فوتسال بانوان در استان قم با وجود اینکه علاقمندان و استعدادهای بسیار زیادی دارد اما به دلیل کم‌توجهی و برخوردار نبودن از فضا، امکانات و منابع مالی با رکود مواجه شده است.
کد خبر: ۳۳۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳ 22 November 2016
به گزارش تابناک قم، آخرین حضور موفق و پرقدرت فوتسال بانوان قم در مسابقات باشگاه‌های کشور به سال 1393 باز می‌گردد که تیم آبادگران با اقتدار در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان ایران حضور یافت و به دیدار نهایی رقابت‌ها نیز راه پیدا کرد.

تیم فوتسال بانوان استان قم در آن سال بعد از موفقیت در جدال با حریفان خود در دیدارهای رفت و برگشت مرحله مقدماتی لیگ دسته دوم فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور خود را به جمع تیم‌های حاضر در مرحله نهایی رقابت‌های لیگ فوتسال قهرمانی رده سنی بزرگسالان ایران رساند.

سپری شدن نزدیک به 3 سال از آخرین حضور موفق بانوان قمی در لیگ ایران

آن سال، مرحله مقدماتی مسابقات لیگ فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور بین 16 تیم برگزار شد و تیم‌های شرکت کننده، دیدارهای خود را در چهار گروه چهار تیمی برگزار کردند و بازی‌ها به شکل رفت و برگشت به انجام رسید تا تیم‌های اول و دوم هر گروه مجوز صعود به مرحله نهایی را به دست بیاورند.

تیم فوتسال بانوان آبادگران در آن سال به عنوان نماینده قم در مسابقات فوتسال بانوان باشگاه‌های دسته دوم کشور به میدان رفت و و بعد از کسب نتایجی که منجر به صعود این تیم به جمع مدعیان قهرمانی شد، میزبانی دیدارهای مرحله پایانی را بر عهده گرفت و با قرار گرفتن در جمع تیم‌های برتر، به دسته اول راه یافت.

این در حالی است که تیم فوتسال بانوان آبادگران قم در دور رفت از مرحله گروهی رقابت‌های آن سال که در شهرستان نکاء مازندران به انجام رسید مقابل تیم‌های نکاء مازندران، هیأت‌ اصفهان و پیروزی کامیاران کردستان موفق به کسب چهار امتیاز و رتبه نخست جدول رده‌بندی شد.

آبادگران نماینده موفق قم در فوتسال بانوان سال فصل 93 - 1392 ایران

حدود 50 روز بعد از این بازی‌ها، با برنامه‌ریزی کمیته فوتسال نوبت به انجام دیدارهای دور برگشت از مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور رسید و شهرستان کامیاران کردستان از تیم‌های حاضر در این گروه میزبانی کرد و به همراه بانوان قم راهی مرحله پایانی شدند.

فوتسالیست‌های تیم آبادگران قم با انگیزه کسب جواز حضور در مرحله نهایی، در دور برگشت نتایج غیرقابل تصوری به دست آوردند، به طوری که در جدال با تیم‌های هیأت‌ اصفهان و پیروزی کامیاران کردستان شکست خوردند و تنها با پیروزی برابر نماینده مازندران رتبه دوم جدول را کسب کردند و از این گروه بالا آمدند.

صعود بانوان فوتسالیست قم به مرحله نهایی لیگ باشگاه‌های کشور

با این اتفاقات، بازی‌های نیم‌فصل دوم مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور در آن سال با راه‌یابی بانوان فوتسالیست قم تمام شد، در حالی که پیروزی کامیاران کردستان با 13 امتیاز صدر شد و تیم‌های بانوان آبادگران قم و هیأت‌ اصفهان با هفت امتیاز دوم و سوم شدند اما آبادگران قم تفاضل گل بهتری داشت و صعود کرد.

با پایان دیدارهای مرحله گروهی، سرانجام تیم‌های فوتسال بانوان پیروزی کامیاران کردستان و آبادگران قم در کنار 6 تیم دیگر یعنی پرنیان رودسر،‌ جنوب‌شرق تهران، روستایی و عشایری لردگان، شهرداری دزفول و تربیت بدنی اندیمشک در مرحله نهایی به میزبانی قم برای دست‌یابی به مجوز صعود به لیگ دسته اول برابر یکدیگر قرار گرفتند.

با انجام دیدارهای مرحله گروهی در قم چهار تیم پیروزی کامیاران کردستان و جنوب شرق تهران از گروه نخست و تیم‌های آبادگران قم و پرنیان رودسر از گروه دوم به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و همین چهار تیم با توجه به قوانین برگزاری بازی‌ها در آن سال، جواز صعود به لیگ دسته اول فوتسال بانوان کشور را به دست آوردند.

کسب مجوز صعود به لیگ دسته اول فوتسال ایران توسط آبادگران قم

دقیقا در روزهای پایانی اردیبهشت و آغازین خرداد ماه دو سال قبل بود که هشت تیم صعود کننده از مرحله مقدماتی، دیدارهای مرحله نهایی لیگ دسته دوم فوتسال بانوان ایران را برای کسب مجوز صعود به لیگ دسته اول فوتسال بانوان کشور را در شهر قم برگزار کردند.

البته این چهار تیم در دو دیدار حساس این مرحله برای راهیابی به فینال با یکدیگر به رقابت پرداختند که سرانجام تیم‌های آبادگران قم و جنوب‌شرق تهران با غلبه بر حریفان خود به دیدار نهایی رفتند تا فینال تشریفاتی این دوره از رقابت‌ها را انجام بدهند و نماینده قم نایب‌قهرمان ایران شد.

آبادگران قم در آن سال با ترکیبی از بازیکنان شاخص بومی و هدایت یکی از مربیان با دانش فوتسال قم یعنی نرگس رضایی تنها در دیدار نهایی بدشانس بود که مغلوب تیم تهران شد و در حالی که به میزبانی سالن ورزشی کارگران قم پذیرای رقبای خود بود، در نهایت به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت.

انصراف آبادگران قم از حضور در لیگ ایران به دلیل مشکلات مالی

اما این تیم به جای حضور در مسابقات لیگ دسته اول فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور در آن سال، از حضور در بازی‌ها انصراف داد زیرا هیچ نهاد یا ارگانی این تیم را مورد حمایت و پشتیبانی قرار نداد تا سهمیه فوتسال قم در لیگ دسته اول ایران به سادگی از بین برود.

نایب‌رئیس بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم راجع به دلایل حضور نیافتن آبادگران قم در لیگ دسته اول فوتسال بانوان گفت: بزرگترین مشکل در مسیر حضور نماینده قم در لیگ آن سال محدودیت‌های مالی بود و متاسفانه این موضوع اجازه نداد شاهد تداوم موفقیت‌های فوتسال قم در سطح کشور باشیم.

اعظم وثوق‌ خاطرنشان کرد: باشگاه‌هایی هم که در فوتسال بانوان قم فعالیت می‌کنند به دلیل توجهی بسیار اندکی که به این رشته در بخش بانوان صورت می‌گیرد، معمولا با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و حالت ابهام در قرارداد بین بازیکنان و باشگاه‌ها در گذشته نیز یکی دیگر از موانع رشد فوتسال بانوان قم به شمار می‌رود.

قهرمانی آسیا و صعود به جام جهانی عامل رونق فوتسال بانوان

این در حالی است که با قهرمانی ارزنده‌ تیم ملی فوتسال بانوان کشورمان در رقابت‌های آسیایی سال قبل که علاوه بر ایستادن بر سکوی نخست قاره کهن، سهمیه حضور در مسابقات جهانی را نیز به دنبال داشت، اشتیاق به فوتسال بانوان در کشور افزایش یافته است.

دختران نوجوان و جوان علاقه بیشتری به این رشته ورزشی پیدا کرده‌اند و به واسطه این موفقیت بزرگ، باشگاه‌های فوتسال نیز بیشتر از گذشته برای سرمایه‌گذاری در فوتسال بانوان رغبت پیدا کرده‌اند و لیگ‌های فوتسال بانوان نیز با برنامه‌ریزی و کیفیت بهتری به انجام می‌رسد.

امسال سازمان لیگ فوتسال ایران برای برگزاری دوره جدید مسابقات لیگ‌های قهرمانی فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور برنامه‌ریزی کرده است و این رقابت‌ها را با حضور تیم‌هایی از استان‌های مختلف کشور در گروه‌های مختلف به شکل منطقه‌ای برگزار می‌کند.

رقابت 14 تیم در 2 گروه 7 تیمی فصل جدید فوتسال بانوان کشور

با پیگیری‌های امور بانوان سازمان لیگ فوتسال ایران، مسابقات لیگ‌های دسته‌های اول و دوم فوتسال باشگاه‌های بانوان کشور از روزهای پایانی آذر ماه سال جاری در گروه‌های مختلف برگزار می‌شود و تیم فوتسال بانوان قم در گروه نخست مقدماتی لیگ دسته دوم با حریفان خود به رقابت خواهند پرداخت.

با توجه به تقسیم‌بندی مناطق و بررسی کاندیداهای میزبانی، تیم‌هایی که شرایط حضور در این رقابت‌ها و میزبانی بازی‌ها را دارند، می‌توانند آمادگی خود را به بخش بانوان سازمان لیگ فوتسال ایران اعلام کنند تا این بازی‌ها در گروه‌های مختلف به شکل منظم برگزار شود.

با توجه به تیم‌هایی که از دوره قبل در بازی‌های لیگ دسته دوم فوتسال باشگاه‌های کشور حضور دارند، مجموعا 14 تیم در این سطح از مسابقات فوتسال بانوان ایران حضور دارند و مرحله مقدماتی بازی‌ها با حضور هفت تیم در دو گروه به شکل دوره‌ای به انجام خواهد رسید.

بانوان فوتسالیست قم مصمم به راهیابی به دسته بالاتر

بانوان فوتسالیست استان قم امسال برای کسب مجوز صعود به رقابت‌های لیگ دسته اول فوتسال باشگاه‌های کشور در حالی با حریفان خود به رقابت می‌پردازند که بر اساس گروه‌بندی صورت گرفته با حضور نمایندگان تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان باشگاه‌های ایران، در گروه نخست تیم‌های یاران جوان بندرعباس، جنوب‌شرق تهران، هیأت‌ قم، خلیج‌فارس فلاورجان، رعد پدافند مشهد، صدرا نکاء و کاسپین گرگان به رقابت می‌پردازند.

در گروه دوم از مرحله مقدماتی فصل 1395 لیگ دسته دوم فوتسال بانوان قهرمانی باشگاه‌های کشور نیز تیم‌های فوتسال پارس قزوین، متین فرخ مشهد، بیست کرج، فدک یاسوج، فجر کنگان، آذرخش تهران، امجد پویش منطقه آزاد انزلی به دنبال کسب مجوز صعود هستند.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی مسوولان برگزاری رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان باشگاه‌های کشور، نیم‌فصل نخست این بازی‌ها از 21 آذر ماه آغاز می‌‌شود و بازی‌های دور برگشت نیز از پانزدهم بهمن ماه با حضور 14 تیم در دو گروه هفت تیمی به انجام خواهد رسید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار