گزارش روز؛
تابناک: بر اساس اعلام عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در سال گذشته حدود هشت هزار مورد کودک ‌آزاری در کشور ثبت شده است. هر چند حریرچی، معتقد است که این آمار واقعی نیست!.
کد خبر: ۳۲۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 08 November 2016
تابناک اصفهان: تا پایان هفت ماه نخست سال جاری، 421 مورد کودک آزاری در استان اصفهان گزارش شده است. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان این مطلب می‌گوید: «از این تعداد 222 دختر و 199 پسر بوده‌اند». مرضیه فرشاد در گفت و گو با اصفهان زیبا بیشترین آمار کودک ‌آزاری در اصفهان را با 50 درصد مربوط به مسامحه، بی توجهی و غفلت از کودک عنوان می کند و می گوید: «بعد از بی توجهی و غفلت، آزار جسمی کودک با 35 درصد بیشترین آمار کودک آزاری را به خود اختصاص می دهد».

   150هزار مورد کودک آزاری
بر اساس اعلام عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در سال گذشته حدود هشت هزار مورد کودک ‌آزاری در کشور ثبت شده است. هر چند حریرچی، معتقد است که این آمار واقعی نیست، اما این آمار در سال 1389، هفت هزار مورد گزارش شده است. حریرچی در خصوص غیر واقعی بودن آمارها بر این باور است که همچنان بسیاری از انواع آزار  و خشونت‌ ها یا ناشناخته ‌اند یا عمل به آنها گاه برای تربیت کودک نوعی سنت به شمار می‌آید. برای کودک آزاری به مانند بسیاری از معضلات اجتماعی، آمار دقیقی در  اختیار نیست. آنطور که چندی پیش معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر داده در سال گذشته 150 هزار مورد کودک آزاری در مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ثبت شده است. حبیب الله مسعودی فرید در این خصوص گفته سال گذشته بیش از 600 هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی بهزیستی برقرار شده که 150 هزار مورد از  آن مربوط به کودک آزاری، کودک آزاری شدید و جسمی بوده است.

کودک آزاری؛ از آسیب‌های جدی اصفهان
در استان اصفهان نیز بنا به گفته مدیرکل بهزیستی استان، آخرین آمارهای بهزیستی در سال ۹۴ نشان می دهد فرار دختران و افزایش کودک آزاری از آسیب‌های جدی در استان است. سعید صادقی در این خصوص اظهار داشت: آمار به دست آمده بیانگر این است که تعداد فرار دختران و همچنین تشدید و تنوع آزار کودکان در استان اصفهان افزایش یافته است. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان نیز آخرین آمار هفت ماهه کودک آزاری در استان اصفهان را 421 مورد عنوان می کند. مرضیه فرشاد می گوید: «این آمار بر اساس تماس های تلفنی شهروندان با سامانه تلفنی123 خط اورژانس اجتماعی ثبت شده است».فرشاد بیشترین آمار کودک ‌آزاری در اصفهان را با 50 درصد مربوط به مسامحه، بی توجهی و غفلت از کودک عنوان می کند و می گوید:«بعد از بی توجهی و غفلت، آزار جسمی کودک با 35 درصد بیشترین آمار کودک آزاری را به خود اختصاص می دهد».وی ادامه می دهد: «بعد از آزار جسمی، آزار روحی با 11 درصد و آزار جنسی با 4 درصد بیشترین آمار کودک آزاری را به خود اختصاص می دهد».معاون بهزیستی استان اضافه می کند: «غفلت از کودک در بسیاری از موارد با تنها گذاشتن او  در خانه صورت می‌گیرد که این امر باعث آسیب‌رسانی کودک به خود و حتی تهدیدهای بسیاری از سوی دیگران به او می‌شود». وی ادامه می دهد: «کودک‌آزاری به هر گونه کوتاهی و غفلت از نگهداری صحیح کودک عنوان می‌شود که دخالت سریع مددکاران و روان‌ شناسان اورژانس اجتماعی را می طلبد».معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان اظهار می کند: «شهروندان در صورت اطلاع در مورد هر گونه کودک ‌آزاری یا احتمال وقوع آن را با تلفن123 اورژانس اجتماعی یا با حضور در اورژانس اجتماعی اصفهان در خیابان مصلی با ما در میان بگذارند تا کارشناسان بهزیستی اصفهان به آن رسیدگی کنند».
  بیشتر حاشیه شهرها
 فرشاد تاکید می کند: « در موارد خاصی که با مخالفت و یا برخورد فرد کودک آزار مواجه شویم، با هماهنگی نیروی انتظامی وارد عمل می شویم».معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان آسیب پذیری دختران را بیشتر  از کودکان پسر عنوان کرده و می گوید: «بیشترین آزارها دربازه سنی سه تا 12 سال رخ می دهد».فرشاد در پاسخ به این پرسش که بهزیستی استان برآوردی از آمار دقیق و واقعی کوک آزاری در استان در اختیار دارد یا خیر، نیز عنوان می کند: «آماری واقعی با آماری که از طریق سامانه 123 گزارش می شود،  تفاوت زیادی ندارد و تقریبا همخوانی دارد». وی در این خصوص تاکید می کند: «جامعه به خاطر احساسات و عواطفش کودک آزاری و آسیب به آنها را تحمل نمی کند و در صورت مشاهده موضوع را اطلاع رسانی می کند».معاون بهزیستی اصفهان بیشترین موارد کودک آزاری را مربوط به برخی مناطق حاشیه شهرها می داند و اضافه می کند: «برخی مهاجرت ها و حاشیه های آن باعث شده کودک آزاری نیز به حاشیه شهرها برود».فرشاد می گوید: «از حیث میزان کودک آزاری استان اصفهان در حدود نرم و میانگین کشور قرار دارد».وی همچنین عنوان می کند: « در هنگام تماس با 123، ذکر آدرس الزامی نیست و از طرف اورژانس اجتماعی موضوع رسیدگی می شود، اما ارائه آدرس باعث ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر می شود».کارشناس مسوول دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان نیز که معتقد است نسبت به مدت مشابه سال گذشته  آمار کودک آزاری در استان افزایش یافته است، به آمار دقیق این افزایش اشاره نمی کند. افسانه میرزاییان در گفت و گو با اصفهان زیبا عنوان می کند: «حدود  5 درصد از موارد کودک آزاری در استان به دلیل والدین فاقد صلاحیت و بد سرپرست باعث لغو حضانت والدین و انتقال کودک به خانه های کودک و نوجوان می شود».حسین اسدی.اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :