مسئول دفتر نمایندگی محیط زیست فریدونشهر خبر داد:
تابناک: مسئول دفتر نمایندگی محیط زیست فریدونشهر گفت: به کمک یکی از دوست‌داران طبیعت و محیط زیست، یک قطعه گونه نادر «کبک دری» از مرگ نجات یافت.
کد خبر: ۳۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 05 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمد میکلانی با اعلام اینکه حمایت از محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی بر عهده همه انسان‌ها است و تنها راه نجات و حفظ محیط زیست، بسیج همگانی و مسئول بودن همه ما ساکنان کره زمین است، اظهار کرد: یکی از دوست‌داران طبیعت و محیط زیست شهرستان فریدونشهر در یکی از دشت‌زارهای فریدونشهر با مشاهده وضعیت نامناسب و بیمار و بی‌جان گونه نادر کبک دری، اقدام به نجات و تیمار آن کرده و این پرنده زیبا را برای ادامه مداوا و مراحل بعدی آن به دفتر نمایندگی محیط زیست شهرستان فریدونشهر تحویل داده است.

مسئول دفتر نمایندگی محیط زیست شهرستان فریدونشهر با اشاره به اینکه این نوع کبک از نادرترین گونه‌های خانواده قرقاول در ایران است، افزود: کبک دری از پرندگان شاخص مناطق کوهستانی و در معرض تهدید کشورمان محسوب می‌شود که به زمستان‌های سخت کوهستان سازگاری پیدا کرده و زیستگاه آن محدود به مناطق صخره‌ای و صعب‌العبور کوهستانی است.

وی افزود: این‌ گونه در زمستان‌های سرد به ندرت مهاجرت می‌کند و محدودیت زیستگاهی و عدم مهاجرت، این‌ گونه را به شدت آسیب‌پذیر کرده به طوری که هر گونه تغییر و یا آسیب از قبیل راه‌سازی به داخل مناطق کوهستانی، ساخت و سازهای بی‌رویه و ورود دام به زیستگاه این پرنده تلنگری خواهد بود تا جمعیت آن از حد کنونی کمتر شود و با خطر انقراض نسل مواجه شود.

میکلانی شکار در فصل ممنوع را از مهم‌ترین دلایل کاهش جمعیت این پرنده خواند و تأکید کرد: فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن این اصل که کبک دری در زیستگاه‌های طبیعی و کوهستانی زیباست نه به‌صورت نمونه‌های شکار شده و بی‌جان در کلکسیون‌های شخصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه این گونه جانوری در ارتفاعات زندگی می‌کند و کمتر در ارتفاعات پایین‌تر از 3 هزار متر دیده می‌شود، گفت: محافظت از این پرنده زیبا، وظیفه همه ما انسان‌ها است.

به گزارش فارس، این پرنده زیبا برای تیمار و مداوای بیشتر به سازمان محیط زیست استان اصفهان تحویل داده شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار