شانه‌خالی کردن یا اجرای‌قانون؟!
تابناک: نانوایی‌هایی که به صورت آزاد اقدام به فروش نان می‌کنند دیگر تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار نمی‌گیرند و نرخ‌ها کاملا آزاد است.
کد خبر: ۴۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳ 31 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در حالی که اتحادیه نانوایان اصفهان از اجرای طرح آزادپزی نان در اصفهان خبر می دهد و نانوایان نیز با اعلام اینکه بسیاری از همکارانشان به بهانه تخلف دیگر سهمیه آرد دولتی دریافت نمی کنند بر این خبر صحه می گذارند اما رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان نظر دیگری دارد.

اسرافیل احمدیه که اعتقادی به آزادسازی نرخ نان با بهانه تخلف نانوایان ندارد، قطع سهمیه آرد دولتی نانوایی های متخلف را اجرای قانون می داند نه دور زدن قانون برای آزادسازی نرخ نان!.

وی اذعان دارد که اگر پیش از این سهمیه نانوایان متخلف قطع نمی شد این مورد در قانون دیده نشده بود که از قبل از عید در جلسه بهداشت آرد و نان در استانداری اصفهان این امر تصویب و به اجرا در آمد که در نتیجه آن 30 نانوایی متخلف شناسایی و سهمیه آرد دولتی آنها قطع شد.

این مصوبه درست در زمانی اجرا می شود که دولت تصمیم به آزادسازی نرخ نان می گیرد و درنهایت نیز تخلف چند نانوا اصفهان را به طور خودکار به عنوان پایلوت طرح آزادسازی نرخ نان، مطرح میکند.

این توفیق اجباری در حالی نصیب اصفهانی می شود که نانوایان اصفهان از اینکه مشتریان خود را با افزایش نرخ ها از دست بدهند ابراز نگرانی می کنند.

اما احمدیه اعتقاد دارد نانواها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند، حاضر نیستند نان را به نرخ های بسیار گزاف به فروش برسانند.

اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در عین حال به این نکته هم اشاره دارد که نانوایی هایی که به صورت آزاد اقدام به فروش نان می کنند دیگر تحت نظارت این سازمان قرار نمی گیرند و نرخ ها کاملا آزاد است.

وی اما در برابر این نگرانی که با آزادسازی، ممکن است نانواها برخی مواردی که در گذشته غیرقانونی بوده است را مجددا اجرا و استفاده کنند نیز می گوید که نظارت کیفی بر نانوایی ها حتی در صورت آزادپزی همچنان ادامه دارد اما نظارتی بر قیمت ها صورت نخواهد گرفت.

در بازاری که نظارت ها از سوی تعزیرات ، اتحادیه و سازمان صنعت اعمال می شد همواره شاهد آشفتگی و چندنرخی برخی اقلام از جمله نان بودیم و فروشندگان چندان به تعرفه ها توجهی نداشته و نرخ های دلخواه خود را اعمال می کردند که حال باید منتظر بود و دید وضعیت بازار به ویژه در حوزه پخت و عرضه نان به دلیل عدم نظارت بر قیمت ها به چه صورتی خواهد بود.

آیا آزادسازی نرخ نان، تامین کیفیت بیشتر نان برای مصرف کنندگان را دنبال می کند یا دولت به دنبال سبک سازی بار خود در برخی از بخش هاست؟.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار