محقق مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی:
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی گفت: اسیدهای چرب امگا 3 و 6 میزان تولید گوشت و شیر را در گوسفندهای کردی افزایش داد.
کد خبر: ۳۳۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 07 December 2016
دکتر حسن علمی در گفت و گو با خبرنگا تابناک خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این مرکز چهار تحقیق در خصوص تاثیر اسیدهای چرب امگا سه و شش بر روی دام انجام شده است، افزود: یکی از این تحقیقات تاثیر این اسیدهای چرب بروی عملکرد تولید مثل میش های کردی است.
به گفته وی تاثیر اسیدهای چرب امگا سه و شش  بر روی ایمنی و امنیت غذایی، افزایش تولید شیر و گوشت تاثیر این اسیدهای چرب بر روی بدن انسان از دیگر موضوعات تحقیقاتی است که انجام شده است.
علمی با بیان اینکه اسیدهای چرب یکی از اسیدهای ضروری و مفید برای بدن است، ادامه داد: این اسیدهای چرب به گوسفندان کردی موجود در این استان خورانده شد که نتیجه تحقیقات به افزایش شیر از حدود 500 گرم در روز به دو کیلو و 200 گرم طی این مدت رسید.
وی افزایش وزن بره ها را با استفاده از این اسیدهای دیگر از دیگر دست آوردهای این تحقیقات بیان و اظهار کرد: طی اجرای این طرح وزن بره در 55 روزه گی به حدود 25 کیلوگرم رسید این درحالیست که چهار ماه طول می کشد تا وزن بره ها به 18 کیلوگرم برسد.
این محقق تصریح کرد: از سوی دیگر با استفاده از مصرف این اسیدها میزان تلفات بره ها به شدت کاهش یافته است.

تاثیر پژوهش تغییر مسیر رودخانه مرزی سومبار بر امنیت مرزنشینان خراسان شمالی
رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی مرزبانی خراسان شمالی از اجرای پژوهش درباره تغییر رودخانه مرزی سومبار بر امنیت مرزنشینان این استان خبر داد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی هفته پژوهش، سرگرد سید ابوالحسن امینی با اشاره به اینکه خراسان شمالی با کشور ترکمنستان حدود 300 کیلومتر مرز مشترک دارد که در رودخانه مرزی سومبار نیز در آن در جریان است، گفت: تا نقطه صفر مرزی زمین های کشاورزی روستاییان کشور ایران و ترکمنستان وجود دارد که به زراعت می پردازند.
وی افزود: اما به علت بارش باران های شدید و جاری شدن سیل مسیر این رودخانه تغییر پیدا کرده است و این امر سبب شده تا برخی از کشاورزان ایرانی مدعی شده اند که زمین های کشاورزی آن ها وارد خاک ترکمنستان شده و یا کشاورزان ترکمنستان مدعی شده اند که زمین های کشاورزی آن ها وارد خاک ایران شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه با اجرا و به پایان رسیدن این طرح پژوهشی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عملیاتی همچون گابیون بندی و احداث دیوار ساحلی را انجام داده تا از تغییر مسیر این رودخانه جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه حضور مرزنشینان امنیت مرزها را برقرار می کند، تصریح کرد: با اجرای این طرح پژوهشی معیشت مرزنشینان ماندگار از مهاجرت این افراد به شهر و روی آوردن آن ها به شغل های کاذب جلوگیری می شود.
نمایشگاه هفته پژوهش در محل سالن دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد از 13 تا 17 آذرماه سال جاری دایر بوده و علاقه مندان می توانند از ساعت 9 صبح تا 18 عصر از آن بازدید کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار