کد خبر: ۳۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶ 19 May 2015
در البرز قلعه و تپه های باستانی زیادی وجود دارد و یافته های باستان شناسی زیادی نیز برای عرضه به البرز نشینان وجود دارد ولی نبود حتی یک موزه دردی بزرگ بر دل تاریخ و فرهنگ این دیار نشانده است.
به گزارش مهر، تنها در ناحیه کرج مرکزی نزدیک به یکصد اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد. علاوه بر آن در ناحیه اشتهارد و ساوجبلاغ نیز تعداد بسیاری آثار باستانی وجود دارد. بدیهی است در صورت توجه مسئولان شهر و میراث فرهنگی این گنج عظیم و درآمد زای خفته، می تواند چهره ناشناخته و مظلوم کرج را به شهری نمونه گردشگری با جاذبه های فراوان فرهنگی تبدیل کند.
از روز گذشته هفته جهانی میراث فرهنگی و بزرگداشت میراث ملی کشور آغاز شده است. جای افتتاح و یا حداقل مراسم کلنگ زنی برای احداث یک موزه یا نمایشگاه از آثار تاریخی یافت شده، نمایشگاه تصاویر کاوش ها و مناطق باستانی، نمایشگاهی از میراث قومی و تاریخی البرز در این شهر خالی است.
جایی که مردم شهر از بومی تا مهاجر، با قدم زدن در آن تاریخ استان را بشناسند و با احتیاط و علاقه بیشتری بر خاکش قدم بگذارند و حرمت فرهنگش را بیش از پیش نگاه دارند. جایی که مدیران غیر بومی و پروازی، مشق شهر کنند و اطلاعات لازم شهری را در آن بیاموزند.
این پرسش که چرا تاکنون فکری برای رونق و مرمت و شناساندن و بهره وری مناسب از داشته ها و امکانات بالقوه این استان صورت نگرفته است فکر را به سمتی می برد آشنا! آنجا که همواره دست هایی در حال کاویدن گنج های ناپیدا و تاراج میراث شهرستان ها هستند.
دریغ از یک نمایشگاه سالیانه میراث کرج، یک مسابقه عکاسی از بافت تاریخی، یک مسابقه درباره چگونگی حفظ معدود خانه های صد و چند ساله این شهر و توتستانها و همچنین دعوت از استاتید دانشگاهی و کارشناسان صاحب نظر مدیریت شهری و بهره بردن از توان و دانش آنان در احیای کرجی که بود و هنوز نفس می کشد، پیش از آنکه بگوییم کرجی که بود، کرجی که مُرد.
اشیاء به دست آمده در خورین شهرستان ساجبلاغ
پختن آش به منظور بارش باران در میام مردم کرج قدیم مرسوم بوده است
کامیاب اشرفی دانش آموخته معماری که خود نیز یکی از خانه های تاریخی این شهر را خریداری و حفظ کرده است می گوید: وقتی برای مرمت به شهری چون کاشان می روم دیدن حساسیت شهروندان و مسئولان نسبت به آثار تاریخی بی نظیر است. اما در کرج در طرح اصلاح هندسی خانه ای متعلق به هفتاد سال پیش با ویژگی های معماری خاص و الگوی منطقه «وسیه» در انتهای یک کوچه بن بست بدون هیچگونه نشانی می ماند.
وی در ادامه می گوید: متاسفانه در این سالها به بسیاری ثابت شده است به علت کمبود اعتبارات، اداره میراث توان لازم برای حفظ بافت تاریخی کرج قدیم را ندارد. آنچه از تاریخ این شهر بخواهید نزد مردم قدیم و طیف متعصب و امانت دار است. آرشیو عکسی از بافت تاریخی و قدیمی و آداب و رسوم کرج منطقه «ویسه»، جاده چالوس، حصار و جای به جای کرج نزد عکاسان خصوصی و مردم قدیمی و وارثان بلوک باشی ها است که اگر به زودی برای ثبت و ضبطش اقدامی نشود به ورطه نابودی کشیده می شود.
در ادامه محمد میرزایی یکی از ساکنان منطقه «وسیه» می گوید: با توجه به اینکه روستای ما در انتهای جاده حصار قرار دارد به نسبت کمتر مورد هجوم تکنولوژی و تخریب قرار گرفته است اما حضور مسافران جاده چالوس این منطقه را در معرض نابودی قرار داده است.
وی در ادامه می افزاید: در این منطقه بافت خانه ها و روستا قدیمی است ولی آنچه برای شهرداری مهم است طرح تفضیلی است که هر کجا بخواهد می رود و هرکجا لازم باشد مسیرش را کج می کند.
میرزایی با اشاره به اینکه آداب و رسوم این منطقه در حال از بین رفتن است، بیان می کند: همین هفته گذشته مراسم پختن آش «باران خواهی» توسط اهالی محل برگزار شد. رسمی که از گذشته به یادگار مانده است. ولی هیچ مسئولی ما را همراهی نکرد. همین بی توجهی ها باعث اشاعه بی هویتی در میان نسل جوان می شود.
احداث موزه در البرز در رفت آمد مدیران میراث گُم شد
در ادامه شادی روکا کارشناس مدیریت جهانگردی می گوید: متاسفانه آنچه به جایی نرسد فریاد است. تا زمانی که موزه و یا نمایشگاهی در این شهر احداث نشود رخداد مبارکی برای میراث کهن ما هم اتفاق نمی افتد.
وی با ابراز تاسف، بهانه هایی چون تعویض مدیریت از سوی مسئولان، را در روند وظایف متولیان میراث فرهنگی تاثیرگذار دانسته و می گوید: آدم ها تعویض می شوند میز و پست و مسئولیت که سر جایش است. اگر هر مدیری کارش را درست و خالصانه انجام دهد مدیر با ادامه روند کار به سر انجامهای خوبی دست پیدا می کند. نباید بروکراسی اداری را توجیهی برای نابودی و محو شدن تاریخ یک ملت قرار داد.
گوشه کوچکی از وضعیت نابسامان تاریخ در سرزمین البرز که از زمانهای بسیار دور حرفهای برای گفتن دارد از نظر گذشت. در ادامه باید گفت؛ در البرز وجود موزه می تواند به دست یابی به هویت جمعی مردمی که از گوشه و کنار کشور آمده اند تا زندگی برای خود دست و پا کنند، کمک کند، بسیاری از مسئولان به دنبال ایجاد وحدت در میان بومی ها و غیر بومی ها هستند در این میان وجود موزه ای که بتوانند تاریخ و هویت ایرانی و اسلامی را در میان مردم بیش از گذشته پررنگ کند به طور قطع مفید خواهد بود.
اشیاء به دست آمده در خورین شهرستان ساجبلاغ
یافته های تاریخی زیادی در حفاری های شهرستان کرج و دیگر شهرستان ها به دست می آید. حال سوالی که در ذهن نقش می بندد این است که؛ این یافته ها در کجا نگهداری می شود؟
سال گذشته موضوع احداث موزه ای برای البرز چند صباحی در رسانه های استان دست به دست شد. طبق شنیده ها قرار بر این بود که موزه هنرهای دوران قاجار در کاخ سلیمانیه کرج برپا شود سرانجام موزه هنرهای قاجار چه شد؟
با توجه به اینکه در آستانه فصل تابستان هستیم به طور قطع وجود موزه ای از یافته های تاریخی می تواند در جذب گردشگر موثر باشد مسئولان میراث فرهنگی البرز در این زمینه چه برنامه ای دارند؟
برای یافتن پاسخ این پرسش ها و همچنین طرح پرسش های دیگر به سراغ معاون میراث گردشگری اداره کل میراث فرهنگی البرز رفتیم، پیگیریها و تماس های مکرر خبرنگار مهر برای برقراری ارتباط نتیجه ای نداد. به همین منظور خبرگزاری مهر در راستای انعکاس شفاف اخبار پذیرای پاسخ مسئولان مربوطه در این زمینه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار