نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: حوزه و دانشگاه باید انقلابی مانده و انقلابی حرکت کند، تا توطئه‌های دشمن خنثی شود؛ چراکه دشمن در تلاش است که فرهنگ اسلام را تسخیر کرده و حوزه و دانشگاه را از انقلابی بودن باز دارد، از این رو باید بین حوزه و دانشگاه وحدت و یکپارچگی ایجاد شود.
کد خبر: ۳۴۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 18 December 2016
 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت نبی اکرم(ص) و همچنین فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: وحدت ملی به معنی این است که آحاد مردم یک کشور آرمان‌ها و آداب و رسوم مشترکاتی دارند و همچنین وحدت دینی به معنی این است که جامعه‌ای در آموزه‌های دینی مشترکاتی داشته باشند.

وی ادامه داد: بر موضوع وحدت اسلامی در دین بسیار تاکید شده و در قرآن کریم نیز با بیانات و تعابیر مختلف بدان اشاره شده است، از این رو باید در جامعه این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت ویژه‌ی وحدت در برخی از حوزه‌ها، تشریح کرد: همانگونه که نیروهای مسلح با تکیه بر وحدت می‌توانند در مقابل دشمن ایستاده و در میهن اسلامی امنیت برقرار کنند، در جنگ نرم نیز دانشگاهیان و حوزویان با وحدت و همفکری می‌توانند به مقابله با دشمن ایستاده و به ویژه در مقابله با تهاجم فرهنگی گام‌های موثری بردارند.

آیت‌الله مجتهد شبستری اضافه کرد: از زمان رضا خان پهلوی، دشمن با محدود کردن روحانیت، ممنوع کردن عزاداری‌ها، کشف حجاب و... در جهت دین زدایی و جدا کردن مردم از عرصه‌ی دین تلاش می‌کرد؛ این موارد توطئه‌ی استعمار بود تا اسلام را تضعیف کرده و سلطه‌ی غرب را بیشتر کند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی بعد از انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: بعد از رضا خان، پسرش محمدرضا پهلوی نیز با شیوه‌های مختلف در جهت دین زدایی فعالیت کرده و دانشگاه و روحانیت را نیز به تبع همین فعالیت ها تضعیف کرد؛ در آن زمان جامعه‌ی ما با افت علمی بسیار شدیدی روبه رو بود.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی فراوانی در جامعه شکوفا شد؛ از سلول‌های بنیادی گرفته تا  فناوری‌های پیشرفته، در حالی که در زمان پهلوی خبری از چنین موضوعات نبود و تنها در جامعه به دنبال توسعه‌ی مفاسد اخلاقی بودند.

امام جمعه تبریز با اشاره به انتخاب روز شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: این مناسبت بسیار شایسته  و بجا نامگذاری شده است چرا که این شهید بزرگوار در جهت وحدت حوزه و دانشگاه تلاش‌های بی‌شائبه‌ای کرد.

وی با اشاره به جایگاه علمایی چون شهید آیت‌الله مفتح، شهید مطهری و شهید بهشتی، اضافه کرد: در شرایطی که سوسیالیسم، مارکسیسم و تبلیغات گوناگون در تلاش برای گمراهی جوانان ما بودند، این شهیدان در فضای دانشگاه حضور یافتند تا وحدتی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود که تلاش هایشان نیز در این راستا بسیار موثر واقع شد و جوانان را از توطئه‌های دشمن نجات دادند.

وی یادآور شد: به لطف خداوند بعد از تعیین این روز توسط امام خمینی(ره) به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه، وضعیت مناسبی در جهت این وحدت فراهم شد، اما دست‌های بیگانه دوباره توانستند حوزه و دانشگاه را به زمان قبل از انقلاب ببرند؛ چرا که دشمن همواره در جهت دین ستیزی، روحانیت ستیزی و ... تلاش کرده و به طور جدی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند.

آیت‌الله مجتهد شبستری بیان کرد: شرایط امروز ایجاب می‌کند که بین دو نهاد مقدس حوزه و دانشگاه وحدت بیشتری حاکم شود، البته منظور از وحدت این نیست که این دو نهاد را اختلاط کنیم بلکه منظور وحدتی است که با تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگ مبتذل غرب مقابله کرده و جلوی نفوذ فرهنگی دشمن را بگیرد.

وی با تاکید بر شناخت دشمن و اهداف آن، تاکید کرد: جوانان باید امروز زمان را درک کرده و توطئه‌ها و راه‌های نفوذ دشمن را بشناسند، چرا که دشمن شناسی یکی از عوامل بصیرت است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: زمانی که هنوز برجام نقض نشده بود عده‌ای در تلاش برای بزک کردن چهره‌ی آمریکا بوده و تاکید داشتند که با برجام تمامی مشکلات کشور حل می‌شود، این افراد امروز آنچنان دفاعی از این موضوع نکرده و به بدعهدی آمریکا پی برده‌اند.

وی در این خصوص گفت: با نقض برجام، بدعهدی آمریکا بار دیگر بر همگان اثبات شد و امید است افرادی که می‌خواستند چهره‌ی آمریکا را بزک کنند از این مسائل دست بردارند.

وی با تاکید بر اینکه باید به معیارهای انقلاب اسلامی تکیه کنیم، افزود: بین حوزه و دانشگاه، وحدت لازم است تا به نتایج مفیدی برسیم و با توجه به اینکه ستون انقلاب، مقام معظم رهبری است، باید در مسیر رهبری حرکت کنیم، در غیر این صورت اگر از رهبری فاصله بگیریم نتایج آن برای مردم، کشور و نظام ما زیان می‌رساند.

آیت‌الله مجتهد شبستری گفت: این امنیت و راحتی به لطف وجود مقام معظم رهبری در کشور ما برقرار شده، باید قدر این نعمت را دانسته و در این جا وظیفه‌ی حوزه و دانشگاه است که این اهم را به مردم و جامعه بشناسانند؛ چرا که رهنمودهای رهبری حیات بخش جامعه اسلامی ماست./ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار