جشنواره گل و گلاب در میمند+عکس
جشنواره گل و گلاب ، پنجشنبه در شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد برگزار شد.در این جشنواره، تولیدات گلابگیران و عرقیاتی های این بخش در معرض دید مردم قرار گرفت.طی سالهای اخیر با توجه به خشکسالی و کاهش باران تولید گلاب نیز بین 30تا 35 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۳۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 09 May 2015
مرا خوش خوی کن زیرا شرابی
مرا خوش بوی کن زیرا گلابی...
مرا خوش بوی کن زیرا گلابی.../مشکلات گلابداران کماکان پابرجاست
تابناک فارس:
جشنواره گل وگلاب در میمند فیروزآباد برگزار شد
مرا خوش بوی کن زیرا گلابی.../مشکلات گلابداران کماکان پابرجاست
در آیین افتتاحیه این جشنواره، ابراهیم استوار میمندی فرماندار شهرستان فیروزآباد لزوم احداث کارخانه و صنایع تبدیلی و شهرک صنعتی ویژه تولید گل و گلاب وصنایع جانبی آن را مطرح کرد.

خلیل رضاییان معاون عمرانی استانداری فارس از پیشنهاد احداث شهرک صنعتی ویژه گلاب و عرقیات استقبال کرد و قول مساعد برای پیگیری موضوع و تشکیل جلسات کارشناسی در این زمینه داد.

در این آیین معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 14هزار هکتار گلستان تولید گل درکشور وجود دارد که بیش از نیمی از آن در استان فارس و میمند است .

طهماسبی افزود: داشتن آیتم های استاندارد ملی و بین المللی شرط اصلی بازارهای هدف اروپا و آمریکا برای محصولات است و از تولید کنندگان عطر وگلاب و عرقیات میمند می خواهیم در عرضه تولید محصولات خود استاندارد را در تولید و بسته بندی و صادرات رعایت کنند.

وی ادامه داد: طرح تجمیع چاه های کشاورزی طرحی مفید در صرفه جویی مصرف آب است و با اجرای این طرح در نقاط مختلف کشور صرفه جویی مناسبی در استفاده از آب کشاورزی صورت گرفته است.

این مقام افزود : در موسسه تحقیقات و جنگل وزارت جهاد کشاورزی دو رقم گل محمدی جدید تولید شده که هم نیاز کمتری به آب داردذ و هم گل دهی بیشتری دارد.

بازدید از کارگاه سنتی تولید شیشه و صنایع مورد نیاز این صنعت و باغ ها و گلستان های تولید گل و گیاهان دارویی و کارگاه های سنتی و صنعتی تولید گلاب و عرقیات از برنامه های جشنواره گل و گلاب میمند بود.
مرا خوش بوی کن زیرا گلابی.../مشکلات گلابداران کماکان پابرجاست
مشکلات گلابداران

با توجه به بارش باران هر ساله سه هزار تن گل محمدی در بخش میمند به دست می آید و در پی آن از این میزان گل تولید شده ظرف 45 روز 9 هزار تن انواع گلاب تهیه می شود که البته طی سالهای اخیر با توجه به خشکسالی و کاهش باران تولید گلاب نیز بین 30تا 35 درصد کاهش داشته است.

مرا خوش بوی کن زیرا گلابی.../مشکلات گلابداران کماکان پابرجاست

تولید گلاب این بخش فقط مربوط به اردیبهشت ماه بوده و علاوه بر گلاب، 40 نوع عرقیات دیگر نیز مانند نسترن، بیدمشک و نعناع که عمده آن مصرف دارویی دارند تولید می شوند ضمن اینکه در فصول سرما که گلاب تولید نمی شود سایر عرقیات نظیر کاسنی، کیالک، لیمو، گردو و... که در فصلهای تابستان و پائیز خشک شده عرق گیری می شوند.

مرا خوش بوی کن زیرا گلابی.../مشکلات گلابداران کماکان پابرجاست

40درصد از گلاب تولید شده در بخش میمند به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و 60 درصد دیگر نیز در داخل کشور مصرف می شود.در بخش میمند 60 کارگاه سنتی و نیمه صنعتی گلاب گیری و شش واحد صنعتی وجود دارد.

طی چند سال اخیر گلخانه فارس با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده که از جمله این مشکلات می توان به غنچه چینی، انتقال گل از این بخش به قمصر کاشان و ... اشاره کرد.

یکی دیگر از مشکلات گلابداران در این منطقه بحث موقوفه بودن آن است به گونه ای که حتی مردم نمی توانند برای فعالیتهای خود از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

از اوایل اردیبهشت ماه برداشت گل محمدی در میمند آغاز می شود،اين روند تا پنجم خردادماه كه مربوط به برداشت گل محمدي ديمي است در اين منطقه ادامه دارد.

غنچه فروشی به واسطه قیمت به صرفه تر از جمله مشکلاتیست که باعث کاهش تولید گلاب در میمند می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار