کد خبر: ۳۲۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 08 November 2016
برنامه ۱۷ آبان نود با محوریت بزرگداشت منصور پورحیدری اسطوره فقید باشگاه استقلال و بررسی وضعیت ساخت استادیوم های ورزشی در کشور از ساعت ۲۲:۴۱ دوشنبه از شبکه سه روی آنتن رفت.

 عادل فردوسی پور در ابتدا گفت هفته گذشته یک اتفاق تلخ افتاد و منصور پورحیدری یکی از بزرگان فوتبال کشورمان، کسی که قرمزها و آبی ها هردو برایش احترام قائل بودند، یک آدم متین، موقر و دوست داشتنی را از دست دادیم. یادمان نمی آید کسی دعوا، پرخاشگری یا سر و صدایی از او دیده باشد و این برنامه را کاملا به منصور پورحیدری عزیز تقدیم می کنیم.

سوال مسابقه پیامکی این هفته پخش شد که یک گزینه بیشتر نداشت و بینندگان عدد ۲ که شماره پیراهن منصور پورحیدری بود را به احترام اسطوره استقلال به شماره ۲۰۰۰۹۰ ارسال کردند.

تیزر خلاصه ای از آنچه در برنامه امشب نود خواهیم دید پخش شد که شامل بخش های زیر بود:
- خداحافظی با منصور پورحیدری بعد از ۵ دهه حضور در فوتبال
- ماجرای ورزشگاه های تبلیغاتی که هیچ وقت ساخته نشدند یا ساختند و استفاده نشدند
- قصه کودکانی که خیلی زود بزرگ می شوند

 کلیپ ابتدای برنامه درباره زندگی ورزشی آبی ترین استقلالی، منصور پورحیدری پخش شد.(ویدیو)

گزارش بعدی درباره مراسم تشییع پیکر منصور پورحیدری با حضور اهالی ورزش و مردم در ورزشگاه شهید شیرودی بود.(ویدیو)

در ادامه عادل فردوسی پور ضمن انتقاد از علاقه بیش از حد مردم به فضای مجازی و تهیه عکس از چهره های سرشناس در مراسم ها و شرایط نامناسب ابراز امیدواری کرد طوری فرهنگ سازی شود تا این اتفاق بد دیگر تکرار نشود.

 کلیپ جذابی از حضور تیم ملی فوتبال ساحلی در رقابت های بین قاره ای و نایب قهرمانی تیم در رقابت ها پخش شد.(ویدیو)

قصه کودکان کار و علاقه آنها به فوتبال بازی کردن موضوع گزارش ویژه نود بود و در این گزارش حرکت خیریه دعوت از جمعی از کودکان برای برگزاری مسابقات فوتبال روی آنتن رفت.(ویدیو)

بیش از یک میلیون نفر در فاصله کمتر از ۵۰ دقیقه پس از آغاز برنامه به احترام منصور پورحیدری در نظرسنجی پیامکی شرکت کردند.

عملکرد فوق العاده لژیونرهای فوتبال ایران در هفته گذشته در قسمت بعدی مرور شد.(ویدیو)

به بهانه گل سردار آزمون مقابل اتلتیکو مادرید تمام گل های بازیکنان ایران در تاریخ مسابقات باشگاه های اروپا در ادامه در قالب یک بخش ویژه پخش شد.(ویدیو)

 فهرست ۲۳ نفره بازیکنان دعوت شده به اردوی جدید تیم ملی مرور و اسامی خط خورده های تیم ملی اعلام شد که شامل این بازیکنان بود: علیرضا حقیقی، علیرضا بیرانوند، سعید آقایی، سروش رفیعی، آندرانیک تیموریان، سردار آزمون، احسان حاج صفی.

فردوسی پور گفت حاج صفی و آزمون محروم هستند و بیرانوند مصدوم است اما خط خوردن تیموریان کاپیتان تیم ملی کمی عجیب است و او که این فصل در حد خودش نبوده باید به شرایط قبلی برگردد. علیرضا حقیقی که باشگاه ندارد و سروش رفیعی هم به نظر می رسد بیش از حد تکنیکی است و به افکار آقای کی روش نمی خورد و سعید آقایی هم که هنوز جوان است و جای زیادی برای پیشرفت دارد.

آنالیز گل های پرتعداد به ثمر رسیده در لیگ برتر از روی ضربات ایستگاهی پخش شد.(ویدیو)

در هفته های هشتم تا دهم لیگ برتر ۴۰ درصد گل ها از روی ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده و در هر بازی به طور متوسط یک گل از روی ضربه ایستگاهی زده شده است.

رده بندی تیم ها براساس جوان گرایی و استفاده از لیست بازیکنان زیر ۲۳ سال و امید بررسی شد که سپاهان بیش از همه به بازیکنان جوان بازی داده و بعد از آن تیم های سیاه جامگان، پیکان، سایپا و استقلال استقلال دوم تا پنجم هستند. در انتهای جدول جوان گرایی هم استقلال خوزستان و گسترش فولاد قرار دارند.

گزارشی از تمرین تیم ملی پیش از سفر به مالزی برای بازی با سوریه پخش شد.(ویدیو)

مصطفی مدبر مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مهمان ویژه برنامه نود بود که به استودیو آمد و گفت و گو با او درباره داستان تاریخی ساخت استادیوم های فوتبال در ایران انجام شد.

در ابتدا گزارشی درباره داستان کلی وضعیت ورزشگاه ها در ایران و کلنگ زنی های بی فایده در شهرهایی که تیم لیگ برتری ندارند پخش شد.(ویدیو)

ورزشگاه ۵۰ هزار نفری شیراز ابتدای سال ۹۶ افتتاح می شود
مدبر در ابتدا گفت:  ۲۴۲ پروژه ملی و بزرگ در دست احداث داریم که اگر ۳۷۰۰ میلیارد تومان بودجه داشته باشیم می‌توانیم ظرف ۳ سال همه آنها را تمام کنیم این در حالی است که بودجه امسال ما با رشد ۱۲۰ درصدی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از اولویت های ما ورزشگاه ۵۰ هزار نفری زیبای میان رود شیراز است که در مرحله چمن و ساخت ابنیه است و اوایل سال آینده آماده بهره برداری می شود.

نقش جهان نیمه تمام افتتاح نشد
مدبر در ادامه گفت: ساخت ورزشگاه نقش جهان تقریبا تکمیل شده و آیتم هایی که باقی مانده مانع بهره برداری نیست. همان طور که دیدید ورزشگاه در روز ۱۲ آبان ماه افتتاح شد و ۱۴ آبان در آن بازی برگزار شد و مسابقه بعدی لیگ برتر هم در آن برگزار می شود. جزییاتی مانند چادر سقف که باید کشیده شود و صندلی گذاری طبقه دوم که باقی مانده است اما مانع بهره بردای نیست و ورزشگاه با همین شرایط مورد استفاده قرار می گیرد.

دولت قبل ورزشگاه ها را بدون پیش بینی ساخت

مدبر درباره ورزشگاه های ۱۵ هزار نفره و بلااستفاده ای که در مراکز استان ها ساخته شده گفت: دو موضوع باید برای ساخت ورزشگاه در نظر بگیریم. اول آمایش سرزمینی  و دوم آمایش ورزشی. معلوم است که به این دو مسئله چندان در دولت قبل توجه نشده بود و تفکر این بوده که به عدالت همه چیز برای همه جا بسازیم. آن دوره تصویب شد در تمام مراکز استان های ما ورزشگاه ۱۵ هزار نفری داشته باشند و ۵۰ ورزشگاه ۵ هزار نفری هم ساخته شود. اما در دولت جدید هیچ پروژه جدیدی شروع نشده و ما همه پروژه های دولت قبل را به اتمام می رسانیم.

دوست داریم وسط شهر ورزشگاه بسازیم، مانند شهید شیرودی
مدبر در پاسخ به اینکه چرا ورزشگاه ها خارج از شهر ساخته می شود گفت: دو مشکل در این زمینه وجود دارد. اولی زمینی که به آن وسعت باشد در مرکز شهرها نیست. ما از منابع طبیعی زمین می‌گیریم و دخالتی در انتخاب زمین نداریم. دومی این است که تابویی وجود دارد که نباید مرکز شهر ورزشگاه باشد و من هم با شما موافقم که این مسئله وجود دارد و درست نیست. من حتی عقیده دارم ورزشگاه شیرودی که در مرکز شهر وجود دارد باید دوباره آماده شود و به بهره برداری برسد و بازی در  آنجا برگزار شود و هیچ اتفاقی هم نمی افتد. ما میخواهیم دقیقا کاری که در ورزشگاه ومبلی لندن شده را انجام دهیم و همان ورزشگاه شیرودی را تخریب کنیم و دقیقا به همان شکل یک ورزشگاه بسازیم که ظاهر نوستالژیک آن هم حفظ شود و شاید فقط آن را سرپوشیده کنیم.

۳۰ میلیون هزینه نگهداری ماهانه ورزشگاه هاست
مدبر درباره دلایل بی استفاده ماندن و تخریب ورزشگاه های ساخته شده گفت: یکی از مهم ترین دلایل عدم استفاده ورزشگاه این است که شهرها یا تیم ندارند یا هزینه نگهداری بالاست. هزینه نگهداری چمن طبیعی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ماهانه ۳۰ میلیون تومان است. مگر هیئت های فوتبال چقدر بودجه دارند؟ آنها مجبور می شوند جشنواره های مختلف در ورزشگاه برگزار کنند تا هزینه ها را جبران کنند که البته کار اشتباهی است و زمین چمن را نابود می کند.

به جای پیست تارتان زمین را رنگ می کنیم!

مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزش درباره ایراد شباهت بیش از حد ورزشگاه های ساخته شده در کشور و وجود پیست بی استفاده دو و میدانی در آنها و این که گفته می شود به خاطر مسائل امنیتی است، گفت: فکر می کنم تعصب فوتبالی شما اجازه نمی دهد پیست دو و میدانی وجود داشته باشد! هیچ دلیل امنیتی برای ایجاد فاصله بین سکو و زمین و ساخت پیست وجود ندارد. حتی خیلی ها می گویند چرا استادیومی که می سازید پیست دو و میدانی ندارد. من یک بار با مدیران کل استان ها جلسه گذاشتم و گفتم ما ۲ میلیارد تومان هزینه ساخت پیست تارتارن را انجام می دهیم، واقعا اگر دونده دارید بگویید این پیست ها را در ورزشگاه بسازیم ولی اگر ندارید بگویید در این فاصله به جای پیست با رنگ زمین را قرمز کنیم و بیخود هزینه انجام ندهیم.

شکل استادیوم ها تغییر می کند

وی ادامه داد: شما ورزشگاه مدرن در کشورهای دیگر را می بینید اما فکر نکنید همه ورزشگاه های آن ها مدرن است، بلکه فقط یکی دو تا از ورزشگاه های هر کشور مدرن است. ما همه ورزشگاه ها را شبیه هم درست نکردیم و اگر بعضی ها را نگاه کنیم کاملا متفاوت هستند. مثلا استادیوم سمنان، شکلش تعییر نکرده اما المان هایی از شهر سمنان در آن استفاده کردیم که متفاوت به نظر بیاید. در مورد رنگ صندلی ها و اینکه شبیه پیراهن تیم ها نیست به این خاطر است که ما قصد داریم از تولید داخلی در پروژه ها استفاده کنیم و از خارج وارد نکنیم.

مدبر ادامه داد: ما در مورد ساخت استادیوم در حال تجدید نظر هستیم. در تهران قرار است ۱۰ هزار صندلی ورزشگاه ساخته شود و قرار است از سکوهای پیش ساخته استفاده کنیم که در جهان مرسوم شده است. این ساخت و سازها در اسلامشهر و نقاط دیگر شهر به کار می رود و اگر انشاءلله موفقیت آمیز باشد آن را در سطح کشور گسترش می دهیم.

وی درباره اینکه چرا پرسپولیس و استقلال در استادیوم های شهید کاظمی و امام رضا که به آنها داده شده نه تنها بازی نمی کنند بلکه تمرین هم نمی کنند گفت: فکر می کنم یک ترسی وجود دارد و می گویند چرا به چنین جایی برویم و خودمان را محدود کنیم. اما من می گویم اتفاقا برویم در دل مردم و جایی که هواداران هستند بازی کنیم بهتر است. آنها دوست دارند جایی بازی کنند که امکانات و امنیت خاطر برای آنها فراهم است. در ورزشگاهی مانند زمین شماره دو آزادی احساس آرامش می کنند و آنجا حراست و مامور وجود دارد که ورزشگاه های خودشان ندارد.

مدبر درباره فرسوده شدن و نابودی ورزشگاه ها پس از ساخت گفت: همین جا عرض می کنم هرکدام از برندها و بخش خصوصی به معنای حقیقی یا حقوقی بیایند حاضریم ورزشگاه ها را در اختیار آنها بگذاریم. چه آنها که آماده است و چه آنها که قرار است آماده شود. درآمد و هزینه باید همزمان باشد و نمی شود یک مجموعه فقط هزینه کند و درآمدی نداشته باشد و ما باید کاری کنیم مجموعه ای که می آید ورزشگاه را در اختیار می گیرد درآمد هم داشته باشد.

وی در پاسخ به این که به نظر شما با بودجه ۳۷۰۰ میلیاردی که صرف هزینه استادیوم های ایران شده چند ورزشگاه مانند آلیانز مونیخ می توان ساخت و آیا این مصداق هدر دادن بیت المال نیست، گفت: فکر کنم سه، چهار ورزشگاه می شد ساخت اما به نظر من بهتر است بگوییم چرا از وزشگاه ها خوب استفاده نمی شود. چرا فوتبالمان از این ورزشگاه ها استفاده نکرده و پیشرفت نمی کند. ما وارث تعداد زیادی پروژه هستیم و نمی توانیم آن را تخریب کنیم. البته آقای سلطانی فر با توجه به سابقه اجرایی که دارند و برنامه ای که دارند حتما به سمت هدف‌دار شدن ساخت و ساز می روند و به سمت تکمیل جاهایی می رویم که بتوانیم به خوبی بهره برداری کنیم.

یادگار امام تا ۵ آذر حاضر می شود
مدبر درباره وضعیت ورزشگاه یادگار امام تبریز گفت: چمنی که گذاشته شده چمن رول هست و به صورت طبیعی وقتی جابجا می شود به خواب می رود و این اندازه بعدا باید داخل خاک برود و ایجاد شود و برای بازی ۵ آذر تراکتورسازی آماده می شود.

صحبت ها ادامه پیدا کرد و سپس گزارشی از وضعیت ورزشگاه های نیمه تمام در شیراز، آبادان، زنجان و ... پخش شد. نکته جالب وضعیت ورزشگاه آبادان بود که یکی از کارکنان آن از ۱۰ سالگی در مجموعه حاضر بوده و الان که به سن ۵۸ سالگی رسیده هنوز آماده نشده است!(ویدیو)

دومین قسمت از سری جدید دوربین نود پخش شد که در آن مخاطبان از سراسر کشور گزارش های خود از وضعیت ورزشگاه های فوتبال را برای برنامه نود ارسال کرده بودند و پخش شد.(ویدیو)

گزارشی از حال و هوای مردم هرات پس از درگذشت منصور پورحیدری و ناراحتی آنها از فقدان اسطوره استقلال در کشور افغانستان پخش شد.(ویدیو)

گزارش بعدی با موضوع طراحی و شکل یکسان ورزشگاه های ۱۵ هزار نفری در کشور پخش شد که هیچ تفاوتی با هم ندارند و داخل همه آنها یک پیست تارتارن بدون استفاده هم وجود دارد.(ویدیو)

 فرسوده شدن و تخریب ورزشگاه ها پس از بهره برداری موضوع بعدی گزارش های نود این هفته بود.(ویدیو)

افتتاح ورزشگاه نقش جهان با حواشی و مشکلات عجیب در ادامه به تصویر کشیده شد.(ویدیو)

گزارشی از روند بازسازی چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز هم روی آنتن رفت.(ویدیو)

 هفته گذشته گزارشی از آمدن ۷ بازیکن کم سن و سال کامرونی به کشور با دعوت مسئولان باشگاه شن‌سای ساوه با وعده امضای قرارداد و فوتبال بازی کردن پخش شد و این هفته مرتضوی مدیرعامل باشگاه شن‌سا به این گزارش واکنش نشان داد و در مصاحبه ای پاسخ های خود را مطرح کرد.

بخش اول مسابقات مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی پخش شد که شامل بازی های زیر بود:
پیکان ۰-۱ آلومینیوم اراک
اکسین البرز ۰-۱ ذوب آهن
صبای قم ۴-۰ شهدای گروس بیجار

از ۹۰ تا ۹۰ با موضوع حواشی یک هفته گذشته فوتبال کشور پخش شد که شامل بخش های زیر بود:(ویدیو)
مشکلات مالی تیم های لیگ برتری این بار درباره صبا
مسابقات مقدماتی جوانان آسیا با شکست و حذف تیم بانوان ایران
وفت تلف کردن بازیکنان آلومینیوم در مقابل پیکان به دستور مهابادی سرمربی تیم
جایگاه خبرنگاران فاجعه ورزشگاه انقلاب کرج
برگزاری کلاس مربی گری درجه C آسیا با حضور چهره های سرشناس
دعوت بی دلیل از تماشاگران با وجود محرومیت فولاد یزد مقابل فولاد خوزستان
افشین قطبی سرمربی تیم شینجانگ چین شد
سمیه جعفرپور داور جوان فوتسال بانوان به دلیل عارضه مغزی درگذشت
برگزاری مسابقات فوتبال مراکز صداوسیما با قهرمانی تهران
روش مدرن انتقال جام های سپاهان برای افتتاحیه ورزشگاه نقش جهان با وانت

بخش دوم خلاصه بازی های مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی پخش شد که شامل بازی های زیر بود:
فولاد یزد ۱-۲ فولاد خوزستان
نساجی مازندران ۰-۱ نفت تهران
سپاهان ۱-۰ پازس جم جنوبی
نفت مسجدسلیمان ۱-۰ پدیده

زاهد بحرینی کارشناس داوری روی خط تلفنی آمد و داوری مسابقات جام حذفی به کمک او بررسی شد.
داوری مسابقه سپاهان - پارس جم جنوبی: برخورد آرنج بازیکن سپاهان با صورت بازیکن پارس جنوبی باید با کارت قرمز جریمه می شد.

مسابقه فولاد یزد - فولاد خوزستان: تکل بازیکن فولاد یزد در محوطه جریمه خطای پنالتی بود که اعلام نشد. دومین سرنگونی بازیکن فولاد در محوطه جریمه برخورد عادی بوده و پنالتی نبود. اخطار دوم و اخراج عبدالله کرمی درست بود. پنالتی فولاد درست بود و بازیکن فولاد یزد پای مهاجم فولاد خوزستان را زد. گل فولاد یزد درست بود و به اشتباه آفساید اعلام شد.

مسابقه نفت مسجدسلیمان - پدیده: بازیکن پدیده در محوطه جریمه سرنگون شد که پنالتی این تیم اعلام نشد.

 در نهایت پس از سه ساعت و ۲۹ دقیقه برنامه این هفته نود ساعت ۰۲:۱۰ بامداد با نمایش آخرین نتایج مسابقه پیامکی به پایان رسید. بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار پیامک عدد ۲ به احترام منصور پورحیدری برای برنامه ارسال شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :