رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان گفت: طی 10ماهه سال جاری 157 میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شد که این رقم در سال گذشته 221 میلیون دلار بوده است.
کد خبر: ۳۶۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 30 January 2017

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان گفت: طی 10ماهه سال جاری 157 میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شد که این رقم در سال گذشته 221 میلیون دلار بوده است.

به گزارش صبح دوشنبه ایرنا از صنعت گلستان، حسینقلی قوانلو در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات و هشتمین جلسه کمیته برون گرایی و جذب سرمایه گذاری خارجی اقتصاد مقاومتی استان در گرگان اظهارداشت: کاهش ساخت وساز در کشورهای هدف صادراتی و تاثیر آن بر صدور قطعات سوله ،سازه های فلزی و میلگرد و سیمان و نیز احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان و تاثیر آن بر صادرات مرغ از مهمترین دلایل کاهش صدور کالا طی سال جاری بوده است.
به گفته وی؛ کاهش شدید قیمت ید نیز با وجود اینکه صادرات این محصول از نظر وزنی با رشد دو برابری همراه بود ،دلیل دیگری برای کاهش ارزش صادرات استان است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه بازارهای هدف صادراتی مورد توجه قرار گیرد، افزود: کشورهایی که اقتصاد آنها برپایه نفت است با نوسانات قیمت انرژی دچار نوسان می شوند و بیشتر کشورهای مقصد صادرات گلستان نیز همچون ترکمنستان، عراق و افغانستان در این گروه قرار می گیرند.
قوانلو گفت: توسعه بازارهای هدف می تواند شرایط جدیدی را برای صادرات استان فراهم نماید و برای این کار باید بدنبال کشورهای باثبات اقتصادی بالاتر برویم.
به گفته وی؛ تشکیل کنسرسیوم های صادراتی مهمترین برنامه سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان در سال جاری بوده و می تواند تاثیر فراوانی بر افزایش میزان صادرات داشته باشد.
وی افزود: 90 درصد صادرات توسط خود تولید کنندگان انجام می شود، در حالی که صادرات یک علم و تخصص است و باید توسط صادرکنندگان باتجربه در قالب شرکت های بزرگ و کنسرسیوم های صادراتی صورت پذیرد تا مشکلات فراوری صادرات استان به حداقل برسد.
به گزارش ایرنا مدیرکل گمرکات گلستان چند روز قبل از کاهش 28 درصدی صادرات در 10 ماهه امسال خبر داده و گفته بود در این مدت 262 هزار و 378 تن کالا به ترتیب به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و قزاقستان صادر شد که بیشتر شامل پنیر، رب گوجه فرنگی، خوراک دام و طیور، گوشت مرغ، قطعات سوله، میلگرد، فرآورده های لبنی، سیمان و گل و گیاه بوده است.
حسینی، ارزش کل واردات 10 ماهه گذشته را نیز 20 میلیون و 458 هزارو 351 دلار اعلام و افزوده بود که در این مدت 27 هزار و 599 تن کالا از کشورهای روسیه، پاکستان، چین، ترکیه و قزاقستان وارد شده است. 
مدیر کل کمرگات گلستان؛ کلر پتاسیم، برنج، ماشین آلات خط تولید، جو، ماشین لباسشویی، روغن ذرت و دستگاه های بسته بندی را از مهمترین اقلام وارداتی از گمرکات استان برشمرد.
محمود ربیعی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان نیز در این جلسه از رشد قابل قبول حوزه تولید خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال جاری با توجه به افزایش میزان صادرات نفت و رشد تولیدات صنعتی کشور ،وضعیت صادرات نیز بهبود یافته است.
به گفته وی؛ استان گلستان برای صادرات فرصت های خوبی دارد که تنوع محصولات و مرز آبی، خشکی و ریلی از آن جمله است که باید به خوبی از این ظرفیت های استفاده شود.
ربیعی؛ تهیه سند جامع صادرات استان را ضروری بیان کرد و نیز گفت که تقویم نمایشگاهی استان به کشورهای هدف صادراتی گلستان ارسال شود تا زمینه حضور شرکت ها و بازرگانان خارجی در این نمایشگاهها فراهم گردد.
گلستان واقع در شمال کشور با ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار