تابناک: مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع لبنی و پاستوریزه استان اصفهان گفت: زمزمه افزایش شش درصدی نرخ محصولات لبنی توسط کارخانجات در کشور صحت دارد چرا که با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های تولید در سال جاری چاره‌ای جز این امر وجود ندارد.
کد خبر: ۳۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴ 20 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان، هومان امیری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: به دلیل شرایط رکود مالی حاکم بر جامعه مصرف انواع لبنیات در ایران از استاندارد مصرف جهانی بسیار کمتر شده است.

وی با اشاره به سرانه سالانه مصرف 300 کیلوگرمی مواد لبنی برای هر نفر در آمریکا، افزود: این رقم در اروپا 270 کیلوگرم برای هر فرد در سال است اما در ایران بر اساس محاسبات خرید و فروش در بازار هر فردی سالانه 86 کیلوگرم محصولات لبنی خریداری و مصرف می‌کند.

امیری با بیان اینکه کاهش مصرف، افت تولید را به همراه دارد، یادآور شد: البته تعداد کمی از کارخانجات بزرگ در استان اصفهان با 100 درصد ظرفیت تولید می‌کنند، اما بخش عمده‌ای از آنها با 50 درصد ظرفیت به کار مشغول هستند.

وی با تایید زمزمه افزایش شش درصدی قیمت محصولات لبنی در سال جاری، ادامه داد: افزایش 20 درصدی حقوق کارگران، قیمت انرژی، مالیات بر ارزش افزوده، مواد بسته بندی و .... در مجموع هزینه‌های بین شش تا هفت درصد به کارخانجات تحمیل کرده که تولیدکنندگان راهی جز افزایش این رقم ندارند.

 این کارشناس صنایع لبنی خاطر نشان کرد: قطعا کارخانه‌داران نیز از این افزایش نرخ در هراس هستند چرا که   آن را مساوی با کاهش خرید مشتریان در شرایط اقتصادی فعلی می‌دانند اما به دلیل جبران هزینه‌ها چاره‌ای  جز این امر وجود ندارد مگر آنکه دولت، هزینه‌های کارخانجات را جبران کند.

 امیری یادآوری کرد: در حال حاضر تعداد کمی از کارخانجات بزرگ کشور به دلیل تولیدات متنوع و حتی فانتزی، برخی اقلام خود را حتی زیر قیمت بازار هم به فروش می‌رسانند که این عمل در توان سایر صنایع لنبی نیست.

وی قیمت خرید شیر خام را کیلویی یک هزار و 110 تومان از دامدار اعلام کرد و گفت: برخی سخنان عنوان شده از سوی اتحادیه‌های دامداران درباره فروش شیر خام به نرخ یک هزار و 440 تومان را نوعی تبلیغات صنفی می‌دانیم چرا که با وقوع این امر توان تولید و خرید مشتریان بسیار کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع لبنی و پاستوریزه استان درباره وضعیت تولید صنایع لبنی در دولت فعلی، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روند تولید با شیبی ملایم و صعودی در حال طی شدن است هر چند دولت، تورم در جامعه را تا حدی کنترل کرده اما رکود در تولید همچنان بر قوت خود باقی است.   

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار