رئيس پارلمان مجارستان، با تاكيد براينكه يكي از علاقه‌مندان توسعه روابط دانشگاهي و علمي است، گفت: كشور مجارستان آماده انجام مبادلات دانشگاهي و دانشجويي با ايران و شهر شيراز است.
کد خبر: ۳۲۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 11 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: لازلو كوور بعد از ظهر جمعه 21 آبان در ديدار با شهردار شيراز، با بيان اينكه هم‌اينك بالغ بر هزار دانشجويي ايراني در مجارستان در رشته‌هاي مختلف مشغول تحصيل هستند، گفت: پيش از اين حدود 4 هزار ايراني از دانشگاه‌هاي مجارستان فارغ‌التحصيل شده‌اند.

وي گفت: دولت مجارستان پروژه‌اي براي ارائه بورسيه به دانشجويان ايراني براي ادامه تحصيل در مجارستان دارد و متقابلا ايران نيز زمينه تحصيل يكصد دانشجوي مجارستاني در ايران را فراهم كرده است.

كوور، با ابراز خشنودي از وجود دانشگاه‌هاي توانمند در شيراز، به روابط خواهرخواندگي شيراز و پچ اشاره و اضافه كرد: هر دانشجو مي‌تواند به واسطه فراگيري زبان و آشنايي با فرهنگ مجاري، يك سفر براي كشور مجارستان باشد تا دوستي‌هاي دو ملت را گسترش دهد.

او با بيان اينكه دولت و پارلمان مجارستان از توسعه روابط دانشگاهي و دانشجويي حمايت كرده و مي‌كند، گفت: هم‌اينك 45 نفر از دانشجويان ايراني براي كسب بورسيه تحصيلي در مجارستان اقدام كرده‌اند كه 15 نفر از آنان به تحصيل مشغول شده‌اند اما از آمار تعداد دانشجويان مجارستاني كه براي تحصيل در ايران تمايل دارند، اطلاعي ندارم.

رئيس پارلمان مجارستان همچنين به سفر سال گذشته نخست وزير كشور به ايران و انعقاد تفاهم‌نامه‌هايي بين دو كشور اشاره و از به نتيجه رسيدن برنامه اقدام مشترك(برجام) كه به اعتقاد وي، زمينه‌ساز بازگشت ايران به جايگاه واقعي‌اش در عرصه روابط بين‌المللي است، ابراز خرسندي كرد.

او گفت: من مطمئن هستم كه پس از برجام، همكاري‌هاي ايران و مجارستان گسترش خواهد يافت و ما منتظر هستيم تا مجلس ايران، برنامه‌هاي همكاري دو كشور را تصويب كند تا امكان ايجاد كميسيون‌هاي اقتصادي و تجاري و ... مشتركي فراهم شده و بسترهاي همكاري‌هاي دوجانبه مهيا شود.

كوور با اشاره به اينكه اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور همكاري‌هاي خود را آغاز كرده‌اند، تصريح كرد: من فكر نمي‌كنم مانعي براي توسعه همكاري مجارستان و ايران در زمينه‌هاي مختلف وجود داشته باشد و مايه خرسندي‌ام است كه از روابط مستقيم بين شهرهاي دو كشور حمايت كنم.

او با اشاره به روابط خواهرخواندگي شهرهاي يزد و شيراز با يسپرمن و پچ، گفت: كميسيون فعالي در بوداپست و تهران براي تحكيم روابط دو كشور ايجاد شده است. البته اعتقاد دارم اگر شناخت متقابل بين ملت‌ها ايجاد شود، همكاري‌ها بهتر و سريع‌تر توسعه مي‌يابد. فكر نمي‌كنم قرادادي كه در سطح نمايندگان پارلمان و دولت‌ها منعقد شود به اندازه قرادادها و روابطي كه بين مردم و شركت‌هاي خصوصي دو كشور ايجاد مي‌شود، موفق باشد.

كوور ادامه داد: البته امروز خوشبختانه در جهان اينترنتي، نيازي به سفرهاي هر روزه و طولاني براي ايجاد رابطه و گفت و گو نيست بلكه به راحتي مي‌توان مسائل را سازماندهي و هماهنگ كرد.

رئيس پارلمان مجارستان با اشاره به ديدارش با استاندار فارس و دعوت رسمي از افشاني براي سفر به مجارستان، درخواست كرد كه شهردار شيراز نيز در هيئتي كه استاندار فارس را همراهي مي‌كند، به مجارستان سفر كند.

كوور مردم مجارستان را شهره به ميهمان‌نوازي دانست و گفت: صادقانه اميدوارم كه هرچه بيشتر شاهد سفر توريست‌هاي مجارستاني به ايران خصوصا شيراز و تخت‌جمشيد باشم و آرزو مي‌كنم كه در آينده‌اي نه‌چندان دور پروازهاي مستقيم بين دو كشور ايجاد شود. هرچند اكنون مجارستان شركت هواپيمايي ندارد و پروازهاي خود را از وين انجام مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، لازكو كوور؛ رئيس پارلمان مجارستان، در ادامه سفر خود به ايران كه به‌دعوت دكتر لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي انجام شده است، شب گذشته در راس هيئتي بلند پايه به شيراز سفر كرد.

اين هيئت مجاري، امروز پس از بازديد تخت‌جمشيد، با شهردار شيراز ديدار كرد و عصر امروز هم بازديدي از برخي نقاط ديدني شيراز خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار