با گذشت بیش از ۴ ماه از سال تحصیلی جدید اما همچنان هستند مدارسی که علیرغم وعده های مسئولان برای ارائه هر چه بهتر خدمات نه تنها خدمات را در حد نیاز برای دانش آموزان تامین نکرده که حتی مسئله به حدی بغرنج شده که والدین هم لب به انتقاد گشوده‌اند.
کد خبر: ۳۵۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، با گذشت بیش از 4 ماه از سال تحصیلی جدید اما همچنان هستند مدارسی که علیرغم وعده های اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس برای ارائه هر چه بهتر خدمات به دانش آموزان نه تنها خدمات را در حد نیاز برای دانش آموزان تامین نکرده که حتی مسئله به حدی بغرنج شده که والدین هم لب به انتقاد و شکوه و شکایت گشوده‌اند.

بازسازی و نوسازی مدرسه انبیا واقع در نیروگاه را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش آموزان این مدرسه دانست. به گفته والدین دانش آموزان این مدرسه دانش آموزان زیادی در این مدرسه در قالب 3 شیفت سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند این در حالی است که این اقدام سبب شده تا به‌طور میانگین 1.5 ساعت از ساعت آموزشی دانش آموزان کم شده است که این مسئله منهای مشکلات رفت‌وآمد و  تراکم دانش آموزان در این مدرسه است.

دانش آموزان این مدرسه می‌گویند: نزدیک‌ترین مدرسه به آن‌ها به‌جز مدرسه انبیا، مدرسه امام رضا (ع) که فاصله آن بسیار زیاد است از همین رو ناچاریم در همین مدرسه به درس خواندن ادامه دهیم.

والدین دانش آموزان مدرسه انبیا اما به این مسئله انتقاد دارند که چرا بازسازی مدرسه در نیمه نخست سال صورت نگرفته که الآن در این سرمای هوا دانش آموزان متحمل این سختی نشوند و ادامه می‌دهند: در پیگیری‌های به‌عمل‌آمده می‌گویند پیمانکار نتوانسته کار خود را به اتمام برساند همچنین تنگناهای مالی موضوع دیگری است که بیان می‌کنند.

چندی پیش بود که علیرضا اسلامی رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه 2 به این مشکل تأکید کرد و گفت: در شیخ‌آباد در انتهای نیروگاه و امامزاده ابراهیم به‌صورت 3 شیفت شده که خلاف ضوابط است حدود 1200 دانش‌آموز را خدمات‌رسانی می‌کند که 1 ساعت و نیم از سهم آموزش مدارس کم شده است.

خانه عالم و انبار حسینیه محل تحصیل

"دانش آموزان مدارس روستای کوه سفید و قلعه سلطان باجی در انبار حسینیه و خانه عالم درس می‌خوانند." این موضوع نیز مشکل دیگری است که خانواده‌های دانش آموزان این روستا نسبت به آن ابراز ناخرسندی می‌کنند، علاوه بر اینکه بر اساس اظهارات والدین دانش آموزان سه مقطع تحصیلی به‌صورت مختلط در فضای کوچک و سربسته خانه عالم به‌سختی درس می‌خوانند و طبیعی است که دانش‌آموز به توفیقی برای کسب علم دست پیدا نمی‌کند.

محسن یکی از دانش آموزان دهستان قمرود که کلاس درسشان در خانه عالم برگزار می‌شود در توصیف اوضاع کلاس می‌گوید: از ابتدای سال تحصیلی در این اتاق کوچک مشغول درس خواندن هستیم، سه معلم در یک اتاق به ما درس می‌دهند و برای تفکیک دانش آموزان هر کلاس دانش آموزان برعکس ردیف کناری خود می‌نشینند.

زهرا  نیز ادامه می‌دهد: گاهی وقت‌ها آن‌قدر سروصدا در کلاس زیاد است که نمی‌دانیم به صحبت‌های کدام معلم گوش کنیم، کلاس درس ما مختلط است و همه معلم‌ها آقا هستند برای همین پدر و مادرم برای گفتند بعد از کلاس سوم که به سن تکلیف برسم اجازه نمی‌دهند به مدرسه بروم.

تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس

تراکم بالای دانش آموزان در برخی مدارس هم موضوع بغرنجی برای دانش آموزان شده است. مدرسه حاج محمد مکتبی ازجمله مدارسی است که  والدین دانش آموزان را با نارضایتی مواجه کرده است. این مشکل اما تنها منحصر به مدرسه مکتبی نیست و والدین دانش آموزان مدرسه صادقیان چنین می‌گویند: "مدرسه شهید صادقیان واقع در بلوار  15 خرداد معلم ندارد و 3 کلاس هم 47 نفره تشکیل می‌شود. آیا کمبود مدارس باعث شده کلاس‌ها از استاندارد تعداد دانش آموزان برخوردار نباشند؟ لطفاً رسیدگی کنید."

پاسخ مسئولان مدارس اما قابل تأمل است، اینکه برخی والدین به علت مراجعات  و پافشاری زیاد سبب  تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها می‌شوند، از همین رو مدیران برخی مدارس نیز ناچار به پذیرش هستند.

دریافت پول اجباری

خانم مهدوی با انتقاد از اقدام مسئولان مدرسه ملاصدرا در نیروگاه می‌گوید: در این مدرسه بالاجبار از همه  دانش آموزان مبلغ 50 هزار تومان بابت ارائه خدمات دریافت می‌کنند علیرغم اینکه عمده مردم این منطقه بضاعت مالی خوبی ندارند و همین مبلغ نیز فشار مالی محسوب می‌شود.

دریافت پول از دانش آموزان آن‌قدر جدی است که در آستانه سال تحصیلی سبب انتقاد امیرآبادی نماینده مردم قم نیز شد که مسئولان آموزش‌وپرورش این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند.

با این وجود اما مدارس زیادی در سطح استان هستند که با وجود شکایات مردمی در نهایت نتیجه‌ای جز پرداخت این هزینه‌ها تحت عناوین مختلف ندارد. درواقع خانواده‌ها ناچار به اجرای الزامات غیرقانونی از سوی مراکز آموزشی هستند که بنا است دانش آموزان را به عنوان آینده‌سازان کشور تربیت کنند، حال این سؤال مطرح است تعلیم و تربیت در سایه اجبار و بی قانونی شدنی است؟

نبود یا کمبود فضای آموزشی، دریافت پول اجباری، تراکم بالای دانش آموزان و نبود فضای ورزشی در حد حیاط مدرسه برای تحرک و ورزش دانش آموزان تنها گوشه‌ای از مسائل و مشکلات دانش‌آموزانی است که بارها و بارها مسئولان در ارائه گزارش عملکرد خود از آن‌ها به عنوان آینده‌سازان نام می‌برند اما در عمل شاید خدمت رسانی آن‌گونه که باید شایسته این عنوان نبوده است، از همین رو لازم است در کنار مطالبه گری والدین دانش آموزان،  حساسیت بیشتری از سوی مسئولان استان می‌طلبد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار