گفتگو با ولي اله شجاعپوريان درباره دستاوردهاي دولت يازدهم و فضاي انتخابات 96؛
مردم با نگاه به وضعيت سياسي و اقتصادي ايران و مقايسه آن با چند سال گذشته دريافته اند که اين دولت به پيشرفتهاي بزرگي در همه زمينه ها به ويژه ديپلماسي خارجي و کنترل تورم دست يافته است و عملکرد خوب آنها توانسته است به تقويت اعتماد مردم نسبت به نظام کمک کند.
کد خبر: ۲۹۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 18 September 2016

به گزارش تابناک، دولت يازدهم با تمام فراز و نشيب هايي که در طول سه سال گذشته پشت سر گذاشت وارد سال پاياني خود گرديده است. این دولت زماني بر روي کارآمد که کشور با تنش هاي سياسي و اقتصادي بسياري در سطح داخلي و بين المللي روبرو بود. دولت روحاني  در طول اين سه سال تمام تلاش خود را براي عادي سازي و بهبود شرايط  کشور به کار گرفت تا امروز ايران اسلامي با اقتدار در تمامي عرصه هاي بين المللي حضور يابد.

مردم با نگاه به وضعيت سياسي و اقتصادي ايران و مقايسه آن با چند سال گذشته دريافته اند که اين دولت به پيشرفتهايی به ويژه ديپلماسي خارجي و کنترل تورم دست يافته است. با توجه به اينکه دولتها تنها بخشي از بدنه نظام را تشکيل ميدهند و توانايي تجلي 100 درصد ارزشهاي نظام جمهوري اسلامي ايران را ندارند، با اين حال عملکرد خوب آنها ميتواند به تقويت اعتماد مردم نسبت به نظام کمک کند.

در همين راستا دکتر ولي اله شجاعپوريان نماينده اسبق مردم بهبهان در مجلس شوراي اسلامي و عضو فعلي شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص عملكرد دولت روحاني طی سه سال گذشته در حوزه هاي مختلف اظهار کرد: براي ارزيابي و سنجش عملکرد دولت بايد ببينيم اين دولت در چه شرايطي سکاندار امور شده است. دولت يازدهم در يکي از سختترين شرايط اقتصادي، سياسي و بين المللي در دوران بعد از پيروزي انقلاب به روي کار آمد. واقعيت اين است که شرايط ما در دو سال منتهي به سال 92 از شرايط زمان جنگ تحميلي نيز سخت تر بود. 

وی در ادامه افزود: کشور در دولت گذشته از لحاظ اقتصادي بي ثباتي، تورم فزاينده و افزايش ريسک سرمايه گذاري را تجربه کرد، در فضاي بين الملل به دليل سناريوسازي دشمنان و سياست خارجي پرتنش، يک اجماع جهاني بر عليه کشورمان شکل گرفت و قطعنامه هاي متعددي بر ضد ايران تصويب شد و به سمت انزواي کامل سياسي پيش رفتيم. فارغ از اين مسائل در داخل نيز به دليل برخي رفتارها وضعيت خوبي نداشتيم؛ تصميمات غيرکارشناسي و پوپوليستي، اختلاف بين دولت و مجلس و شخص رييس جمهور با ارکان مختلف نظام باعث شده بود که بسياري از وقت و انرژي کشور صرف مسائل حاشيه هاي شده و روحيه ياس و نااميدي در جامعه هويدا شود؛ در چنين شرايط سختي دولت روحاني دولت را در دست گرفت.

نماینده اسبق مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخلاف دولتهاي سابق که 4 سال ابتدايي را براي تمهيد برنامه هاي خود سپري مي کردند، حداقل دو سال از وقت دولت يازدهم صرف عادي کردن شرايط وخيم برجاي مانده از خرابي هاي گذشته شد. درواقع تمرکز شديد دولت بر روي موضوع سياست خارجي که گه گاه با انتقاداتي هم مواجه مي شد، ناشي از عملکرد بسيار بد دولت دهم در اين عرصه بود و انرژي، هزينه و زمان زيادي از دولت يازدهم را گرفت.

وی با تاکید بر آن که دولت يازدهم در بسياري از زمينه ها عملکرد قابل قبولي از خود برجاي گذاشته است، افزود: در عرصه اقتصاد گرچه انتظارات از دولت زياد است اما ثبات نسبي، مهار تورم و رفع نوساسات شديد بازار از نکات مثبت دولت بود. در سياست خارجي تحقق برجام و حضور پررنگ ايران در معادلات بين المللي و افزايش توان و اقتدار منطقهاي دستاورد دولت يازدهم در اين زمينه بوده است. 

شجاعپوریان درخصوص زمزمه هایی که در مورد كانديداتوري احمدي نژاد در انتخابات سال آینده به گوش می رسد اظهار کرد: با توجه به عملکرد قابل قبول دولت يازدهم و اقبال عمومي از دکتر روحاني بعيد به نظر ميرسد رقيب جدي وارد انتخابات 96 شود. تجربه انتخابات دورههاي گذشته نشان ميدهد شانس موفقيت روساي جمهور در دو دوره متوالي بسيار بالاست و اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، روحاني در انتخابات 96 با راي بيشتري رئيس جمهوري خواهد شد. از اين رو به نظر ميرسد نيروهاي اصلي اصولگرا که سوداي رياست جمهوري داشته باشند، ترجيح بدهند در دورههاي آتي شانس خود را امتحان کنند؛ لذا در انتخابات 96 احتمال حضور افرادي که قبلا شکست را تجربه کرده اند يا شکست احتمالي آنها هزينهاي براي اصولگرايان ندارد، وارد عرصه شوند. 

وی تاکید کرد: در شرايط فعلي از قاليباف و احمدي نژاد به عنوان گزينه هاي جدي اصولگرايان در انتخابات 96 نام برده ميشود؛ اگر دقت کنيد گزينه هايي هستند که عدم موفقيت آنها تاثيري در جايگاهشان ندارد، چرا که قاليباف پيش از اين چند بار ناکام بوده و شايد اين بار هم بخواهد شانس خود را امتحان کند و احمدينژاد هم براي اصولگرايان محلي از اعراب ندارد، مگر اينکه بخواهند از او به عنوان مهرهاي براي رويارويي با روحاني استفاده کنند. به نوعي ناکامي اين دوگزينه براي اصولگرايان اهميت چنداني ندارد. آنها ترجيح ميدهند در انتخابات سال 1400 با گزينه هاي اصلي خود رقابت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود:  البته درباره کانديداتوري احمدي نژاد بايد ببينيم نهادهاي نظارتي چه تصميمي ميگيرند. ما اصلاح طلبان قائل به حذف و ردصلاحيت چهره هاي مطرح در انتخابات نيستيم ولي رويه نهادهاي نظارتي در دورههاي گذشته نشان ميدهد که عبور احمدي نژاد از فيلترهاي نظارتي دشوار است. اتهامات مالي و ابهاماتي که درباره عملکرد احمدينژاد و اطرافيانش وجود دارد، امکان دارد مانع تاييد صلاحيت او شود ولي با اين حال اصلاحطلبان صلاحيت يا عدم صلاحيت احمدي نژاد را مانعي براي موفقيت نميدانند و اميدواريم در يک شرايط برابر و به دور از دخالت نهادهاي ملي و نظامي شاهد برگزاري انتخاباتي با حضور گسترده مردم باشيم.

وی در خصوص اینکه آیا اصولگرايان در انتخابات سال آينده كانديداي خاصي خواهند داشت تصریح کرد: البته اينکه اصولگرايان از پيش انتخاب مجدد روحاني را پذيرفت هاند و رقابتي جدي صورت نمي گيرد، ساده انگارانه است. اصولگرايان از همان ابتداي سال 92 براي موفقيت در انتخابات 96 برنامه ريزي کرده اند. طبيعي است بسياري از اصولگرايان رويکردي کاملا انتقادي نسبت به دولت داشته اند و از هر فرصتي براي تخريب دولت استفاده کرده اند. با چنين رفتارهايي در سه سال گذشته به طور حتم اصولگرايان تلاش ميکنند روحاني شانس انتخاب مجدد نداشته باشد، و به نظر مي رسد آنها با يک استراتژي جديدي وارد انتخابات ميشوند. 

شجاعپوریان اذعان کرد: براي اصولگرايان احمدي نژاد گزينه ايدهآلی نيست ولي با توجه به نوع سياستهاي احمدي نژاد، پايگاه اجتماعي و روحيات شخصي او، احتمال موفقيت بيشتري براي احمدينژاد نسبت به ساير گزينه هاي اصولگرا قائل هستند. از سويي اصولگرايان احساس ميکنند يک بار احمدي نژاد را تجربه کرده اند و اينکه يک بار ديگر با طناب او به چاه بروند برايشان سخت و ترديدبرانگيز است؛ با اين حال برخي از اصولگراياني که در سالهاي گذشته به سمت برائت از احمدي نژاد پيش رفته بودند نشان دادند پيروزي بر روحاني بسيار مهمتر از پايبندي به اصولگرايي است و سياست حمايت از احمدي نژاد را درپيش گرفته اند. 

شجاعپوریان با اشاره به اینکه انتخابات رياست جمهوري در آمريكا پيش از انتخابات ايران برگزار خواهد شد در خصوص تاثیر اين انتخابات بر انتخابات رياست جمهوري ايران اظهار کرد: ايران و آمريکا دو کشور رقيب با دو گفتمان مشخص هستند و بالاخره هر دو کشور اوضاع سياسي يکديگر را به شدت رصد ميکنند. در آمريکا ساختار تصميمگيري به صورتي است که منافع ملي آمريکايي ها در دو دولت مختلف تغيير نميکند، ولي در نحوه تحقق اهداف و تاکتيکها تفاوتهايي بين جمهوريخواهان و دموکراتها وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عملکرد جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکا گفت: جمهوري خواهان تمايل بيشتري به جنگ طلبي و يک جانبه نگري در نظام بين الملل دارد و اين موضوع کار را براي ايران سخت ميکند. بالعکس دموکراتها گرچه با همان شدت خواهان پيگيري منافع ملي کشور آمريکا هستند ولي ترجيح ميدهند در مسير سياست خارجي خود کشورهاي قدرتمند ديگر را با خود همراه سازند.  با فرض چنين شرايطي نتيجه اين تعامل تا حدود زيادي بستگي به رفتار ايران دارد، اگر در ايران دولتي در راس کار باشد که به دنبال ماجراجويي و مقابله بي ثمر با نظام بين الملل نباشد، وجود دولت دموکرات در آمريکا به نفع منافع ملي کشور ماست، چيزي که الان در عمل در حال اتفاق است. 

وی تصریح کرد: انتخاب ترامپ در آمريکا به طور قطع تاثير زيادي بر استراتژي ساير کشورها دارد؛ البته برخلاف ظاهر امر و رفتارهاي عجيب و غريبي که از سوي ترامپ شاهد هستيم در صورت انتخاب او به عنوان رييس جمهوري آمريکا به طور حتم نظام سياسي پيچيده و هدفمند آمريکا او را کنترل خواهد کرد ولي بالاخره نميتوان منکر تفاوت روحيات شخصي و جناحي کلينتون و ترامپ و تاثير آن بر روابط ايران و آمريکا و به صورت کلي غرب داشت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار