رخداد آنفلوآنزا در طیورموجب خسارات فراوان اقتصادی و اجتماعی می گردد
کد خبر: ۳۵۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 28 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیماری آنفلوآنزا یک بیماری خطرناک تنفسی ویروسی  است که از طریق آلودگی به ترشحات حاوی ویروس مربوط به انسان و یا حیوان گسترش می یابد .
 سویه های مختلف ویروس آنفلوآنزا علاوه بر انسان درانواع گوناگونی از جانداران مانند پرندگان ، سگ ، خوک ، اسب و حتی وال ایجاد بیماری می نمایند و در طول سالیان متمادی از طریق تغییر ماهیت قادر به ادامه حیات در جانداران مختلف شده که  این تغییر ماهیت حتی در گونه ویروسی که تنها در یک نوع موجود زنده ایجاد بیماری می نماید نیز رخ داده است. به طور مثال ویروس عامل آنفلوآنزای طیور در  زمان حاضر تفاوت بسیار زیادی با ویروس عامل این بیماری در سال های پیش دارد .
دکتر عیسی غیاث یزدی تصریح کرد: رخداد آنفلوآنزا در طیور بومی و بخصوص صنعتی موجب خسارات فراوان اقتصادی تا حد نابودی کل گله ها پیش خواهد رفت . لذا جلوگیری از شیوع این بیماری یکی از اهداف اصلی سازمان دامپزشکی  است .
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان در سطح شهرستان خبر داد  و افزود: با تلاش  مستمر و پیگیر پرسنل اداره دامپزشکی شهرستان در تمام زمینه ها اعم از مراقبت فعال واحدهای روستایی ، مکاتبات با دهیاری ها و اتحادیه های مرغداران صنعتی و همچنین کشتارگاه های طیور اطلاع رسانی و پایش به شکل منظم و دقیق انجام می گیرد ، هرچند موارد جدیدی از بروز بیماری دور از انتظار نیست.
دکتر یزدی در خاتمه از صاحبان مشاغل مرتبط با طیور خواست که ضمن رعایت اصول بهداشتی - قرنطینه ای نسبت به اخذ مجوزهای قانونی دامپزشکی قبل از هر گونه فعالیتی اقدام نمایند .
دکتر یزدی همچنین به عموم مردم توصیه کرد:  از خرید پرندگان زینتی از پرنده فروشی های غیرمجاز جدا خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی طیور مراتب را از طریق سامانه تلفنی 1512 به اداره دامپزشکی منعکس کرده تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی گردد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار