بازي و سرگرمي‌هاي سازنده مهارت‌هاي ذهني کودکان و نوجوانان را تقويت و جريان تعليم و تربيت را متحول مي‌کند.
کد خبر: ۳۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 09 May 2015
به گزارش تابناک یزد، مديرعامل کانون در سفر به مازندران اين‌بار به بيان ديدگاه‌هاي خود با موضوع بازي و سرگرمي و نقش آن در تعليم و تربيت کودکان در ده بند جداگانه پرداخت.
عليرضا حاجيان‌زاده روز 16 ارديبهشت 1394 در جمع مربيان و کارشناسان کانون اين استان و به بهانه‌ي قرارداشتن در هفته بزرگ‌داشت مقام معلم در سخناني تاکيد کرد: مربي‌گري مقام متعالي معلمي است و  ما معتقديم مربيان کانون هم، معلم‌اند و از اصحاب تعليم و تربيت؛ اما روش‌هاي ما روش مستقيم و مدرسه‌اي نيست بلکه تعليم و تربيت در کانون با روش تفريح، سرگرمي و بازي محقق مي‌شود.
به اعتقاد وي پشت صحنه تعليم و تربيت کسب مهارت‌هاي ذهني است و براي تحقق اين مهم بايد از حافظه محوري - که ما را از روش‌هاي اصيل تعليم و تربيت دور مي‌کند - فاصله بگيريم و قدرت تحليل بچه‌ها و حل مساله را در ميان آن‌ها بالا ببريم.
مديرعامل کانون در اين زمينه روي آوردن به فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقي را يکي از راه‌هاي جدي تقويت مهارت‌هاي عنوان کرد اما در عين حال تصريح کرد که بازي و سرگرمي مي‌تواند با شيوه‌اي نرم و اوقات فراغتي اين امر را محقق کند.
به گفته‌ي حاجيان‌زاده اضافه کردن عنوان سازنده به واژه سرگرمي‌ها در کانون به واقع چارچوب کلي کار ما در اين حوزه مشخص کرده است و نشان مي‌دهد اگر اين روش را هدف‌مند دنبال نکنيم دچار آسيب مي‌شويم و هر نوع اسباب بازي نمي‌تواند سازنده باشد.
وي در ادامه اين سخنراني در اردوگاه دلگشا کانون در شهرستان چالوس، وارد بحث اصلي شد و به تبيين ويژگي‌هاي اسباب‌بازي و سرگرمي‌هاي سازنده و نقش آن در تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان در ده بند پرداخت.
نقش بازي در تعليم و تربيت کودک


بر اساس اين گزارش يادگيري و دانش‌افزايي به باورحاجيان‌زاده نخستين ويژگي بازي و سرگرمي‌هاي سازنده است که مي‌تواند سطح يادگيري و دانش مخاطبان را بالا ببرد و بسياري از هدف‌هايي را که ما از طريق مطالعه و تحقيق و يادگيري رسمي به دنبال آن هستيم از اين راه به دست آوريم. مربيان کانون هم مي‌توانند با روش بازي و سرگرمي فعاليت‌هايي را مانند قصه‌گويي و  کتاب‌خواني جذاب‌تر کنند.
وي پرورش خلاقيت را دومين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي برشمرد و توضيح داد: سرگرمي تنها نبايد به بچه‌ها آموزش و اطلاعات دهد بلکه مي‌تواند مهارت‌ها و خلاقيت‌هاي فرهنگي، ادبي و هنري آنان را نيز تقويت کند از اين راه ممکن است بچه‌ها حتي مسير شغلي خود را پيدا کنند.
سومين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي به اعتقاد مديرعامل کانون مي‌تواند آشنا شدن مخاطبان با فضاي مجازي و فن‌آوري‌هاي روز باشد و او البته در تشريح اين ويژگي توضيح داد که نسل جديد نسبت به پدر و مادرهاي خود اطلاعات بيشتري در اين زمينه دارند و والدين و مربيان بايد تلاش کنند تا با فرهنگ‌سازي، زمينه‌هاي خود مراقبتي در ميان کودکان و نوجوانان فراهم شود.
حاجيان‌زاده در اين زمينه افزود: در بازي‌هاي جديد موارد خشونت‌آميز، مفاسد اخلاقي و لهو و لعب يا حتي مواردي خنثي که داراي هيچ يک از اين ويژگي‌ها نيست اما باعث به بطالت گذراندن وقت بچه‌ها مي‌شود، به چشم مي‌خورد اما ما بايد علاوه بر ايجاد خود مراقبتي، تلاش کنيم تا ارتباط‌هاي سالم خانوادگي جاي خود را به ارتباط در شبکه‌هاي اجتماعي ندهد و به صورتي منضبط و مراقبت شده به سمت اين بازي‌ها و فن‌آوري‌ها برويم.
نقش بازي در تعليم و تربيت کودک

وي در ادامه و در تشريح چهارمين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي بر اهميت ترويج سبک زندگي اسلامي و ايراني از اين طريق تاکيد کرد و گفت: مقام معظم رهبري بارها بر اهميت ترويج اين امر و حتي ساخت عروسک‌هاي اسلامي و ايراني با همين هدف تاکيد کردند. برخي از عروسک‌هاي خارجي مروج فرهنگ غربي و برهنگي است در حالي که ما مي‌توانيم از اين راه سبک زندگي خود را به بچه‌ها معرفي کنيم.
مديرعامل کانون پنجمين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي را مانوس شدن کودکان و نوجوانان با طبيعت و محيط زيست عنوان کرد و افزود: بچه‌ها نبايد تنها در يک مکان بنشينند و با اسباب‌بازي‌هاي خود سرگرم شوند بلکه اين جنبه نيز مهم است که کودکان را از اين طريق با خلقت خداوند و محيط زيست آشنا کنيم.
حاجيان‌زاده در ادامه اين موضوع را به ششمين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي ارتباط داد و گفت: بازي نبايد تنها ساکن و راکد باشد بلکه سوق دادن مخاطبان به تحرک جسمي و ورزش، در عين حال باعث سلامت جسم آنان خواهد شد.
وي با بيان اين که تقويت فرهنگ کار و تلاش در ميان کودکان و نوجوانان، بسيار مهم است، از لزوم تقويت دست ورزي بچه‌ها به عنوان هفتمين ويژگي و عاملي براي آشنا کردن مخاطبان با فرهنگ کار و معرفي مشاغل به آنان نام برد.
هشتمين ويژگي تربيتي بازي و سرگرمي به اعتقاد مديرعامل کانون ايجاد مهارت برقراري ارتباط با هم‌سالان و تقويت کارِ گروهي در ميان آنان است و او در اين زمينه خاطر نشان کرد که بازي و سرگرمي گروهي باعث مي‌شود آنان چگونگي تقسيم کار، رهبري و تعاون و همکاري را فرابگيرند.
حاجيان‌زاده در عين حال قرارگرفتن بچه‌ها در فضاهاي فرهنگي و هنري و استفاده آنان از فيلم‌ها و ارتباط با جريان سينما و حضور در تئاتر را نهمين ويژگي بازي و سرگرمي عنوان کرد.

نقش بازي در تعليم و تربيت کودک
دهمين و آخرين بخش ديدگاه‌هاي مديرعامل کانون در اين زمينه با عنوان جريان يافتن دين و دين‌مداري در زندگي بچه‌ها از طريق بازي و سرگرمي مطرح شد و او گفت: بچه‌ها تنها از طريق مساجد و هيات‌هاي مذهبي و نشستن پاي منابر دين را دريافت نمي‌کنند  بلکه بازي و سرگرمي مي‌تواند در لايه‌هاي پنهان  و شالوده خود مروج دين‌داري باشد.
در پايان اين نشست نيز مديرعامل کانون به پرسش‌هاي کارشناسان و مربيان کانون پاسخ گفت.
وضعيت ادامه‌ي اجراي طرح کتاب‌هاي خودمان از جمله سوال‌هاي برخي از مربيان و کارشناسان دست به قلم و هنرمند کانون بود که مديرعامل در پاسخ به آن از توقف اجراي آن به شيوه سابق خبر داد و در توضيح اين امر گفت: حک شدن عنوان خودمان بر روي اين کتاب‌ها به نوعي خوش‌آيند نيست چرا که ما با اين کار به همکاران خود مي‌گوييم «اثر شما از قابليت و استانداردهاي لازم کانون برخوردار نبود ولي ما آن را با عنوان ديگري منتشر کرديم» در حالي که بايد کانوني‌ها نويسندگان مطرح کانون باشند و آثار آن‌ها در صورت دارابودن شرايط با نشان اصلي کانون منتشر شود.
حاجيان‌زاده در عين حال افزود که ادامه اين طرح با سازوکارهاي ديگري در مرکز تجربيات هنري و ايده‌هاي نو پيگيري مي‌شود.
وي همچنين بارديگر بر اهميت استفاده بيشتر از اعضاي ارشد کانون تاکيد کرد و گفت: در اين زمينه دغدغه داريم و در حال طراحي راه‌کارهايي براي استفاده از توان و ظرفيت‌هاي اين اعضا هستيم در اين زمينه از پيشنهادهاي مربيان هم استقبال مي‌کنيم.
به گزارش خبرگزاری آریا در ابتداي اين نشست قاسم عزيززاده گرجي مديرکل کانون استان مازندران با ارايه‌ي گزارشي از فعاليت‌هاي کانون اين استان توضيح داد که 29 مرکز فرهنگي هنري کانون شامل 25 مرکز ثابت، 3 مرکز سيار روستايي و يک کتاب‌خانه پستي در سطح اين استان فعاليت مي‌کند.
وي توجه به برنامه‌ريزي، تلاش براي فرآيند محور شدن همه فعاليت‌هاي مراکز، ايجاد انسجام بين فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و ادبي، افزايش توانمندي‌هاي مربيان و اعضا با مولفه‌هاي هويت بومي و محلي و توسعه کتاب‌خواني بر اساس راهبردهاي تبيين شده مديرعامل را از جمله مواردي عنوان کرد که در برنامه‌ريزي‌هاي کانون مازندران مورد توجه قرار گرفته است.

اجراي سرود توسط اعضاي يکي از مراکز کانون استان نيز از جمله برنامه‌هاي اين جلسه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار