کد خبر: ۳۳۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 19 November 2016

به گزارش تابناک یزد،آیین تجلیل از خادمان نشر و افتتاح باشگاه‎‎های کتابخوانی کودک و نوجوان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در سالن فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در  مراسم تجلیل از خادمان نشر و افتتاح باشگاه‎‎های کتابخوانی کودک و نوجوان به طرح باشگاه‎‎های کتابخوانی کودک و نوجوان که با مشارکت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و همکاری مدیران مدارس و موسسه فرهنگی سفیر صبا در کشور در حال پیگیری است اشاره و اظهار کرد: استان‎‎های یزد و بوشهر به عنوان استان‌های برگزیده در این طرح شناخته شده‎‎اند.

وی عنوان کرد: یکی از راهکارهای ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه، ترویج این امر در بین قشر دانش‌آموز با ایجاد فرصت‎‎های جذاب مطالعه کتاب برای آنهاست و امیدواریم از این طریق بتوانیم این ضعف جامعه را در آینده مرتفع سازیم.

وی یکی دیگر از برنامه‎‎های هفته کتاب را اجرای طرح پاییزه کتاب خواند و در این باره تصریح کرد: این طرح در راستای اختصاص یارانه به اهالی مطالعه و تقویت کتابفروشی‎‎ها در کنار ارائه تخفیف‎‎ها و بن‎ کتاب در نمایشگاه‎‎ها به این قشر است.

غیاثی ندوشن با اشاره به این که طرح مذکور در راستای طرح‎‎های عیدانه و تابستانه کتاب در استان از 24 آبان ماه تا 24 آذرماه در حال اجراست، گفت: در طرح عیدانه کتاب استان 9 کتابفروشی به دو هزار و 714 نفر 145 میلیون تومان کتاب را با ارائه 29 میلیون تومان تخفیف و در طرح تابستانه 12 کتابفروشی به هفت هزار و 435 نفر 387 میلیون تومان کتاب را با تخفیف 74 میلیون تومان عرضه کردند.

وی گفت: در طرح پاییزه نیز 18 کتابفروشی در سامانه ثبت شده‎‎اند و به ازای تا سقف 100 هزار تومان خرید کتاب تا 20 درصد تخفیف می‌‏‏دهند.

مدیر کل ارشاد استان با اشاره به اجرای طرح کتابگردی، گفت: امروز با اجرای این طرح کتابفروشی‎‎ها تا 35 درصد تخفیف به خریداران کتاب ارائه می‏‏کنند.

وی از طرح حمایتی فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید کتاب ناشران و مولفان، بیان کرد: در قالب این طرح ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخصیص اعتبار کتاب‌های ارزشمند مولفان استان خود را خریداری و در اختیار کتابخانه‎‎ها و مدارس قرار می‏‏دهند.

غیاثی ندوشن به اخذ مجوز نشر کتاب در استان از ابتدای مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: اخذ مجوز کتاب تا قبل از این با ارسال نسخه‎‎های کتب پیش از چاپ به تهران اخذ می‏‏شد که بسیار زمان بر و مشکلاتی را برای مولفان استان به دنبال داشت ولی اکنون این اقدام در داخل استان انجام می‎شود و در این مدت نیز برای 132 عنوان کتاب شامل 26 هزار صفحه، مجوز نشر صادر شده است.

وی به پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد انجمن اهل قلم در استان اشاره و اعلام کرد: سه شنبه آینده نشست هیات موسس این انجمن برگزار و انجمن مذکور تشکیل خواهد شد.

این مسؤول از دیگر برنامه‏‏‌های هفته کتاب در استان به برپایی نمایشگاه‎‎های کتاب، اعلام فراخوان جشنواره ایده‎‎های کتابخوانی و اهدای کتاب به مدارس و نیز اعلام فراهخوان جشنواره پژوهش‎‎های عاشورایی، اشاره کرد.

"علیرضا یزدان‎‎پور" از مرکز مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به رسوخ جریان جهانی شدن در جوامع اشاره و عنوان کرد: خوشبخانه مردم یزد با حفظ سنت‎‎ها و آداب بومی خود به خوبی در برابر این جریان مقاومت کرده‌اند.

وی ایجاد باشگاه‎‎های کتابخوانی که در نیمه دوم امسال در دستور کار قرار گرفته است را راهکاری موثر و مورد استقبال در کشور خواند و گفت: تاکنون در سطح کشور 17 هزار عضو در این باشگاه‌‏‏ها عضو شده‎‎اند که استان یزد با ایجاد 164 باشگاه و دوهزار و 50 عضو، 12 درصد عشویت کشور را به خود اختصاص داده است.

یزدان‎پور گفت: در قالب این طرح، جریانهای پراکنده و محفل‎‎های کتابخوانی که تاکنون گرد نویسندگان، اهل کتاب و ناشران شکل می‎‎گرفت، گردهم آمده اند و برنامه‎‎های حداقلی برای انها در نشر گرفته شده است.

او گفت:متاسفانه در کوران امواج سهمگین جهانی شدن، نهادهای ضعیفی در کشور داریم که توان مقابله با این امواج پر انرژی را ندارند ولی باشگاه‎‎های کتابخوانی می‎توانند الگوی سازمانی جدیدی را برای غنی کردن فرهنگ و شبکه‎‎های اجتماعی حول موضوعات فرهنگی کشورمان ایجاد کنند.

این مسؤول موضوع باشگاه‎ها را یک تمرین بزرگ برای تمرکززدایی واقعی خواند و گفت: تمرکززدایی واقعی زمانی اتفاق می‎‎افتد که مرکز در این تمرکززدایی نقشی ایفا نکنند.

وی افزود: باید خرد گذشتگان را برای رفع مشکلات مشکلات امروز احیا کنیم و باشگاه‎‎های کتابخوانی در این رابطه نقش موثری ایفا می‎‎کنند.

وی از استقبال ناشران و مولفان از اجرای این طرح خبر داد و با بیان این که نامه نوشتن برای مولفان در این باشگاه‎‎های کتابخوانی خطاب به مولفان یکی از اقدامات صورت گرفته در این باشگاه‎‎ها بدون وساطت مربیان است، گفت: نویسندگان از این که نظر مخاطبان خود را بدانند، انگیزه می‎‎گیرند.

یزدان‌پور با بیان این که تمام حلقه‎‌های صنعت نشر در این باشگاه‎‎ها حضور دارند، از ارائه تخفیف 50 درصدی کتابفروشی‎‎ها به اعضای این باشگاه‎‎ها در استان خودشان خبر داد.

"محمدرضا یوسفی" از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان نیز در این مراسم که با حضور دانش‌آموزان برگزار شد، با قرائت داستانک‎‎های خود دانش آموزان و حاضران در این مراسم را به وجد آورد.

در این مراسم "محمد علی طالبی" معاون سیاسی و امنیتی استاندار و "سرداری" معاون پرورشی آموزش و پرورش استان نیز دراین مراسم سخنانی بیان کردند و در نهایت از خادمان نشر استان تجلیل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار