشنهاد اینکه هر محله ای که یک مسجد داشته باشد برای آزادی یک زندانی غیرعمد اقدام کند، اظهار کرد: ۸۶ زندانی در سطح شهرستان کرمان می توانند از طریق مساجد آزاد شوند که از این تعداد ۴۰ نفر در شهر کرمان با کمک های جذب شده از سوی مساجد می توانند آزاد و به آغوش گرم خانواده هایشان برگردند.

موسوی اظهار کرد: برای آزادی ۲۷ زندانی غیر عمد در رفسنجان مبلغ ۱۰ میلیارد ریال نیاز است که که امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان بتوانیم این تعداد زندانی را آزاد کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار