به مناسب روز کتاب و کتابخوانی
کتاب که از اولین روز مدرسه و تحصیل کودکان با نام میشناس اندش این روز ها در طاقچه های خانه های قدیمی خاک میخورد!
کد خبر: ۳۲۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 14 November 2016
نسلی که روزانه ساعت ها در تلگرام میچرخند و مفیدترین کارشان کپی و فورارد مطلب از این کانال به آن کانال است!!


کتاب که از  اولین روز مدرسه و تحصیل کودکان با نام  <یار مهربان> میشناس اندش این روز ها در طاقچه های خانه های  قدیمی  خاک میخورد! اگر جمله ای بالا برایتان غیر قابل تصور است سری به آمار مطالعه چند دقیقه ای کشور بزنید

حال که از مقدمه گذشتیم میگویم مقصد نگارنده از این یاداشت واکاوی علت این طلاق عاطفی ایرانی های با کتاب است.ناگفته پیداست اگرچه کالبد شکافی شرح فراق  کتاب و ایرانی ها در این مقال نمی گنجد ولی در حد وسع خویش و مجال اندک می توانیم ولنگاری فرهنگی که سکانسی  تلخی از زندگی امروزی مان را شرح دهیم.

 البته لازم بذکر هنوز وجود دارد افرادی که کتاب را به مثابه نوستالوژی در قفسه های کتابخانه‌ی برای نمایشی ویترینی روشن فکری شان در مهمانی استفاده می کنند .
فارغ از این پوز و ادا ها برای هر کسی که  چیزی از فرهنگ و علم بداند بس واضح است که وضعیت کتاب و کتابخوانی جامعه ای امروزی ما در کماست شاید این حالت کما مصداقی از <ولنگاری فرهنگی> است که مقام معظم رهبری در بیانات شان بارها  یادآور شده اند.

البته شایان ذکر است که ایرانی در ارج نهادن به علم و هنر یکه تازدر منطقه  بوده و هستند و حتی در  این تبریز کهن افرادی همچون برادران نخجوانی زیسته اند که شش هزار جلد کتاب کم یاب از نقاط مختلف جهان را با هزینه شخصی شان برای جویندگان علم در تبریز جمع آوری کرده و پایه های احداث نخستین کتابخانه نسل جدید ایران را در این شهر بنیان نهادند.

مسله ای که ذهن نگارنده را مشغول کرده این است که چرا ایرانی به صورت متوسط روزانه ۵ الی ۹ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند ولی در مقابل  روزانه در حدود ۴دقیقه مطالعه می کنند که روانه شدن شایعه های از جمله  پایان یافتن جهان گرفته تا موارد  مختلف دیگر  با این شرایط فوق الذکر دور از انتظار نیست زیرا مردمی که مطالعه نکنند قدرت سنجش شایعه از واقعیت نخواهند داشت و هر حرفی را بدون کمترین چالش و ارزیابی خواهند پذیرفت.

متاسفانه باید پذیرفت با این شرایط کتاب و کتابخوانی در کشور  تولید علم و محتوا خیلی کم پیدا خواهد شد و دست برد اثار علمی روز به روز فزونی یافته و نسلی ظهور خواهد کرد که ساعت ها در شبکه ای اجتماعی همچون تلگرام وقت گران بهایشان را سرف خواهند کرد و در این زمان هیچ محتوایی تولید نشده و تنها کارشان کپی و فورارد کردن مطالب از این کانال به آن کانال خواهد بود.

وحید یوسفی
برچسب ها: کتاب ، کتاب خوانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار