کد خبر: ۳۳۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 21 November 2016
به گزارش تابناک یزد،یزد در مرکز استان دارای اقلیمی خشک و خشن است که می‌توان این ویژگی‌ را با مدیریت شهری، تلطیف و شهر را روز به روز زیباتر کرد؛ خواسته‌ای که همواره مورد توجه شهروندان بوده است. این شهر با سه منطقه شهری و حدود 150 پارک کوچک و بزرگ، سرانه فضای سبز نسبتا قابل قبولی دارد اما باید توجه کرد که سرانه پارک شهری شهروندان یزدی6/5 مترمربع است که این سرانه در کشور بین 8 تا 15 مترمربع بر اساس اقلیم متفاوت است.
شهرداری در سال‌های اخیر اقداماتی را برای توسعه پارک‌های شهری در دستور کار قرار داده است که از جمله آنها ساماندهی و تجهیز  فضاهای سبز شهر از جمله منطقه مهرآوران، تل کسنویه و پارک طبیعت در دستور کار است و اقدامات شایسته‌ای برای تجهیز فضای سبز این نقاط و تبدیل آنها به پارک انجام شده است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» شهردار یزد پیش از این اعلام کرده بود که امسال فضای سبز 11 نقطه از شهر، تجهیز و ساماندهی می‌شود تا به پارک شهری تبدیل شود. از سوی دیگر با همکاری شهرداری و منابع طبیعی استان قرار است کمربند سبز شهر یزد به پارک شهری مبدل شود. اما شهروندان یزدی عقیده دارند که در کنار ایجاد پارک باید به ارتقای مبلمان شهری و تجهیز آنها نیز توجه شود چرا که پارک تنها به فضای سبز نیاز ندارد!
شهروندان یزدی خواستار توجه به همه پارک‌ها به ویژه پارک‌های درون محله‌ای هستند و به عقیده آنها نیمکت و سطل‌های زباله برخی از پارک‌های محله‌ای به طور کامل تخریب شده و نیازمند نوسازی است.
مبلمان برخی از پارک‌های بزرگ نیز نیازمند مرمت و نوسازی است چرا که برخی از نیمکت‌ها و سطل‌های زباله تخریب شده‌اند و یا بسیار کثیف‌اند و باید شست‌وشو شوند.
برخی از پارک‌های شهر هم نیازمند نیمکت و صندلی هستند و هنوز اقدامی برای نصب آنها صورت نگرفته است. از سوی دیگر باید توجه شود جنس مبلمانی که برای پارک‌ها انتخاب می‌شود، با اقلیم استان همخوان باشد و در گرمای تابستان و سرمای زمستان قابل استفاده باشد.

دیدگاه شهروندان
  تقاطع‌های غیرهمسطح
یکی از اجزای شهر یزد، تقاطع‌های غیرهمسطح است که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است تا با ایجاد رینگ شهری، سرعت حرکت در سایر معابر شهر کاهش یابد.  این شهر 7 تقاطع غیرهمسطح بزرگ دارد و هشتمین تقاطع نیز در میدان آیت الله خاتمی در حال ساخت است و به گفته مدیران شهری تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. با این وجود شهروندان یزدی انتظار دارند اکنون که شهر جاذبه طبیعی برای زیبایی و شور و نشاط شهری ندارد، شهرداری ساختار شهری را تغییر دهد و نشاط و شادابی را به شهر تزریق کند و در کنار ایجاد ظاهری زیبا و جذاب، نیازهای شهروندان را نیز برآورده کند.
 شهر یزد به نسبت سال‌های گذشته تغییرات خوبی کرده است؛ افزایش پارک‌های محله‌ای، نصب پل‌های عابرپیاده، ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، نصب نمادهای شهری متنوع، روکش آسفالت معابر شهر، زیباسازی شهر و مبلمان شهری و دیگر اقداماتی که شهرداری در این سال‌ها انجام داده توانسته است رضایت شهروندان را جلب کند. اما شهروندان انتظاراتی بیش از این از شهرداری دارند تا شهر یزد که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است، از هر لحاظ در کشور نمونه باشد.

  آسفالت معابر
یکی از اقداماتی که در این دوره از شورای اسلامی شهر یزد، توجه و رضایت شهروندان را جلب کرده، روکش آسفالت معابری است که عمر آسفالت آنها بیش از 3 دهه بود. روکش آسفالت معابر اصلی شهر، هم مورد تقاضا و هم مورد رضایت شهروندان است. شهرداری یزد به‌تازگی در یک اقدام مناسب به مرمت آسفالت بلوار کوثر، بلوار مدرس و بلوار آزادگان اقدام کرده است که در این میان بلوار کوثر با کمترین مزاحمت برای شهروندان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرمت شد و این اقدام شهرداری به مذاق شهروندان بسیار خوش‌آمد.
شهروندان از سرعت عمل شهرداری در روکش آسفالت بلوار کوثر بسیار خرسندند. این اقدام شهرداری نشان داد که پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی از تجربه و مهارت کافی برای اجرای طرح‌های شهری با رعایت الزامات شهروندی، بهره‌مند شده‌اند. در گذشته برای روکش یک خیابان، چند روز یک مسیر مسدود می‌شد اما این بلوار با طول قابل توجهش، در کمتر از 2 روز روکش شد و زمان مسدود شدن مسیر بسیار کوتاه بود. البته ناگفته نماند که بسیاری از شهروندان از کیفیت آسفالت برخی از معابر اصلی رضایت ندارند اما زمانی که برای مرمت آسفالت قرار باشد مسیر چند روز مسدود شود، شهروندان ترجیح می‌دهند در همان معبر نامناسب و بی‌کیفیت رانندگی کنند تا امور روزمره‌شان مختل نشود. شهرداری مشابه این اقدام را به تازگی در بلوارآزادگان، ورودی هوایی استان انجام داده است. با توجه به قرار داشتن این بلوار در ورودی هوایی شهر، لازم بود که به مرمت روکش آسفالت آن اقدام شود و امیدواریم شهرداری با تداوم طرح، مردم منطقه را نیز از اجرای این طرح، منتفع کند. اما همه طرح‌های عمرانی به سرعت اجرا نمی‌شود. برای مثال مرمت بلوار آیت الله مدرس برخی از شهروندان یزدی را گلایه‌مند کرد. آنها عقیده دارند که شهرداری می‌توانست این طرح را در بازه زمانی کوتاه‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام دهد تا در رفت و آمد شهروندان اختلال ایجاد نشود.
البته کسب تجربه در اجرای طرح‌های عمران شهری بسیار کارآمد است به طوری که شهرداری ثابت کرد بعد از اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح متعدد در شهر، الان از مهارت کافی بهره‌مند شده است و امیدواریم این تجربیات در سایر طرح‌های شهری نیز در اجرای بهتر طرح‌ها، موثر باشد. در این سال‌ها اجرای طرح‌های عمرانی کمتر با مسدود کردن طولانی مدت مسیرها انجام شده که قابل تحسین است اما شهرداری باید کمترین اختلال را در امور شهری ایجاد کند و طرح‌ها را با شیوه‌های مدرن و مصالحی اجرا کند که نتیجه بهتری داشته باشد. باید توجه کرد که همه طرح‌ها عمرانی به آسفالت کردن ختم نمی‌شود ساخت زیرگذرها، میادین و کف‌سازی‌ها از جمله در میدان امیرچخماق هم به دلیل کندی روند اجرا، شهروندان یزدی را گله مند کرده است. روند ساخت زیرگذرها به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده و با کمترین اختلال در تردد شهروندان همراه است و این اقدام شهرداری به ویژه در تقاطع غیرهمسطح آیت الله خاتمی نمود بسیاری پیدا کرد اما روند طولانی کف سازی میدان امیرچخماق شهروندان را بسیار ناراضی کرده است.

  تردد عرضی به جای عبور از روی پل‌های عابرپیاده
وقتی در شهر گردش کنیم، آنچه خوشایند نیست عبور شهروندان از عرض معابر و درست در نقاطی است که پل عابرپیاده بالای سر آنها قرار دارد. هر چند این حرکت قابل نکوهش است اما باید توجه کرد که مکانیزه نبودن پل‌های عابرپیاده نقش موثری در کاهش استقبال مردم از آنها دارد. پل‌های مکانیزه عابرپیاده شهر همگی خراب هستند و شهروندانی که به دلیل کهولت سن، بیماری و بارداری قادر به طی کردن پله‌های پل‌های عابرپیاده نیستند ترجیح می‌دهند، عرض خیابان را حتی با مواجهه به سرعت بالای خودروها طی کنند. یکی دیگر از کاستی‌های شهر یزد، استفاده نکردن شهروندان یزدی از ناوگان حمل و نقل عمومی و حرکت خودروهای تک‌سرنشین در شهر است که پیامد آن چیزی جز آلودگی و ترافیک نیست. ایستگاه‌های اتوبوس در شهر بسیار متنوع هستند و تغییر مدیریت سازمان در طراحی این ایستگاه‌ها نقش بسزایی داشته است اما به تازگی ایستگاه‌هایی یکنواخت از جنس شیشه و چوب در شهر نصب شده که به نظر می‌رسد با اقلیم شهر متناسب است و زیبایی خاصی به شهر بخشیده است.
شهر یزد می‌تواند و باید زیباتر از این چیزی که امروز مشاهده می‌شود، باشد. نماهای شهری چندان رضایت بخش نیست. البته بخشی از این نازیبایی ناشی از رعایت نکردن استانداردها در ساخت و سازها از سوی شهروندان است. چرا که اگر ساختمان‌ها به‌درستی و بر اساس چارچوب ساخته شوند، خودشان بخشی از زیبایی شهر را تامین می‌کنند.

  کمبود پل‌های عابرپیاده و خرابی پل‌های مکانیزه شهر
پل‌های عابرپیاده از دیگر اجزای شهری محسوب می‌شوند که در کنار نقش کالبدی، کارایی بالایی در ایمن سازی معابر شهری دارند. شهر یزد اکنون 47 دستگاه پل عابر پیاده دارد اما هنوز در برخی از معابر شهر، درخواست برای نصب پل عابرپیاده وجود دارد ولی هزینه‌های سنگین اجرای این پل‌ها شهرداری را ملزم به جذب مشارکت بخش‌خصوصی کرده است. هرچند به دلیل دشواری عبور عرضی شهروندان از برخی معابر شهر نصب پل عابرپیاده برای این نقاط شهر مصوب شده اما هنوز هیچ پلی نصب نشده است. «محمدرضا شفیعی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد پیش از این در گفت‌وگو با همشهری از تخصیص 2 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت پل‌های عابرپیاده خبر داده بود.
بر این اساس معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد در صورت عدم‌مشارکت بخش خصوصی ساخت 10‌دستگاه پل در نقاط ضروری را با این اعتبار دنبال خواهد کرد. اما از کمبود پل که بگذریم، کوتاه بودن عمر پل‌های مکانیزه مشکل مضاعفی است که امکان استفاده از این پل‌ها را به شدت کاهش داده است. 11 دستگاه پل عابرپیاده مکانیزه در شهر وجود دارد که 8‌ دستگاه آن به آسانسور و 3‌ دستگاه به پله برقی مجهز هستند و دلیل عمده خراب بودن این پل‌های مکانیزه استفاده نادرست شهروندان است. شاید بتوان گفت که آسانسور و پله‌های برقی پل‌های مکانیزه اصلا کارایی ندارند و همین باعث می‌شود افرادی که توانایی طی کردن پله‌ها را ندارند، از عرض خیابان عبور کنند و جانشان به خطر بیفتد. شهروندان عقیده دارند که شهرداری برای مکانیزه کردن پل‌ها هزینه کرده اما آنها را به حال خود رها کرده است در حالی که نگهداری مناسب آنها می‌توانست کارایی این پل‌های مکانیزه را افزایش دهد. قبول داریم که برخی از تخریب‌ها از سوی شهروندان اتفاق می‌افتد اما اگر این پل‌ها نگهداری می‌شدند و اشکالات و تخریب‌های موردی رفع می‌شد، دیگر کار به خرابی دائمی نمی‌رسید. شاید بخشی از این وضعیت ناشی از انتخاب‌نکردن شیوه درست برای مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده است که باید بیشتر مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

   ضرورت تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی
یکی از راه‌های ارتقای ایمنی معابر، کاهش ترافیک ناشی از تردد خودروهای تک سرنشین به ویژه در میدان مهدیه است. میدان مهدیه امروز به یکی از گره‌های ترافیکی شهر تبدیل شده است. البته گوشه‌ای از مشکل این میدان ناشی از ساختار هندسی آن است اما باید قبول کرد که افزایش روز افزون خودروهای تک سرنشین نقش موثری در تقویت این ترافیک دارد.
تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی قطعا یکی از گام‌های موثر برای کاهش ترافیک شهری است. 260 دستگاه اتوبوس شهری در ناوگان حمل ونقل شهر وجود دارد که 225 دستگاه آن به جابه‌جایی مسافران مشغولند. شهروندان یزدی به کیفیت نامناسب ناوگان حمل ونقل عمومی شهر انتقاد دارند. به عقیده آنها زمان سفر با اتوبوس‌های فرسوده بسیار طولانی است و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که این مسیر را با خودروی شخصی طی کنند و همین باعث استقبال نکردن مردم از اتوبوس‌های شهری شده است. پوشش کامل شهر نیز یکی دیگر از ضروریات تقویت حمل و نقل عمومی شهر است. بسیاری از محله‌های جدیدی که در شهر شکل گرفته است، خط اتوبوس ندارند و ساکنان مجبورند از وسایل جایگزین مثل تاکسی تلفنی برای تردد به مرکز شهر استفاده کنند.  اتوبوس‌های شهری اصلا کیفیت مناسب را برای جابه‌جایی شهروندان ندارند و فرسوده هستند از این رو لازم است شهرداری با خریداری خودروهای جدید به ویژه ون و مینی بوس که وسایل سبک‌تری هستند، فرصت جابه‌جایی با وسایل حمل ونقل عمومی مناسب را برای شهروندان مهیا کند.
از اتوبوس‌ها که بگذریم، ایستگاه‌ها هم وضعیت چندان بهتری نسبت به ناوگان ندارند. نصب ایستگاه‌های مناسب برای انتظار شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس، حداقل انتظار مردم برای استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل است. به عقیده شهروندان، زمانی که هیچ سایه بان و نیمکتی برای انتظار مسافران در ایستگاه‌ها وجود ندارد، بسیاری از مسافران از مراجعه مجدد به این ایستگاه‌ها خودداری می‌کنند چرا که هم آفتاب سوزان تابستان و هم سرمای زمستان یزد به این صورت قابل تحمل نیست.  
ایستگاه‌های اتوبوس باید حتی در نقاطی که کمترین متقاضی را دارد ساخته شود. زمانی که ایستگاهی تقویت شد از نزدیک‌ترین نقاط ممکن برای استفاده از اتوبوس به آن مراجعه می‌شود و رونق می‌گیرد. اما شهروندان یزدی در کنار توجه به امکانات و خدمات شهری، به زیبایی شهر هم اهمیت می‌دهند. شهری زیبا با دیوارهای نقاشی شده و رنگی، ارتقای مبلمان شهری و نصب نمادهای مفهومی و متنوع می‌تواند شهروندان را سرزنده و شاداب کند. آنها خواستار مبلمان شهری متناسب با اقلیم شهر هستند. نیمکت‌ها و سطل‌های زباله‌ای که هم گرمای سوزان تابستان و هم سرمای شدید زمستان کویر را تحمل کنند و برای شهروندان قابل استفاده باشند. البته ناگفته نماند که شهروندان خواستار توزیع عادلانه مبلمان شهری در تمام نقاط شهر هستند چرا که ممکن است در برخی از معابر حتی یک نیمکت هم نصب نشده باشد اما در برخی از معابر، تعداد نیمکت‌های نصب شده قابل توجه است.

مسئولان پاسخ می‌دهند
امسال 650 هزار مترمربع از معابر شهر مرمت می‌شود

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری یزد با بیان این‌که امسال بیش از 650 هزار مترمربع از معابر شهر آسفالت می‌شود، ادامه داد: 500 هزار مترمربع از این سطح آسفالت از سوی سازمان عمران شهرداری انجام شده است. «محمدرسول طهماسبی» افزود: از جمله معابر اصلی که امسال روکش و مرمت شده، یک لاین از بلوار کوثر، بلوار آزادگان و بلوار مدرس بوده است. وی با بیان این‌که بودجه امسال مرمت آسفالت 15 تا 20 میلیارد تومان است، ادامه داد: شهرداری یزد پیش‌بینی کرده است که امسال حداقل یک میلیون مترمربع از معابر شهر مرمت آسفالت شود. به گفته این مسئول، در این طرح برخی از معابر تنها روکش می‌شود و در برخی نیز از جمله بلوار مدرس باید با جمع‌آوری آسفالت قبلی و زیرسازی مجدد، آسفالت دوباره اجرا شود که قطعا اجرای آن نسبت به روکش آسفالت بسیار طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است. وی افزود: سازمان عمران شهرداری یزد در کنار توجه به معابر اصلی، به روکش کوچه‌های اصلی و فرعی نیز اقدام کرده است و یکی از اقدامات قابل توجه امسال مرمت آسفالت معابر و کوچه‌های بافت تاریخی بود.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری یزد گفت: سازمان عمران شهرداری یزد به عنوان یکی از پیمانکاران شهرداری متولی ساماندهی آسفالت معابر شهر است و بیشترین حجم کار را بر‌عهده دارد. وی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های کف سازی میدان امیرچخماق و تقاطع غیرهمسطح میدان آیت‌الله خاتمی از سوی سازمان عمران اعلام کرد: کف سازی میدان امیرچخماق بر اساس تخصیص اعتبار در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام شود. طهماسبی اظهار کرد: زیرگذر میدان آیت‌الله خاتمی نیز در مرحله زیرسازی و بدنه سازی است و بعد از انجام کارهای تاسیساتی، تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ضرورت مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده با آسانسورهای کششی
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری یزد تنها راهکار مکانیزه کرده پل‌های عابرپیاده را نصب آسانسورهای کششی عنوان کرد و افزود: آسانسورهایی که در پل‌های عابرپیاده شهر نصب شده هیدرولیکی است و در برابر اقلیم خشک و گرم و البته گرد و خاک‌های محلی شهر، دوام نمی‌آورد. «محمدرضا شفیعی» از تحویل پل‌های مکانیزه شهر به سازمان رفاهی تفریحی برای بهره‌برداری تبلیغاتی از پل‌ها و نگهداری از سازه آن خبر داد و افزود: البته باید توجه داشت که برخی از شهروندان در استفاده از پل‌های عابرپیاده مکانیزه بی‌انصافی می‌کنند و برای مثال موتورسیکلت را با آسانسور پل جابه‌جا می‌کنند. وی اضافه کرد: پله‌های برقی که در شهر نصب شده‌اند نیز به دلیل استفاده نادرست کارایی خود را از دست داده‌اند بنابراین تمرکز بر مکانیزه‌کردن پل‌ها باید به نصب آسانسورهای کششی معطوف شود.

مسقف کردن میدان مهدیه
معاون امور زیربنایی و حمل ونقل شهری شهرداری یزد از مسقف کردن میدان مهدیه یزد برای حل مشکلات ترافیکی این میدان خبر داد و افزود: این گره‌ترافیکی قرار است با مسقف کردن میدان حل شود. وی افزود: البته با توجه به این‌که این طرح در بودجه سال‌جاری دیده نشده است، قطعا اجرای آن به سال آینده موکول خواهد شد و با برآورد اعتبار مناسب و برنامه ریزی آن در بودجه سال‌96 در سال آینده شاهد مسقف شدن میدان مهدیه خواهیم بود.

خرید اتوبوس و مینی‌بوس‌های جدید برای شهر
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهر یزد از خرید 10دستگاه اتوبوس جدید، 12‌دستگاه مینی‌بوس و ون با دریافت تسهیلات در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: راه‌اندازی خودروهای برقی در شهر نیز اقدامی است که برای رونق حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بافت تاریخی کلید خورده است و 10‌دستگاه جدید خودروی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. «حسین صالحیان» ادامه داد: راهکار تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و افزایش استقبال شهروندان، اجرای مدل حمل‌ونقل ترکیبی در شهر است و در کنار آن باید برای ارتقای فرهنگ شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ریزی کرد و از‌سوی دیگر باید تجهیزات و ساختار مناسب برای جلب رضایت شهروندان ایجاد شود اما باید قبول کرد که بضاعت شهرداری در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبار، محدود است. صالحیان اظهار کرد: با شرایط اقتصادی فعلی سعی می‌کنیم با اصلاح خطوط ئ مسیر و با یک‌سری برنامه تا 3 ماه اول سال آینده به سمت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی شهر حرکت کنیم. وی از تدوین برنامه 20‌ساله حمل ونقل عمومی شهر در قالب 4 فاز 5 ساله خبر داد و افزود: به این ترتیب امیدواریم بر اساس مدل حمل‌ونقل ترکیبی ، فرهنگسازی و ایجاد ساختار و بستر مناسب بتوانیم شهروندان را به سمت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی سوق دهیم.

ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهر یزد با بیان این‌که 1100 ایستگاه اتوبوس در شهر یزد و حومه آن قرار دارد، افزود: البته 900 ایستگاه از این تعداد در شهر یزد نصب شده است.
وی با بیان این‌که ایستگاه‌های اتوبوس هم کاربردی هستند و هم جزئی از کالبد شهری محسوب می‌شوند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر تهیه شناسنامه ایستگاه‌هاست و از سوی دیگر متخصصانی برای ساماندهی این ایستگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. وی با اشاره به این‌که به تازگی ماشینی با دستگاه کارواش برای تمیز کردن ایستگاه‌های اتوبوس خریداری شده است ادامه داد: تعدادی ایستگاه جدید نیز در شهر در حال نصب است که به مرور نقاطی از شهر که ایستگاه ندارند از آنها بهره‌مند می‌شوند.
 این مسئول گفت: با توجه به این‌که قبل از تشکیل سازمان حمل ونقل بار و مسافر، بودجه مربوط به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر بسته شده بود، در نظر داریم در بودجه سال آینده ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس شهری با اعتبار مناسب در برنامه قرار گیرد.

اعتبار 3 میلیارد ریالی برای مبلمان پارک‌های شهر
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد از تخصیص 4 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز پارک‌های شهر به مبلمان پارکی خبر داد و افزود: براساس این اعتباربیش از 300 نیمکت چدنی و فلزی و 120 سطل زباله در بیش از 25 پارک و فضای سبز نصب شده است. «محمدصفدرپور» افزود: تجهیز پارک‌ها به مبلمان پارکی مناسب، از برنامه‌های این سازمان است و با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال تعداد بیشتری از پارک‌ها به مبلمان پارکی مجهز می‌شوند.

توجه به زیبایی شهر
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد با تاکید بر این‌که مبلمان شهری در زیبایی شهر موثر است، گفت: این زیبایی باید عادلانه در شهر توزیع شود، از این رو تلاش کردیم با در نظر گرفتن مبلمان شهری مناسب، همه شهر را از آن برخوردار کرده و رضایت شهروندان را جلب کنیم. «ابوالقاسم ابوالحسنی» ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، بیشتر از مصالح چوب و سنگ برای ساخت نیمکت و سطل‌های زباله استفاده کردیم و کمتر از مصالح فلز در این زمینه استفاده شده تا کارایی مبلمان را بالا ببریم. وی درباره ضرورت یکنواختی مبلمان شهری نیز گفت: انسجام و یکنواختی یکی از اصول زیبایی است اما باید قبول کردن که در بعضی از قسمت‌های شهر از جمله بافت تاریخی باید مبلمان خاصی اجرا شود.
ابوالحسنی با تاکید بر این‌که همه نقاط شهر به مبلمان شهری نیاز دارد، ادامه داد: البته برخی از معابر که کم تردد هستند، در اولویت نصب مبلمان شهری نیستند چرا که عابران پیاده کمترین استفاده را از آن معابر دارند و نیازی به نصب نیمکت و سطل زباله نیست و اولویت به معابر پرتردد تعلق گرفته است. مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد با اشاره به نقش این سازمان در زیبایی شهر، تاکید کرد: تلاش کردیم که تا حد امکان از اجزای شهری برای زیبایی استفاده کنیم از این رو نقاشی جداره‌های شهر و بدنه پل‌ها در دستور کار قرار گرفته و در برخی از نقاط شهر اجرا شده است. وی ادامه داد: در این مسیر از نظر متخصصان امر برای بهبود نتیجه کار استفاده کردیم تا رضایت شهروندان را جلب کنیم. اعتقاد داریم باید اصولی کار کرد تا اقداماتی که برای زیبایی شهر انجام می‌شود ماندگار باشد.
ابوالحسنی اضافه کرد: البته شرایط اقلیمی محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است برای مثال رنگ‌ها در آب وهوای یزد ماندگاری بالایی ندارند اما خودمان را به این محدودیت‌ها، محدود نکردیم و تلاش کردیم از مصالح با کیفیت بهتر و طول عمر بالاتر  بهره بگیریم.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار