راه اندازی خط کشتیرانی تجاری و مسافری ایران و عمان و استقرار پیشرفته ترین و مدرن ترین ترمینال بین المللی مسافربری دریایی کشور در چابهار فصل جدیدی از گردشگری ایران با سایر نقاط جهان از طریق سواحل سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
کد خبر: ۳۳۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰ 18 November 2016
صنعت گردشگری یکی از مهمترین قطب های توسعه و درآمدزایی محسوب می شود به طوری که علاوه بر ایجاد اشتغال عاملی برای ارتقای جنبه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هرمنطقه و نوید دهنده رشد و پیشرفت جامعه است.
در این میان گردشگری دریایی و ساحلی یکی از جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری جهان محسوب می شود، هم اینک بسیاری از کشورها توجه به تورهای دریایی و دیگر سرگرمی های مرتبط با این حوزه را در صدر برنامه های گردشگری خود قرار داده اند.
سیستان و بلوچستان به سبب دارا بودن تنها بندر اقیانوسی ایران ظرفیت و توانمندی بالایی در این بخش دارد و می تواند زمینه ساز جذب توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی و توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور باشد.
راه اندازی خط کشتیرانی ایران - عمان به صورت آزمایشی در آبان ماه جاری و استقرار پیشرفته ترین و مجهزترین ترمینال بین المللی مسافربری دریایی در بندر شهید کلانتری چابهار آغازگر فصل جدیدی از گردشگری این استان و کشور با دیگر کشورهاست.
سیستان و بلوچستان از دریاچه شکرریز هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده، این استان با داشتن هزار و 700 اثر تاریخی و باستانی ثبت شده در 19 شهرستان به اندازه یک کشور جاذبه تاریخی و گردشگری دارد که به گفته کارشناسان صنعت گردشگری هنوز در کشور ناشناخته مانده است.
در کنار آثار دیدنی و جذاب سیستان و بلوچستان نظیر شهرسوخته و قلعه های باستانی، کوههای مینیاتوری (مریخی)، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بندر زیبای چابهار با داشتن موقعیت راهبردی و آب و هوای مساعد مهمترین قطب گردشگری در استان محسوب می شود به طوری که این بندر زیبا سالانه میزبان بیش از 2 میلیون مسافر و مهمانان داخلی و خارجی است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نخستین خط کشتی رانی ایران و عمان به صورت آزمایشی 19 آبان امسال به بهره برداری رسید که به عنوان خط بی نظیر دریایی می تواند فصل جدیدی از گردشگری و توریسم در کشور بگشاید.
بهروز آقایی با بیان اینکه یک خط کشتیرانی ظرفیت حمل 208 مسافر و 45 دستگاه خودرو را دارد گفت: ترمینال این خط دریایی با استقرار در بندر شهید کلانتری چابهار با گستره چهار هزار مترمربع مجهزترین و پیشرفته ترین پایانه بین المللی مسافربری دریایی ایران محسوب می شود به طوری که ظرفیت روزانه ورود و خروج 600 مسافر را دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به مزایای بسیار خوب این خط دیگر کشورها از جمله پاکستان نیز خواستار راه اندازی خط دریایی ایران و کراچی شدند.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اهمیت این خط دریایی گفت: از آنجایی که کشور دوست و برادر عمان همواره در موضع تعادل، رابطه دوستانه و عمیقی با جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است راه اندازی این خط دریایی به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری در آینده ای نزدیک آغازگر فصل جدیدی از رابطه تجاری و توریستی با این کشور خواهد بود.
علی اوسط هاشمی با اشاره به جمعیت زیاد ساکن در سواحل دریای عمان و خلیج فارس افزود: راه اندازی این خط پیشرفته دریایی می تواند زمینه ساز فرصت مناسب برای گردشگری کشورهای منطقه باشد.
وی با بیان اینکه راه اندازی خط کشتیرانی تجاری و مسافری بین ایران و عمان حلقه اتصال روابط بین 2 کشور است اظهار داشت: حضور تجار و بازرگانان عمانی به ایران نوید دهنده توسعه روابط همه جانبه بین 2 کشور دوست و همسایه است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فاصله دریایی چابهار و عمان سه و نیم ساعت است، افزود: فاصله نقطه شمالی استان در منطقه سیستان و نقطه جنوبی در بلوچستان با هزار و 200 کیلومتر مسافت از مسیر چابهار به مسقط بیشتر است.
هاشمی بیان کرد: سلطنت نیم قرن سلطان قابوس، کشور عمان را در بحث صلح و امنیت در منطقه متمایز کرده است و حمایت های دولت عمان از ایران ستودنی است.
وی تصریح کرد: نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه همه جانبه افزایش ارتباط با کشورهایی مانند عمان است.
وی خاطرنشان کرد: گرایشات دینی، مشترکات فرهنگی و همجواری با عمان توسعه روابط بین 2 کشور را دو چندان کرده است.
هاشمی بیان کرد: قرار گرفتن ایران در سواحل دریای عمان و اتصال به اقیانوس هند نقش کشور ما را در جهان برجسته کرده است و این امر می تواند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه منجر شود.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: جمعیت کثیری از مردم بلوچ ایران در کشور عمان زندگی می کنند و این خود نقطه مثبتی در راستای ارتباط بیشتر 2 کشور است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با بیش از 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره بزرگترین استان کشور محسوب می شود گفت: پنج فرودگاه، هزار و 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی و 500 کیلومتر ساحل این استان می تواند علاوه برگسترش روابط تجاری با دیگر کشورها در زمینه صنعت گردشگری نیز تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه فاقد ساحل و دریا هستند، خاطرنشان کرد: ایران در محاصره دریا است و بخوبی می شود کشورهای ساحلی را شریک هم ساخت.
وزیر صنعت و تجارت کشور عمان نیز در سفر اسفند پارسال به چابهار گفت: 2 کشور دوست و همسایه مصمم به توسعه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی هستند و بزودی حجم مبادلات و سطح همکاریها بیشتر خواهد شد.
دکتر علی بن سعود السنیدی با بیان اینکه 2 کشور عمان و ایران از طریق چابهار فاصله دریایی نزدیکی دارند و این همجواری فرصت مناسبی برای توسعه روابط در تمام زمینه ها و پیشرفت و آبادانی است افزود: توسعه روابط 2 کشور می تواند در سطح بین المللی موثر باشد.
بندر چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
7316 **6081 خبرنگار عصمت جهانی **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار