غفوری‌فرد:
وزیر اسبق نیرو گفت: هم اکنون نیروگاه اتمی بوشهر در ایران فعال است و تا 10 سال آینده باید حداقل هفت هزار مگاوات برق به آن اضافه کند که در این زمینه قراردادهایی هم منعقد شده است.
کد خبر: ۳۸۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ 21 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، حسن غفوری‌فرد در چهارمین همایش ملی معماری و شهرسازی که در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: دوره دکتری رشته مرتبط با نیروگاه‌ها و محیط برای نخستین بار در سال 87 در دانشگاه امام خمینی(ره) تأسیس شده در حالی که دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر دارای امکانات بیشتری است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب قرار بود تا سال 65، 22 هزار مگاوات در نیروگاه هسته‌ای ایجاد شود در حالی که انقلاب، جنگ و غیره این مراحل را متوقف کرد و حتی نیروگاه اتمی بوشهر که تا سال 57، رشد 85 درصدی داشت، تکمیل آن 30 سال به طول انجامید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بحث هسته‌ای برای نخستین بار در 90 سال گذشته مطرح شد، تصریح کرد: تا قبل از آن دانشمندان فیزیک تصور می‌کردند تمام مجهولات جهان را حل کرده‌اند و کار فیزیک‌دانان بعدی فقط دقت بیشتر در انجام آزمایش‌های قبلی است.

غفوری‌فرد عنوان کرد: به تدریج رشته فیزیک هسته‌ای پدید آمد و در سال 1939 رئیس جمهور وقت آمریکا 6 هزار دلار به یک گروه 6 نفره برای بررسی اتم داد که نتیجه آن به فاصله 6 سال، نخستین استفاده از بمب اتم یعنی فاجعه هیروشیما ژاپن بود.

وی با بیان اینکه استفاده‌های صلح‌آمیز بعدها از انرژی هسته‌ای پدید آمد، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیروگاه اتمی بوشهر در ایران فعال است و تا 10 سال آینده باید حداقل هفت هزار مگاوات برق به آن اضافه کند که در این زمینه قراردادهایی هم منعقد شده است.

وزیر اسبق نیرو یادآور شد: تشعشعات اتمی می‌تواند بسیار خطرساز باشد که نمونه آن، سه حادثه دردناک تریم آیلند، چرنوبیل و هیروشیما است اما انرژی هسته‌ای اهمیت فراوانی دارد که اصلی‌ترین وجه اهمیت آن، تأمین انرژی است.

غفوری‌فرد با بیان اینکه علاوه بر تمام شدن انرژی، آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین هم نگرانی‌های بسیاری در دنیا ایجاد کرده است، اذعان کرد: انرژی‌های نو همچون خورشید، باد و هسته‌ای راه‌های جایگزین برای تأمین انرژی است.

وی گفت: در هر ثانیه چهار میلیون تن از جرم خورشید کم و به انرژی تبدیل شود و هیچ چیزی به جز ذات اقدس الهی بی‌نهایت و تمام‌نشدنی نیست و با یک حساب سرانگشتی 300 میلیارد سال دیگر انرژی خورشید تمام می‌شود.

رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با بیان اینکه تا سال 2015، 396 هزار مگاوات از برق جهان یعنی چیزی معادل 11 درصد توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی جهانی بر این مبنا است که تا سال 2050 این میزان سه برابر شود.

غفوری‌فرد اضافه کرد: سال 2013 غیر از رآکتورهای فعال، 72 رآکتور در حال ساخت بوده که در این میان رکورددار است و این میزان در سال 2015 به 66 رآکتور و در فوریه 2017 به 44 رآکتور رسیده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای در کل جهان پخش شده و اگر حادثه‌ای پدید آید، برای همه مضر است، افزود: هر چه تکنولوژی پیشرفت کند خطرات طبیعی بیشتری را به همراه دارد که باید در حفاظت آن‌ها کوشا باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار