حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه
جلسه تودیع و معارفه رییس دادگستری استان با حضور حجت الاسلام محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و عضو خبرگان رهبری ، دکتر جبارزاده استاندار و و با حضور مسولین اجرائی و نظامی و انتظامی استان که در سالن اجتماعات دادگستری برگزار گردید، از خدمات چندین ساله حجت الاسلام شریفی رییس سابق دادگستری استان تجلیل بعمل آمد و حجت الاسلام مظفری به عنوان رییس کل جدید دادگستری آذربایجان شرقی معرفی شد
کد خبر: ۳۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ 17 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک  تبریز، حجت الاسلام محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: مبعث بزرگ ترین حادثه تاریخ بشریت، روز تجلی عظمت و رحمت الهی است که خداوند بر بشریت منت نهاد و تا روز قیامت آنچه نیاز دارند را ارسال کرد.

وی با بیان این‌که رسول گرامی اسلام در شرایطی که دنیا را ظلمت فرا گرفته بود مبعوث شدند، گفت: در آن دوران قشر اندک با ظلم و تعدی بر کثرت مردم حکومت می کرد، جهالت باعث شده بود که از خوی انسانی خود بیرون و از عاطفه و انسانیت دور و حتی به حقوق خود و فرزندان خود رحم نمی کردند، زنده به گور کردن دختران دلیل بر این مطلب است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای افزود: رسول گرامی اسلام(ص) توانست از انسان هایی که در ظلمت زندگی می کردند، شخصیت هایی بسازد که بر خیزند و همه پرده های جهالت را کنار زنند و حوزه خود را به نور یکپارچه تبدیل می کند، در مقابل ظلم با تمام غیرت به دفاع بر می خیزد.

وی اظهار داشت: کسانی که منافع  جنبه های مادی خود را در خطر دیدند، ساکت ننشسته اند، بنابراین در مقابل ایشان ایستادند و در سه سال فشار اقتصادی بر پیامبر اسلام(ص) و پیروان شان سعی بر خاموش کردن این نور الهی داشتند، همه مخالفین دست به دست هم دادند و جنگ احزاب را به راه انداختند.

معاون اول رییس قوه قضاییه در ادامه یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 ، امام خمینی در شرایطی که تمام دنیا به دو قطب تقسیم شده بود و هیچ کس نمی توانست بدون وابستگی به یکی از این دو قدرت اعلام وجود کند، این بت را با اعتقاد به خدا شکست.

حجت الاسلام اژه ای افزود: امام راحل با اعتماد به مردم و اعتقاد به خدا گفت؛ من دولت تعین می کنم، امام خمینی(ره) بدون تکیه به هیچ یک از قدرت های دنیا  و با تکیه بر ایمان مردم توانست نظام شاهنشاهی 2500 را به زمین زند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که مطامع دنیوی‌شان به خطر افتاد، زمین ننشستند، حزب دموکرات، منافقین و دیگر گروه های معاند را تجهیز کردند و به جان این ملت انداختند، بسیاری از مردمان بزرگ این کشور را ترور کردند، اما امروز شرق با نام جمهوری اسلامی ایران در مقابل غرب می ایستد.

حجت الاسلام اژه ای گفت: اما امروز برخی چنین فکر می کنند گشایش این کشور در سازش با غرب خواهد بود، با اینکه معجزات و ایستادگی را دیدند، باز چشم شان به غرب است، دیدند زمانی که یک قدم عقب آمدند، دشمن ده قدم جلو آمد، گاهی از زبانی حرف هایی می شنود که انسان نمی تواند باور کند.

وی خاطرنشان کرد: مگر تا زمانی که شیطان، شیطان است می شود به سوی او دست دوستی داد، مگر آمریکا شیطان بزرگ نیست، به شیطان نمی شود اعتماد کرد، ثابت کردید یک ملت می تواند با وحدت و تکیه بر خدا و ایمان در مقابل دشمنان بایستند.

معاون اول رییس قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه از ابتدا سعی کرد در این مسیر نقش خود را ایفا کند، قوه قضائیه با کمک مردم و نیروهای نظامی و انتظامی سر هر دشمنی را به سنگ کوبید، کجا هستند کسانی که به فکر اغتشاش بودند، امروز قوه با وجود تمام مشکلات و کمبود ها مصمم است تا در مقابل هر فتنه گر و تجاوز گر و کسانی که می خواهند مفسده اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنند، بدون تبعیض بایستد.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه امروز به امور کسانی چون صاحبان قدرت، کسانی که فکر می کردند نمی شود آنها را محکوم کرد، رسیدگی می کند، امروز به امور بالاترین مقامات سیاسی و خویشاوندان آنها و به امور خود اعضاء قوه قضاییه رسیدگی می کند.

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حجت الاسلام شریفی 8 سال و سه ماه در استان آذربایجان شرقی در سمت قضا مشغول انجام وظیفه بود که در طول این مدت تعامل مناسبی با مدیران استانی در راستای حفظ امنیت و آرامش مردم داشت.

وی افزود: امروز که به عهده او خدمت در سنگر دیگر را گذاردند، بر اساس تکلیف مداری امتثال کرده و قرار است در دیوان عالی کشور به عنوان رییس یکی از شعب دیوان انجام وظیفه کند، همچنین حجت الاسلام مظفری نیز نیرویی با انرژی و استعدادی جدی و با روحیه ای جدید تمام کارهای خیر آقای شریفی را تکمیل و امور جدید را ترمیم خواهد کرد.

کثرت پرونده در دادگستری هشدار است و زیبنده جامعه اسلامی نیست

 همچنین درادامه  این مراسم آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: قوه قضائیه از جهتی نسبت به دیگر قوای نظام دارای اهمیت بالاتری است، چرا که نفوس، اموال و آبروی مردم در اسلام از اهمیت بالاتری برخوردار است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در قانون اساسی سه قوه زیر نظر ولایت فقیه قرار دارند، همان طور که حکومت از ارکان ولایت است، حکم و قضا نیز از ارکان ولایت می باشد؛ یکی از نکاتی که در قانون اساسی قابل توجه بوده، استقلال قوه قضائیه است، دستگاه قضا باید مستقل بوده و تحت فشار هیچ گروه و شخصیت حقیقی و حقوقی قرار نگیرد.

 وی در ادامه به بیان ویژگی های قوه قضائیه پرداخت و ابراز داشت: رسیدگی به تعدی و تظلم از وظایف قوه قضائیه است، تعدی به بیت المال و حقوق مملکت و مواردی چون در اختلاس مربوط است و تظلم مربوط به شکایات مردم است، این موارد تعدی در بیت المال نباید در جمهوری اسلامی پیش آید.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: امتیار دیگر قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است که بسیار ضروری بوده و دامنه وسیعی نیز دارد، در این حوزه تلاش هایی شده اما کافی نیست، توجه به تربیت زندانیان و مسائل آن ها لازم است تا وقوع جرم بیش از این از مجرمان واقع نشود.

وی با انتقاد از حجم گسترده پرونده های قضایی در دادگستری ها تأکید کرد: کثرت پرونده در دادگستری هشدار است، زیبنده جامعه اسلامی نیست که این تعداد پرونده وجود داشته باشد، در کشوری که عنوان اسلامی دارد، کار فرهنگی بسیار عمیق و بیش از این لازم است، این میزان پرونده زیبنده ملت ایران و کشور اسلامی نیست.

امام جمعه تبریز در ادامه به ارائه تذکراتی پرداخت و خاطرنشان کرد: در گزینش قضات لازم است دقت بیشتری شود، وجود حتی یک قاضی فاسد در جمهوری اسلامی بسیار زننده و رشت است، بیشتر روایات در زمینه رشوه، مربوط به قضات است.

وی تصریح کرد: بنابر قانون و شرع، تا حکم قطعی نشده نباید نام متهم اعلام شود، این امر مفاسدی دارد، و تذکر دیگر این‌که تسریع در رسیدگی، با وجود کثرت پرونده ها به ویژه در پرونده هایی که جنبه عمومی دارد باید مورد توجه باشد، مردم انتظار رسیدگی بیشتری دارند و این تسریع باید توأم با دقت باشد.

این عالم فاضل در سال های ریاست در دادگستری استان، اقدامات ارزشمندی داشته است.

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم با تشکر از زحمات حجت الاسلام شریفی، گفت: این عالم فاضل در سال های ریاست در دادگستری استان، در دوران مشکلات اقتصادی همکاری های بسیاری را داشته و در جریان رسیدگی به مشکلات کارگرانی که حقوقشان 18 تا 20 ماه عقب مانده بود، اقدامات ارزشمندی داشته است.

وی ادامه داد: دادگستری جایگاه ویژه ای در امنیت و کاهش جرائم و مبارزه با مواد مخدر در استان داشته است، از تمام دست اندکاران امنیت که بخش عمده آن بر عهده دادگستری است، تقدیر و تشکر داریم و به ریاست جدید دادگستری حجت الاسلام مظفری خیر مقدم عرض کرده و آرزوی توفیق ایشان را داریم.

بنابر این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام شریفی به اراده گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود در طول سال‌های تصدی ریاست دادگستری استان آذربایجان شرقی پرداخت و در پایان آرزوی موفقیت رییس ‌کل جدید دادگستری استان را داشت.

حضور ما در مناسب و مسؤولیت ها در گرو خدمتگزاری به مردم است

 همچنین حجت الاسلام مظفری، رییس‌کل جدید دادگستری استان در سخنانی با تشکر از حسن اعتماد رییس قوه قضائیه، اظهار داشت:  آذربایجان شرقی استانی که مهد علما، فلاسفه و ادبای شهیر جهان اسلام مانند طباطبایی ها، جعفری ها، مدنی ها و شخصیت های حی و حاضری چون آیت الله شبستری و آیت الله آل هاشم است، این استان مهد پرورش شهیدان بزرگ بوده است.

رییس جدید دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به اخیر بیانات رهبری ابراز داشت: رهبر انقلاب شش خصلت را برای مردم آذربایجان برشمرده‌اند، پیشرو و موقع شناس، دلیر و شجاع و مردمی که از مشکلات هراسی به دل راه نمی دهند و به معنای واقعی کلمه دین دارند.

وی افزود: با این اوصاف تکلیف ما دو چندان است، حضور ما در مناسب و مسؤولیت ها در گرو خدمتگزاری به مردم است و اگر خدمت نباشد، حضور در این مناسب غصب و غیر شرعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار