شبکه سمن های محیط زیست ومنابع طبیعی مازندران خواستار توقف اجرای طرح معدن شن و ماسه در قلب جنگل های هیرکانی و عدم صدور مجوز بهره برداری در نقاط حساس به ویژه جنگل های شمال کشور است.
کد خبر: ۳۴۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 10 December 2016
 ایسنا، شبکه سمن های میحط زیست و منابع طبیعی مازندران نسبت به فعالیت معدن شن و ماسه در قلب جنگل های هیرکانی هشدار داد.
 
این سمن ها در نامه ای به استاندار مازندران آورده است: «متاسفانه چندی است که در قلب جنگل های ارزشمند هیرکانی و در درون زیستگاه حیات وحش  در ارتفاع 1700 متری در بخش سه هزار شهرستان تنکابن، بخش خصوصی مبادرت به بهره برداری شرکت شن و ماسه کرده است. این معدن در جوار سرشاخه های رودخانه چشمه کیله ایجاد می شود و تبعات زیست محیطی آن از جمله نابودی جنگل های هیرکانی، از بین رفتن گونه های با ارزش حیات وحش، آلوده کردن رودخانه مهم چشمه کیله به ویژه درسرشاخه ها  که در وهله اول سبب بروز مشکلات برای بومی ها و در ادامه تمامی ساکنین شهرستان تنکابن خواهد شد، بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
اهالی منطقه در مرحله آغاز به کار این معدن با تجمع در مقابل ماشین آلات بخش خصوصی مانع از ادامه فعالیت برای بهره برداری معدن شدند و با جمع آوری صدها امضا از بومیان در دهستان های سه هزار، در قالب طوماری مخالفت خود را به استاندار مازندران اعلام  کردند و فعالیت ها مدتی متوقف شد اما اکنون مجددا به صورت پنهان شروع به کار کرده اند و البته مجددا تجمعات مردمی مانع از شروع بکار معدن شد.
 
حال باید از مسئولین شهرستان تنکابن و همچنین استان مازندران پیرامون ساخت این معدن پرسید  که آیا حقیقتا درآمد فردی بخش خصوصی از محیط زیست و منابع طبیعی میهنمان که متعلق به عموم مردم و آیندگان است مهم تر است و  همچنین بر خواست مردم بومی اطراف معدن که شدیدا با ایجاد این معدن مخالف هستند و بهره برداری از آن جز مشکلات زیست محیطی و ترافیکی و آلودگی هیچ چیزی برایشان نخواهد داشت، ارجحیت دارد؟
 
 آیا خواست اهالی روستاهای دهستان سه هزار تنکابن که  با هدیه کردن 34 شهید دین بزرگی بر گردن همه ما دارند بر سود عده ای محدود مهم تر است؟
 
شبکه سمن های محیط زیست ومنابع طبیعی مازندران خواستار توقف اجرای چنین طرح ها و عدم  صدور مجوز بهره برداری در نقاط  حساس به ویژه جنگل های شمال کشور است و مخالفت خود را با استمرار چنین طرح های مخربی که جز خسران گسترده محیط زیستی و اجتماعی، نتیجه ای ندارد، اعلام و از استاندار مازندران به عنوان عالی ترین مقام مسئول در این استان می خواهد که در راستای وظایف قانونی خود، مانع از آغاز به کار این معدن شوند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار