دبیر مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: با ارزیابی هایی که در طول سال انجام گرفته فرمانداری سیروان از فرمانداریهای برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان است.
کد خبر: ۳۹۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴ 09 March 2017
دبیر مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: با ارزیابی هایی که در طول سال انجام گرفته فرمانداری  سیروان از فرمانداریهای برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان است.
به گزارش تابناک ایلام،کمالوندی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی با مواد مخدر سیروان گفت:همان طور که می دانیم اعتیاد امروز بعنوان یکی از مسائل اجتماعی که دامنگیر بشریت است محسوب می شود و درآمارهایی که دفتر وابسته به سازمان ملل ،ستاد مقابله با مواد مخدر اعلام کرده بیش از 250 میلیون نفر در دنیا با اعتیاد گریبانگیرند که شیب این تعداد روز به روز در حال افزایش است.
وی افزود: 170 کشور دنیا اعلام کرده اند که اعتیاد آسیب اول کشورشان است،مابقی کشورها نیز این آسیب را جز 3 آسیب اولشان می دانند که این نگرش بیانگر حساسیت دنیا بر موضوع اعتیاد و مواد مخدر می باشد.
 کمالوندی اظهار داشت:بعضی اوقات اینگونه تصور می شود که اعتیاد خاص کشور ایران است و این برای بعضی مستمسکی می شود که متاسفانه عملکرد نظام و دولت را با استفاده از این آسیب تحلیل کنند.
وی تاکید کرد: ما در ارتباط با اعتیاد با چالشهای ناخواسته ای رو به رو ایم از جمله 1925 کیلومتر مرز مشترک با دو کشوری که هنوز از حکومت مرکزی مقتدری برخوردار نیستند و اگر میزان کشت خشخاش در این دو کشور را با قبل از حمله کشورهای غربی و آمریکا به این کشورها مقایسه کنیم میبینیم که سطح زیر کشت مواد مخدر چندین برابر شده است .  
دبیر  مبارزه  با مواد مخدر استان یادآور شد: ما در کشور خودمان قریب به دو هزار نفر شهید در راستای مبارزه با مواد مخدر داشته ایم که سهم استان ما 13 شهید است و 12 هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر داریم و این گوشه ای از هزینه هایی است که کشور عزیز ما در رابطه با مبارزه با مواد مخدر می دهد.
 وی ادامه داد:در آماری گفته اند که بیش از 15درصد درآمدهای نفتی ما صرف سه حوزه مواد مخدر می باشد و حال این را در نظر بگیرید که مواد مخدر چه ارتباط تنگاتنگی با سایر آسیبهای اجتماعی دارد.
  کمالوندی اضافه کرد:دبیر حقوق بشر قوه قضاییه اعلام کرده اند که بیش از 90درصد اعدامهای ما و بیش از 42درصد طلاق ها مربوط به مواد مخدر است.
 وی به وضعیت استان ایلام اشاره ای کرد و گفت:  بر اساس آخرین شیوع شناسی که توسط موسسه ایستا وابسته به جهاد دانشگاهی صورت گرفته ،استان ایلام علی رغم همجواری با استان هایی که میانگین اعتیادشان بالاتر از میانگین کشوری است،جز استانهای پاک و با وضعیت سفید بشمار می آید و رتبه ایلام 23 است.
 کمالوندی تاکید کرد: اما این کفایت نمی کند و وظیفه شورا اینست که به افراد جامعه بگوید که آسیبهای اجتماعی در ایران رها شده نیستند.
وی با یادآوری برنامه های شورای اجتماعی کشور گفت: هر ماه به ریاست وزیر محترم کشور در ارتباط با عمده مسائل و آسیبهای اجتماعی کشور تشکیل جلسه می دهد که آسیب اول همیشه اعتیاد بوده و معضلات دیگری چون: طلاق، حاشیه نشینی ،کم رنگ شدن ارزشهای اخلاقی در رده های بعدی قرار دارند .
 وی در ادامه افزود:هر سه ماه یکبار این جلسه به ریاست آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم تشکیل می شود و این نشان دهنده توجه ویژه نظام و دولت به این مسائل است و  جالب اینجاست که تاکنون 4 مرحله  در دولت یازدهم  در معیت مقام معظم رهبری راجع به آسیبهای اجتماعی که اعتیاد در صدر آنهاست تشکیل جلسه داده اند که نشان می دهد تا این اندازه آسیبهای اجتماعی برای نظام و دولت اهمیت دارند.
دبیر مبارزه با مواد مخدر  خاطر نشان شد:عمده انرژی،تلاش و زمانی که ما برای مبارزه با مواد مخدر گذاشته ایم در این سال ها نتیجه نداده و هرسال دستگیری ها و کشفیات بیشتر می شود.
 کمالوندی تغییر رویکرد از جانب دولت به سمت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را مهم و حیاتی ارزیابی کرد و افزود: استفاده از همه ظرفیتها همچون: هنرمندان، روحانیون، بسیج، مساجد،سازمانهای مردم نهاد ورسانه نقش مهم و بسزایی در این زمینه دارند.
وی خواستار مشارکت همگانی و اقدام جهادی برای ریشه کنی اعتیاد در استان شد.
وی در خصوص وضعیت مراکز ترک اعتیاد و برنامه های مدیران استانی گفت:یک مرکز دولتی ترک اعتیاد داشتیم که متاسفانه بهزیستی آن را تعطیل کرد ولی با رایزنی هایی که استاندار محترم با قائم مقام ستاد داشتند این نوید را می دهم که همه شهرستانهای استان از مرکز میان مدت ترک اعتیاد برخوردار خواهند شد.
کمالوندی خاطر نشان کرد: 11 مرکز ترک اعتیاد میان مدت  و 28مرکز درمانی داریم که همگی بخش خصوصی هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار