در تاریخ ایران اسلامی روزهای بزرگ و افتخارآمیز زیاد دیده می شود که برخی از این روزها در تقویم ملی برای همیشه ثبت و ماندگار شدند و برخی از این حوادث یا به بوته فراموشی سپرده شده یا در حد استانی مورد توجه است در حالیکه ارزش ملی حتی فرا ملی دارند.
کد خبر: ۳۵۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 05 January 2017
تابناک ایلام::یکی از این روزهای مهم و تاریخ ساز در ایران اسلامی 19 دی است که یادآور قیام خونین مردم قم بر علیه رژیم ستم شاهی است که در تاریخ این مرز وبوم جاودان و ماندگار شد اما در همین روز یک اتفاق و رویداد بسیار بزرگ و مهم دیگری نیز روی داد که کمتر کسی در ایران اسلامی از وقوع و اهمیت آن با خبر و مطلع است.
 
همزمان با طلوع خورشید 19 دی سال 59 در استان کوچک ایلام و در منطقه راهبردی میمک عملیاتی انجام شد که سرنوشت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را به کلی تغییر داد که آن عملیات، فتح میمک و تصرف ارتفاعات این منطقه توسط مدافعان ایرانی و در واقع نخستین عملیات رزمندگان اسلام علیه اشغالگران رژیم بعث عراق در جنگ بود.

19دی برای مردم استان ایلام علاوه بر نکوداشت قیام مردم قم یادآور حماسه جوانان و دلاور مردان و صبوری شیر زنان عشایری است که بدون هیچ چشمداشتی و تنها از روی غیرت و تعصب با همت و اراده پولادین پاره ای از تن خود را که به دست ناپاکان افتاده بود را دوباره به مام میهن بازگرداندند.
 
این روز و این حماسه هیچگاه از ذهن مردم این دیار پاک نمی شود و همه ساله با فرا رسیدن 19 دی در این منطقه عملیاتی جمع می شوند و یاد و نام کسانی که جان شیرین خود را برای آزادی این خطه فدا کردند را گرامی می دارند تا میمک بخاطر رشادت و هنرنمایی خلبانان شهیدی چون احمد کشوری و شمشادیان همیشه ماندگار باشد.

میمک 'صیف السعد'
عراقی ها آن را در زمان جنگ تحمیلی صیف السعد می نامیدند و طرف ایرانی میمک و همواره به رقم کوچک بودن از نظر گستره و وسعت اما به علت راهبردی و به اصطلاح سوق الجیشی بودن از اهمیت وافری برخوردار بود.
 
میمک به خاطر اهمیتی که از لحاظ جغرافیایی و نظامی و ذخایر طبیعی نفت و گاز داشت چشم طمع عراقی ها را به سوی خود معطوف کرده بود به گونه ای که 10 روز قبل از شروع جنگ تحمیلی و در تاریخ 20 شهریور سال 59 به تصرف ارتش عراق در آمد.
 
صدام با حضور در این ارتفاعات و نشان دادن اقتدار پوشالی خود بر نقش موثر و تاکتیکی ارتفاعات میمک صحه گذاشت و داشتن ارتفاعات میمک را عاملی موثر برای پیروزی قاطعانه در جنگ علیه ایران اسلامی می دانست.
 
ولی او در معادلات خود مردم جان برکف و سلحشور ایران را دست کم گرفته بود و تنها قوای نظامی ایران را می دید که از لحاظ نیرو و تجهیزات، عراق بر آنها چربش داشت اما مردم را و قدرت دفاعی آنها را نادیده انگاشته بود و غافل بود از اینکه از سوی همین مردم ضربه فنی و نابود می شود.
 
در جریان فتح میمک ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری خودجوش و خودخواسته مردم ایل خزل و دیگر طوایف موفق به پس گیری منطقه میمک شد و بلندی های راهبردی میمک پس از چهار ماه که در تصرف عراق بود دوباره باز پس گرفته شد.

باید در سطح ملی به مساله فتح میمک و عملیات ضربت ذولفقار پرداخته شود
جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام گفت: اهمیت عملیات ضربت ذولفقار و باز پس گیری بلندی های راهبردی میمک در همان ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی باید در سطح کشور به عنوان یک غرور ملی مطرح شود.
 
سرهنگ عبدالصاحب طهماسبی افزود: یکی از مهمترین و شاخص ترین نکات افتخارآمیز این عملیات مردمی بودن آن و حضور تعداد زیادی از عشایر بومی ایل خزل از طوایف مختلف به صورت چریکی بود.
 
وی تاکید کرد: تصرف بلندی های میمک به علت اینکه مشرف به 2 طرف ایران و عراق است اهمیت دارد به ویژه اینکه کشور عراق به خاطر دشت و هموار بودن فاقد ارتفاعات و بلندی است به همین دلیل تاکید زیادی بر تصرف این منطقه داشت.
 
سرهنگ طهماسبی یادآور شد: به علت موقعیت راهبردی ارتفاعات میمک رژیم بعث صدام قبل از شروع رسمی و آشکار جنگ و حمله به ایران منطقه میمک را به تصرف خود در آورد تا با در دست داشتن این ارتفاعات به سرزمین های پیرامون این منطقه در خاک ایران و عراق اشراف کامل داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: به خاطر اهمیت منطقه مردم با غیرت و وطن پرست ایل خزل به کمک ارتش آمدند و با دلیر مردی جانانه در کنار نیروهای نظامی در بازپس گیری ارتفاعات میمک نقشی اساسی، ماندگار و جاویدان ایفا کردند.
 
وی با بیان اینکه حضور مردم در کنار قوای نظامی در واقع موجب دلگرمی و قوت قلب نیروهای مسلح است، افزود: اکنون با وجود آنکه بیش از سه دهه از عملیات بازپس گیری میمک می گذرد اما همچنان این افتخار تازگی و عظمت خود را به علت مردمی بودن آن حفظ کرده است.
 
سرهنگ طهماسبی اضافه کرد: حال در این برهه زمانی هر چند کشور درگیر جنگ فیزیکی و نظامی نیست اما با یادآوری و گرامیداشت افتخارات جنگ هشت ساله و دلاورمردی جوانان در این دوران، خود را در برابر هجمه ها و تهدیدهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی دشمنان بیمه و آماده کنیم.
 
وی در خصوص حضور کاروان های راهیان نور استان های مختلف کشور در ایلام هم گفت: استان ایلام یادمان های زیادی از جمله یادمان منطقه عمومی میمک به یادگار مانده از دفاع مقدس دارد که در صورت بهبود شرایط زیرساختی می تواند پذیرای این کاروان ها باشد.
 
جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: میمک به علت نبود زیرساخت در مسیر کاروان های راهیان نور نیست ولی برخی از کاروان های به ویژه کاروان های اعزامی اصفهان و خمینی شهر به علت اینکه در این عملیات حضور مستقیم داشتند این مکان را مورد بازدید قرار می دهند.
 
وی افزود: هر چند برخی از کاروان های راهیان نور از این مکان بازدید می کنند اما این منطقه باید برای پذیرش کاروان های راهیان نور با کمک دستگاه های ذیربط استان و تخصیص اعتبار برای احیا و تجهیز آن، در حال حاضر تنها یک اِلمان به عنوان نماد بالگرد شهید کشوری در این منطقه وجود دارد.
 
میمک پس از بازپس گیری
پس از بازپس گیری بلندی های میمک برای حفظ آن جمعی از دیگر ایلات و طوایف استان همچون ارکوازی و بولی و نیز دیگر نیروهای مسلح در منطقه مستقر شدند و از این منطقه راهبردی دفاع کردند.
 
در عملیات ضربت ذولفقار با رمز یا الله خسارات مهمی به عراق وارد شد که ازجمله آن انهدام 2 فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 46 دستگاه تانک، 50 خودرو و به غنیمت گرفتن10 قبضه ادوات جنگی، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، 21 دستگاه تانک و نفربر و 2 دستگاه خودرو و 2 هزار کشته و مجروح و 164 اسیر بود.
 
با تصرف ارتفاعات میمک با 15 کیلومتر ارتفاع و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی های محکم کله‌ قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات 200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.
 
ارتش متجاوز بعث عراق در تاریخ 20 دی ماه یک روز بعد از شکست، سعی کرد به هر طریق ممکن میمک را پس بگیرد که تلاش ها برای رسیدن به این مقصود ناکام ماند و به خاطر این شکست تعداد زیادی از مسئولان و سران ارتش عراق اعدام و مجازات شدند.
 
اکنون که سال ها از فتح میمک می گذرد باید برای معرفی هر چه بهتر این حادثه عظیم و گرامیداشت نخستین پیروزی رزمندگان اسلام در جنگ هشت ساله زیرساخت های این مکان برای حضور گسترده کاروان های راهیان نور فراهم شود تا این کاروان ها به عنوان سفیران استان های خود عظمت میمک و افتخار آفرینی 19 دی سال 59 را به سراسر کشور منتقل کنند.
 
مسئولان ارشد کشور نیز باید این رویداد را به عنوان نخستین عملیات و پیروزی قوای نظامی - مردمی ایران علیه تهاجم ارتش بعث عراق که تاثیر بسزایی بر روند جنگ داشت همچون قیام 19 دی سال 56 مردم قم یا سالروز آزادی خرمشهر در تقویم ملی ثبت کنند.
 
هر چند فتح میمک و عملیات غرور آفرین ضربت ذولفقار در رسانه ها بازتاب چندانی نداشت و در سطح ملی به عنوان نخستین پیروزی و فتح مغفول ماند اما همه ساله در استان ایلام و در نزدیکترین جمعه به 19 دی آیین یادبودی به مناسبت گرامیداشت این حماسه با حضور مسئولان صاحب نام کشوری و لشکری در محل این عملیات برگزار می شود.
 
امسال نیز در تاریخ 17 دی آیین بزرگداشت فتح میمک با حضور سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، یادگاران هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در منطقه عمومی میمک در جنوب غربی ایلام برگزار می شود./ف
منبع: ايرنا
برچسب ها: تابناک ایلام ، میمک ، 19دی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار