مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: هرکشور برای ثبت آثار جهانی در هرسال فقط دارای یک سهمیه می باشد که اربعین حسینی در فهرست آثار معنوی جهانی قرار خواهد گرفت و این امر در خوشبینانه ترین حالت ممکن است دو یا سه سال به طول میکشد.
کد خبر: ۳۲۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ 31 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ "عبدالمالک شنبه زاده" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام با اشاره به عظمت راهپیمایی اربعین حسینی (ع) و یگانه بودن این ارادت در جهان از رایزنی ها جهت ثبت جهانی آن خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام اظهار گفت: در اربعین سال 93 میراث فرهنگی استان ایلام پیشنهاد ثبت جهانی شدن راهپیمایی اربعین حسینی را به سازمان کل میراث فرهنگی کشور ارائه داد و دو ماه گذشته این طرح به ثبت ملی رسید، ثبت ملی شدن هر طرحی لازمه ثبت جهانی شدن است.

شنبه زاده خاطر نشان کرد: ثبت اربعین حسینی به عنوان اثر جهانی عزم جدی و تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر سازمان مرکزی میراث فرهنگی کل را میطلبد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی استان ایلام عنوان کرد: بیش از 200 پرونده در صف ثبت جهانی شدن است که پرونده ثبت جهانی شدن اربعین در دل این صف جای گرفت و الحمدلله تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شنبه زاده با توجه به اقدامات صورت گرفته در مورد اربعین حسینی گفت: سازمان میراث فرهنگی ایلام عضو کمیته فرهنگی و اسکان اربعین درکل کشور است که عهده دار نظارت اربعین است؛ در این راستا از هفته آینده نظارت ها به صورت هفتگی انجام میگیرد و از 95/8/20 نظارت ها به صورت روزانه خواهد بود.

وی با توجه به اطلاع رسانی و معرفی استان به زائرین خارج از استان گفت: حدود 200 هزار نقشه و پایگاه مختلف در ورودی شهرستان های شباب، دهلران و دره شهر برای راهنمایی زوار آماده شده است.

وی تشریح کرد: در اربعین عمده وظیفه میراث فرهنگی تبلیغات است، اما در کنار این وظیفه 100 موکب حسینی اعم از اورژانس، پذیرایی و... نیز برپا می شود.
 
شنبه زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی زوار اربعین تصریح کرد: سال گذشته از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور مصوبه ای به مرحله اجرا رسید مبنی بر ساماندهی مرزهای ورودی، که در لب مرز شرکت هایی برقرار شود که تمامی مشخصات مسافران را اعم از: مبدا، مقصد، وسیله مسافرتی، تعداد نفرات و ... را دریافت و حفظ می کنند و تمامی امکانات ابتدایی همانند سیم کارت، نقشه راهنما و برخی دیگر از امکانات در همین بخش ها به مسافران تحویل داده میشود.
 
تردد میلیونی زائران اربعین حسینی از استان ایلام، این فرصت را ایجاد کرده است که ضمن ارائه خدمت و خدمات رسانی به زائران، مجالی برای آشنایی با صنایع دستی و سوغات محلی استان ایلام در بین زوار در شهر ایلام برپا می شود.
 
وی افزود:  این نمایشگاه شامل غرفه هایی از انواع لباس های محلی، گلیم و فرش، احجام سنگی، معرق و منبت، چرم، سفال، چاقو ، عسل طبیعی و دیگر خوراکی ها و شیرینی های سنتی استان ایلام می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با بیان اینکه این نمایشگاه تا 5 آذرماه جاری برای بازدید زائران و علاقمندان دایر است، اظهار کرد: برپایی غرفه های نوحه سرایی و ایستگاه های صلواتی از دیگر برنامه های این نمایشگاه است./م

 
 
 
منبع:ایلام پویا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار