معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تکمیل فرایند قانونی "مالیات سبز" گفت: در قانون گذشته فقط آلایندگی کارخانه‌ها مشمول مالیات بود اما در قانون جدید کالاهای آلاینده نیز مشمول مالیات شده‌اند.
کد خبر: ۴۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 31 May 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:علیرضا طاری‌بخش پیش از ظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی شیراز اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده فعلی از یک مهر 87 به مدت 5 سال اجرایی شد که معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور پیش از پایان مهلت 5 ساله شروع به اصلاح این قانون کرده است.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده 6 ماه قبل تقدیم دولت شد و در دولت در دست بررسی است که بعد از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: ظرف یکی دو ماه آینده اصلاح این قانون از سوی دولت تقدیم به مجلس می‌شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور درباره مهم‌ترین تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: یکی از تغییرات توسعه و تکمیل "مالیات سبز" است که در قانون گذشته فقط آلایندگی کارخانه‌ها مشمول مالیات بود در قانون جدید کالاهای آلاینده مثل کالاهایی که پایه مواد شیمیایی دارند نیز مشمول مالیات شده‌اند.

وی با بیان اینکه فرایند قانونی "مالیات سبز" در قانون جدید تکمیل شده است عنوان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست هرسال باید کالاهای آلاینده را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

طاری‌بخش با اشاره به تعیین مالیات برای کالاهای خاص گفت: کالاهایی مثل بنزین، نفت، گاز، گاز طبیعی، خدمات مخابراتی، نوشابه گازدار و سیگار در قانون جدید مشمول مالیات خاص می‌شوند که نرخ‌های متعدد دارند و این جدا از ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه خودروهای بالای 2 هزار و 500 سی‌سی نیز باید مالیات خاص پرداخت کنند تصریح کرد: امکان حسابرسی مبتنی بر ریسک نیز پیشنهاد سازمان بوده که مشخص نیست این پیشنهاد به کجا برسد.

طاری‌بخش خاطرنشان کرد: در همین قانون دولت ملزم به پرداخت مالیات پیمانکاران است و جریمه از تعهد پیمانکار برداشته می‌شود و خود دولت باید آن را پرداخت کند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به پیشنهاد اجرای ارزش افزوده ساده شده برای مودیان حلقه آخر یا آنهایی که به نوعی امکان اجرای قانون برای آنها وجود ندارد افزود: این طرح پیشنهاد شده و اگر مجلس تصویب کند این مودیان براساس ضریبی مالیات پرداخت ‌می‌کنند منتها شرط آن این است که مودی حتما مودی حلقه آخر زنجیره باشد و از طرفی باید مالیات‌های قبلی به دولت پرداخته شده باشد.

وی عنوان کرد: نکته دیگر یکپارچگی نرخ عوارض و مالیات با نرخ 10 درصد است و سهم شهرداری براساس ضریبی که احتمالا سی هفتاد خواهد بود توزیع می‌شود و در واقع در مراحل اجرای قانون ما فقط یک نرخ مالیات خواهیم داشت.

طاری‌بخش با اشاره به اصلاح جرائم مالیاتی گفت: جرائم تقریبا کاهش یافته منتهی موارد به صورت دقیق‌تر مشخص و شفاف‌سازی شده تا مودیان مطلع باشند که چه تکالیفی مشمول جرائم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشوق جدیدی با عنوان قانون صندوق مکانیزه فروش نوشته شده که براساس آن کسانی که فاکتورهای خود را به سازمان مالیاتی ارائه کنند یک درصد کل مالیات به آنها برگشت داده می‌شود، اظهار داشت: این قانون بعد از بررسی برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه سال گذشته 96 درصد مالیات دولت محقق شده است افزود: سال گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده 220 میلیارد ریال بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار