فصل زراعی جدید در کشت گندم آبی با کاشت مزرعه‌ای در بخش مرکزی لامرد آغاز شد.
کد خبر: ۳۲۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶ 01 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لامرد سه‌شنبه 11 آبان در جمع خبرنگاران گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و انجام مراحل پیش کشت و آماده سازی زمین، اولین کشت محصول گندم آبی شهرستان لامرد انجام شد.

عبدالحميد همتی گفت: با توجه به پیش بینی میزان 1 هزار و 35 تن بذر مورد نياز شهرستان، تاكنون 855 تن بذر از اقلام سیروان، شیرودی، چمران، چمران 2، دهدشت، کریم و کوهدشت به شهرستان انجام شده است.

او با بيان اينكه عملیات کشت گندم در اين شهرستان تا اواخر آذر ماه ادامه دارد، اضافه کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی بهترین زمان کشت در شهرستان لامرد را 15 آبان تا 15 آذر مشخص کرده ولی عملیات کاشت به طور معمول از اول آبانماه آغاز مي‌شود و مدت دوماه ادامه دارد.

مدير جهادكشاورزي لامرد گفت: کارشناسان کشاورزی لامرد پیش بینی کرده‌اند امسال سطح زیرکشت گندم نسبت به سال قبل که 3200 هکتار بوده افزایشی ندارد، اما با اقدامات ترویجی اميدواريم میزان برداشت از 12 هزار تن به 13 هزار و پانصد تن افزایش يابد.

همتی همچنين از تشکیل شبکه مراقبت و نظارت بر کاشت گندم در شهرستان لامرد خبر داد و عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل کاشت محصول گندم و در راستای نظارت بر کشت محصول گندم آبی در اراضی قابل کشت شهرستان شبکه مراقبت و نظارت با حضور کارشناسان بخش دولتی و خصوصی تشکیل و عملیات نظارت از مرحله آماده سازی زمین جهت کشت آغاز شده است.

او گفت: این شبکه مراقبت و نظارت متشکل از چهار گروه در بخش‌های مرکزی، علامرودشت، اشکنان و چاهورز بوده و کارشناسان کشاورزی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان و نیز کلینیک‌های گیاهپزشکی بخش خصوصی است که بر مراحل کاشت محصول گندم نظارت دقیق و کارشناسی خواهند داشت.

استفاده از ادوات نوین کشاورزی در لامرد

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی لامرد نيز گفت: در راستای استفاده از علوم و ادوات نوین کشاورزی، مزارع کشاورزی شهرستان با استفاده از کارنده های غلات زیرکشت گندم می‌رود.

محمدصادق فانی افزود: طی یک ماه اخیر تعداد 6 دستگاه کف کار به ادوات کشاورزی شهرستان اضافه شده که تحولی چشمگیر در بروز آوری ادوات کشاورزی شهرستان بوده است. این ادوات با استفاده از تسهیلات 50 درصد بلاعوض توسط کشاورزان پیشرو شهرستان خریداری شده و با خرید این ادوات کارنده‌های غلات شهرستان به 11 دستگاه رسیده و عملیات کاشت آبی شهرستان توسط این ادوات انجام خواهد شد.

فانی محاسن دستگاه‌های کارنده غلات و کف کارها را استفاده بهینه از بذور گواهی شده و مصرف بذر کمتر، کشت بصورت کف کار در اراضی شور به منظور کاهش اثرات شوری، مصرف بهینه آب، صرفه جویی در هزینه کشت به دلایل انجام همزمان چند کار از قبیل کودکاری، بذرکاری و فارو و صرفه جویی در وقت و تسریع در کشت عنوان كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار