سفیر بلغارستان در کهگیلویه و بویراحمد
در این دیدار سید موسی خادمی از تمایل خود برا خواهر خواندگی میان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از استان های بلغارستان گفت. هم چنین در این دیدار یکی از اشیا قدیمی کشور بلغارستان مربوط به 24 قرن پیش و 400 سال قبل از میلاد مسیح به استاندار کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
کد خبر: ۳۴۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷ 11 December 2016
 همانگونه که از قبل اعلام شده بود ،سفیر کشور بلغارستان در جمهوری اسلامی صبح امروز وارد فرودگاه یاسوج شد و مورد استقبال استاندار و سایر مقامات استان قرار گرفت.
هدف از سفر سفیر بلغارستان به استان ، آشنایی با ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده بود.
از تلاش برای خواهر خواندگی و بازار گرم هدیه دادن تا ماموریت ویژه برای جبار کیانی + تصاویر 
آقای سفیر هیچ جایی مثل کهگیلویه و بویراحمد نیست
جبار کیانی در اتاق بازرگانی با سفیر بلغارستان دیدار کرد و به وی گفت : هیچ استانی را پیدا نمی‌کنید که 10 درصد آب، 20 درصد نفت و گاز، 9 درصد جنگل‌ها و مراتع و 1200 تا 1300 گونه گیاهی را داشته باشد اما در این استان کوچک همه این ظرفیت‌ها وجود دارد.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد منطقه بکر برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و ما با کشور بلغارستان به دلیل شرایط جدید و نگاه مسؤولان جمهوری اسلامی ایران روابط برقرار کرده و با ظرفیت‌های هر دو طرف آشنا می‌شویم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ایران را کشوری امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری دانست و افزود: دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان، اوراسیا و آسیای میانه و عراق ظرفیتی مناسب برای ایجاد ارتباط تجاری و مبادله کالا و تولیدات طرفین است.
 
دیدار خادمی و پولنداکف
خادمی در دیدار پولنداکف با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: دولت یازدهم تاکید زیادی برای ایجاد تعامل و پیشرفت با سایر کشورها دارد و این ایده دولت از طریق مقامات مرکزی به ما ابلاغ شده که روابط را ایجاد کنیم که ما در استان کهگیلویه و بویراحمد این روابط را شروع کردیم.

خادمی با اشارع به اینکه کهگیلویه و بویراحمد به تازگی می‌خواهد حرکت‌های اقتصادی را آغاز کند، گفت: بیش از 70 درصد مساحت استان جنگل است و 11 میلیارد مترمکعب تولید آب استان و تولید 10 درصد آب کشور و 25 درصد نفت کشور همه بخشی از استعدادها و ظرفیت‌های استان است.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان به لحاط استعدادهای طبیعی آماده جهش برای توسعه است، گفت: استان در حوزه گردشگری، صنعت، کشاورزی و زیرساخت‌ها آماده پیشرفت و توسعه است ‌و برای پیشرفت در این حوزه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.
از تلاش برای خواهر خواندگی و بازار گرم هدیه دادن تا ماموریت ویژه برای جبار کیانی + تصاویر
 
دنبال سرمایه گذاریم
خادمی عنوان کرد: استان به دنبال جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی است و ما یک کارخانه سیمان با سرمایه‌گذار لبنانی داریم و پروژه‌های مختلف در حوزه صنعت تعریف کردیم به ویژه صنایع وابسته به نفت و‌ گاز و در زیر ساخت‌هایی مانند آب نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.
وی افزود: آماده‌ایم که سرمایه‌گذاران بلغاری به استان ما سفر کنند که حضور سرمایه‌گذاران موجب نزدیکی طرفین می‌شود.
خادمی با اشاره به ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی و تولید محصولات سیب، مرکبات، عسل و گوشت قرمز گفت: در این حوزه‌ها مازاد تولید داریم و آماده هستیم محصولات خود را به بلغارستان صادر کنیم.
وی با اشاره به طرفیت استان در حوزه گردشگری افزود: نیازمند حضور سرمایه‌گذاران برای احداث تله‌کابین، هتل و پیست اسکی هستیم و امیدواریم شاهذ مبادله تورهای تجاری و گردشگری میان طرفین باشیم.
استاندار اضافه کرد: امیدواریم استان ما و شما در آینده نزدیک معادلات اقتصادی برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشیم و از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.
خادمی تصریح کرد: استان در زمینه گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد و حتی یک شرکت تولید گیاهان دارویی احداث شده اما ظرفیت احداث 10 کارخانه گیاهان دارویی در استان وجود دارد.
آمادگی خواهرخواندگی و هدیه ویژه به استاندار
در این دیدار سید موسی خادمی از تمایل خود برا خواهر خواندگی میان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از استان های بلغارستان گفت. هم چنین در این دیدار یکی از اشیا قدیمی کشور بلغارستان مربوط به 24 قرن پیش و 400 سال قبل از میلاد مسیح به استاندار کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
تقاضای محنایی از سفیر بلغارستان
مجید محنایی هم با بیان اینکه در دوسال گذشته اقدامات خوبی از طرف اتاق بازرگانی یاسوج و اداره صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد ارتباط با کشور های خارجی صورت گرفته اظهار کرد :استان برای ایجاد ارتباط با یکی از شهر های بلغارستان‌که شباهت نزدیکی با شهر یاسوج داشته باشد آمادگی کامل دارد و خواهان ایجاد اینگونه ارتباطات با این کشور است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت:همچنین برای ایجاد ارتباط های اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی با بلغارستان استانی مشابه کهگیلویه و بویراحمد از بلغارستان به ما معرفی گردد.
ماموریت ویژه برای کیانی
در نشست سفیر بلغارستان با تجار کهگیلویه و بویراحمدی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج مامور تشکیل شورای بازرگانان ایران و بلغارستان شد.
در نشست  عصر امروز کیانی از ماموریت خود از طرف رئیس اتاق بازرگانی ایران برای تشکیل شورای بازرگانی ایران و بلغارستان گفت.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در حوزه‌های آب، گردشگری، صنعت و کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و امیدواریم حضور سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها منجر به توسعه استان شود.
جبار کیانی گفت: بعد از برجام کشور محل رفت و آمد بسیاری از هیات‌های تجاری شده و همه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری با جمهوری اسلامی ایران شدند.
وی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با مسوؤولان بلغارستان داشتیم به این نکته رسیدیم که نقاط مشترک زیادی با هم داریم و باید گفت سقف تجارت کنونی در شان دو کشور نیست.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: ما نیز مکاتبه‌ای در سفارت ایران داشتیم که آن گفت‌وگو‌ها منتج به همفکری مشترک کنونی شد و پیگیر شورای بازرگانی ایران و بلغارستان هستم که رئیس اتاق ایران این وظیفه را بر عهده من گذاشته است.
وی با بیان اینکه خام فروشی هیچ سودی برای کشور و استان ما ندارد افزود: باید به فکر فرآوری محصولات خود باشیم و در یک بازی برد - برد با بلغارستان در عرصه اقتصادی شرکت کنیم.
کیانی با بیان اینکه به دنبال ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در کشور هستیم تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تحریم‌ها نتواند تاثیری بر اقتصاد کشور ما داشته باشد.
وی گفت: کشور ما و مردم ایران اکنون وارنا و صوفیه را مقصد گردشگری خود کرده‌اند و انتطار داریم که کشور و مردم بلغارستان هم شهرهای کشور ما را از جمله یاسوج پایتخت طبیعت و سایر شهرها از جمله اصفهان و یزد را مقصد گردشگری خود قرار دهند.
 حاشیه های جالب نشست فعالان اقتصادی استان با سفیر بلغارستان
خبرنگار فارس هاشیه های نشست فعالان اقتصادی با سفیر بلغارستان را اینگونه نوشت: از حاشیه‌های این نشست هنگامی بود که مترجم نام کهگیلویه و بویراحمد را به زبان آورد و رئیس اتحادیه زنبورداران و عسل استان صحبت‌های مترجم را قطع کرد و گفت: به خاطر این که نام کهگیلویه و بویراحمد را به زیبایی ادا کردی این شیشه عسل ناب استان را که بهترین عسل دنیا به شمار می‌رود و از عسل بلغارستان هم بهتر است به شما تقدیم می‌کنم.
سفیر بلغارستان به ارزشی که مردم بلغارستان برای نان قائل هستند اشاره کرد و گفت: خیلی دوست داریم که درباره نان بلوط برای ما توضیح بیشتری دهید و خواص درمانی و دارویی‌ آن را بگویید تا این که در آینده بتوانیم چنین نانی را بر سر سفره بلغارها ببینیم.
سفیر بلغارستان با بیان اینکه همه در دنیا به دنبال فرش ایرانی در خانه‌های خود هستند اظهار کرد: حداقل اگر نتوانند فرش ایرانی را در خانه داشته باشند دوست دارند آن را برای یک بار هم که شده ببینند.
در پایان این نشست هدایایی از جنس صنایع دستی شامل گلیم و کوله‌پشتی و کیف ایرانی به سفیر و همراهان وی اهدا شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار