معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: سه میلیارد و 40 میلیون ریال عملیات آبخیزداری از نوع خشکه چینی با همکاری بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین (ع) در حوزه سدهای این استان در حال انجام است.
کد خبر: ۴۰۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 13 April 2017
محمد پاکدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این عملیات در اراضی ملی حوزه سدهای کرخه و دویرج در شهرستان دهلران، کنگیر در ایوان و سد چم گردلان ایلام در حال اجراست و تا پایان فصل بهار به اتمام می رسد.
وی افزود: همچنین بسیج سازندگی سپاه استان ایلام با همکاری منابع طبیعی تا پایان نیمه نخست امسال عملیات های مختلفی در حوزه آبخیزداری از جمله بیولوژیکی، آبخوان داری، آبخیزداری، گابیون بندی سنگی ملاطی اجرا می کند.
پاکدل در مورد حضور بسیج سازندگی ایلام در طرح های منابع طبیعی یادآور شد: با توجه به مشکل تامین اعتبار طرح ها از سوی این اداره کل، مقرر شد بسیج سازندگی هزینه اجرای این طرح ها را در مقطع فعلی تامین کند.
وی با بیان اینکه با مشارکت بسیج سازندگی این طرح ها در مدت زمان و هزینه ای کمتر در مقایسه با پیمانکاران خصوصی به انجام می رساند، گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بعد از تامین اعتبار، هزینه بسیج سازندگی را پرداخت می کند.
پاکدل با بیان اینکه آبخیزداری شاکله اصلی بقای زمین است، اجرای انواع طرح های آبخیزداری را عاملی موثر برای تثبیت و حفظ خاک، تغذیه سفره های زیرزمینی، جلوگیری از هدر رفت روان آب های طبیعی و نزولات جوی، کمک به حاصلخیزی اراضی کشاورزی دانست.
به گزارش ایرنا، در پی انعقاد تفاهم نامه ای که بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد شد، سپاه عملیات اجرایی و تامین اعتبار طرح های آبخیزداری را در مناطق مختلف کشور توسط سازمان بسیج سازندگی بر عهده گرفته است.
استان ایلام به علت توپوگرافی و شرایط جغرافیایی دارای شیب زیادی است که همین شیب زیاد 30 تا 70 درصدی باعث خروج روان آب های طبیعی و نزولات جوی استان به خارج از مرزها (کشور عراق) می شود که با خروج این آب ها مقدار قابل توجهی از خاک جوان و حاصلخیز استان نیز با آن خارج می شود.
همین خروج خاک جوان و سرشار از ریزمغذی ها و کانی های معدنی از کشور به تدریج باعث پیری و فرسایش خاک و در نتیجه کاهش راندمان اراضی جنگلی و کشاورزی استان می شود که تنها راه جلوگیری از خروج آب و اتلاف آن اجرای طرح های آبخیزداری است.
برای 500 هزار هکتار معادل 25 درصد اراضی طبیعی استان ایلام طرح های مطالعاتی تفضیلی - اجرایی در حوزه های مختلف آبخیزداری تدوین و طراحی شد که اجرای این طرح ها به علت کمبود اعتبار راکد مانده است.
برای اجرای طرح های مختلف حوزه آبخیزداری در مناطق مختلف استان ایلام به اعتباری بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
یک میلیون و 800 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار