وقتي روزنامه اصلاح طلب اعتماد پيشروتر از ساير رسانه هاي اصلاح طلب اعلام کرد که جناح به تصميمي بزرگ در آستانه انتخابات مجلس دهم رسيده و ساز و کاري مشخص براي وحدت به دست آمده است شايد کسي گمان نمي برد اختلافات اصلاح طلبان در زماني اندک از اين اعلام رسانه اي مشهود شود .
کد خبر: ۳۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 13 May 2015
به گزارش تابناک یزد،  آنگونه که از نشانه ها پيداست باز اختلاف بر سر محمدرضا عارف است. همان فردي که کارگزاران سازندگي و حاميان هاشمي رفسنجاني تمام تلاششان را کردند تا از انتخابات رياست جمهوري يازدهم کناره گيري کند.
نشانه هاي اختلاف از اظهارات افراد نزديک به افراد محمدرضا عارف در شوراي مشورتي پديدار شد.
عبدالله ناصري و ديگراني مانند او بلافاصله از سرليستي و رياست مجلس عارف سخن گفتند .علي اکبر اولياء، چهره نزديک به محمدرضا عارف سرليستي عارف را امري بديهي دانسته است. وي در اين گفتگو حتي مدعي شد سرليستي عارف مورد پذيرش طيفي از اصولگرايان معتدل هم هست.
 در اظهار نظري ديگر داريوش قنبري، عضو شوراي مرکزي حزب مردمسالاري نيز به صراحت گفت: «اصلاح طلبان انتظار دارند آقاي عارف سرليست اين طيف در انتخابات مجلس دهم باشد.»
 اگر چه ابتدا تصور مي شد اين مساله مورد توافق در شوراي مشورتي بوده اما سکوت عجيب کارگزاراني ها و البته اصرار مجدد برخي از چهره هاي اين حزب بر ائتلاف با اصولگرايان معتدل ،اختلافات را نمايان کرد.همه چيز به همان مانيفست انتخاباتي کارگزاراني ها بازمي گشت.همان چيزي که غلامحسين کرباسچي در ارگان رسانه اي کارگزاران نوشته بود :
«اصلاح طلبان و نيروهاي معتدل سياسي با راهبرد اجماع و حتي اتحاد در مقابله با افراط گرايي انتخابات را پيگيري خواهند کرد.بايد محور "هاشمي/ ناطق، خاتمي/روحاني " را پي گيري و تقويت کرد و به صورت جدي در پي تداوم راهکارها"جبهه متحد اعتدال "در انتخابات مجلس دهم بود.
ما هميشه به اهميت راهبردي انتخابات در تغيير و تحول شرايط سياسي و اجتماعي کشور باور داشته ايم. سال آينده بيستمين سال شکل گيري کارگزاران و سالگرد تشکيل مجلس پنجم است که در زمان خود و دوره غيبت و قهر جناح چپ اولين سنگر نفي انحصار و مقدمه شکل گيري جريان اصلاحات و حرکت دوم خرداد بود...مجلسي متنوع ، متکثر و معتدل که به توسعه کشور کمک کرد .
 اکنون پس از 20سال ما در آستانه تداوم همان استراتژي هستيم ...مجلسي معتدل و متنوع که گام دوم نهضت اعتدال گرايي پس از انتخابات 24 خرداد 92 را تکميل کند. در اين راه ما به سهم خود از همه نيروهاي دلسوز کشور مي خواهيم که به فراخوان مهم رييس جمهور براي تقويت " آرايش همکاري و تعاون"به جاي " آرايش خشم" پاسخ مثبت دهيم.
کرباسچي پيش از اين گفته بود :«احزاب اصلاح طلب از روش هاي سياسي معقول و فعال تر براي انتخابات مجلس استفاده مي کنند و بعيد نيست با توجه به سابقه ناطق نوري و مجموعه گرايش اصلاح طلبان، اجماع بر روي ناطق صورت بگيرد. »
کرباسچي در مورد وضعيت محمد رضا عارف در صورت کانديداتوري ناطق نوري گفته بود : « عارف از نيروهاي خوبي است که تجربه معاون اجرايي و وزارت را در کارنامه خود دارد و در مجلس مي تواند نقش خوبي ايفا کند، اما اين بحث نيست که يا عارف در انتخابات مجلس حضور داشته باشد و يا ناطق نوري؛ به هر حال مجلس 290 کرسي دارد و همه شخصيت هاي خوب و توانمند مي توانند در آن حضور داشته باشند و اين انتخابات مجلس  مي تواند اين شخصيت ها را جمع کند.»
همسو با کرباسچي ، حسين مرعشي ،عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران هم در گفتگويي درباره ائتلاف اصلاح طلبان روي محوريت ناطق نوري گفته است:با توجه به وضعيتي که در بين اصلاح‌طلبان بوجود آمده با آمدن يک شخصيتي مثل ناطق نوري نه تنها اين اتئلاف خوب مي‌باشد بلکه خيلي چيزها را براي ديگران مشخص مي ‌کند .
وي تاکيد مي کند:براي اصلاح طلبان شايسته تر و کارکشته تر از ناطق نوري کسي نيست.ايشان با توجه به عقبه سياسي خيلي خوبي که براي خود رقم زده و با توجه به ويژگي‌هاي که ايشان دارند مي ‌توانند اين جبهه را حفظ کنند .
مرعشي معتقد است:ائتلاف اصلاح طلبان با شخصيت‌هاي اصولگراي ميانه رو مثل ناطق نوري و امثال اينها موجب مي شود آنها با دولتي که روي‌کار است در کشور قوام پيدا کند و اثار اين ائتلاف را مردم ببينند.
حالا هر چه هست کارگزاراني ها برخلاف حاميان محمد رضا عارف معتقد نيستند که نامزد کناره گرفته انتخابات 92 براي رياست و سرليستي مجلس دهم مناسب است.
حميد رضا ترقي در اين مورد مي گويد :«ازآنجايي که شرايط تهران از لحاظ سياسي شرايط خاصي است و آراي آقاي عارف در تهران در حدي نبوده که اصلاح طلبان بتوانند به عنوان سرليست از او استقاده کنند به همين دليل عده اي از اصلاح طلبان معتقدند اگر آقاي عارف سرليست باشد قادر نيست بقيه ليست را با خودش بالا بکشد لذا آنها مي خواهند فردي را به عنوان سرليست انتخاب کنند که حداقل بتواند دوهدف را دنبال کند اول اينکه آن فرد سرليست بتواند انشقاقي در بين اصولگرايان ايجاد کند و دوم اينکه بخشي از آراي اصولگرايان را هم به خود جلب کند تا بتواند از موفقيت بيشتري برخوردار باشد اين اختلاف نظر ناشي از تحليل و نظر اصلاح طلبان از وضعيت اجتماعي و سياسي تهران است.»
وي افزوده است : «مخالفت کارگزاران با آقاي عارف اين است که اين طيف با آقاي عارف اختلاف مبنايي در مساله مديريت کشور و مسائل سياسي دارند از اين رو آنها قبول ندارند که با رفتن آقاي عارف با رفتن به مجلس و رسيدن به کرسي رياست بتوانند به راحتي با آن مجلس  کنار بيايند لذا کارگزاران به دنبال چهره اي هستند که بتواند همراهي بيشتري باآنها داشته باشد.»
در اظهار نظري ديگر يکي از چهره هاي نزديک به هاشمي رفسنجاني در گفتگويي با خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا گفته است که بزرگان اصلاح طلب موافق سرليست شدن محمدرضا عارف نيستند.وي که نخواست نامش فاش شود تاکيد کرد که آقاي عارف يکي ازچهره هاي شخاص اصلاح طلب است که براي شرکت در انتخابات اعلام آمادگي کرده اند ايشان فرد با گذشتي است که در انتخابات 92به نفع آقاي روحاني کنار رفت و کنار رفتن ايشان در پيروزي آقاي روحاني بسيار موثر بود اما بسياري از بزرگان و عقلاي اصلاحات نظرشان اين است که رياست مجلس آينده در اختيار گزينه ديگري باشد ضمن اينکه ما براي همه احترام قائليم و نمي دانيم چه پيش خواهد آمد اما ما هميشه طرفدار تعادل و اعتدال هستيم و راهي در پيش مي گيريم که حوادث گذشته پيش نيايد .
حالا بايد ديد در شرايطي که محمدرضا عارف هم به اين اعتقاد رسيده که«رسيدن به اجماع اصلاح طلبان بسيار سخت است »
آيا ممکن است مخالفت کارگزاراني ها موجب انشقاق در ميان اصلاح طلبان شود و محمد رضا عارف راه ديگري را برگزيند ؟ اين گزارش حتما کامل نخواهد بود اگر به اين سخنان رسول منتجب نيا از جانب حزب اعتماد ملي اشاره نشود :« شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان مسير انحرافي است»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار