اجماع برای پاک کردن پایتخت از آلودگی زیست محیطی
در شرکت پالایش نفت تهران، در راستای صیانت از محیط زیست پروژه های متعددی انجام شده و یا در دست اجراست که بالغ بر ١٥هزار میلیارد ریال برای بهبود کیفیت فرآورده های پالایشی (مطابق با استاندارد روز اروپا)، پایش و کنترل آلاینده های هوا، پسابهای صنعتی و بهداشتی، آلاینده های خاک و آب زیرزمینی، مدیریت پسماند، انرژی و آموزش هزینه شده است.
کد خبر: ۲۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ 30 April 2015
با اینکه هنوز روزهای زیادی از سال جاری سپری نشده اما تهران روزهای بهتری را نسبت به سال گذشته از نظر کیفیت هوای پاک تجربه کرده است.

براساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، تهران در سال جاری 6 روز هوای پاک و حدود ٧٩ درصد هوای مطلوب (پاک و سالم) را تجربه کرده است.

بعد از اینکه در سال 91 نفس های تهران به شماره افتاد و بارها به دلیل آلودگی هوا و رسیدن به مرز هشدار ادارات و مدراس تعطیل شدند دولت تدبیر و امید تلاش کرد با بکارگیری راهکارهای درست و منطقی درد کهنه تهران را درمان کند.

در اولین گام تولید بنزین پتروشیمی ها که برای محیط زیست بسیار خطرناک بود متوقف و در گام  بعدی همه پمپ بنزینهای تهران موظف به عرضه بنزین یورو 4 شدند.

به همین منظوردر پالایشگاه تندگویان نیز اقداماتی در راستای تعهدات قانونی برای کمک به بهبود وضعیت حوزه محیط زیست مانند راه اندازی سیستم آنلاین پساب صنعتی و نصب آنالایزرهای خروجی دودکش ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت شهید تند گویان در شرکت پالایش نفت تهران، در راستای صیانت از محیط زیست پروژه های متعددی انجام شده و یا در دست اجراست که بالغ بر ١٥هزار میلیارد ریال برای بهبود کیفیت فرآورده های پالایشی (مطابق با استاندارد روز اروپا)، پایش و کنترل آلاینده های هوا، پسابهای صنعتی و بهداشتی، آلاینده های خاک و آب زیرزمینی، مدیریت پسماند، انرژی و آموزش هزینه شده است.

به گفته وی اجرای پروژه سنجش آلودگیهای محیطی نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.
از سوی دیگر برای ارتقا و بهبود کیفیت هوا افزایش میزان استاندارد سوخت و خودرو مورد توجه دولت قرار گرفت به طوری که هم‌اکنون در ١٢٣ جایگاه شهر تهران سوخت با کیفیت مناسب توزیع می‌شود و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری در تمام کلانشهرهای کشور بنزین یورو ۴ توزیع خواهد شد.

البته مشکلات در حوزه حمل و نقل و ترافیک، معاینه فنی خودروها و منابع ثابت آلاینده و نیز برنامه خروج واحدهای صنعتی دارای بار آلایندگی از استان تهران همچنان باقی است و بحران آلودگی هوا باوجود اقدامات مناسب، کماکان در کشور بخصوص تهران ادامه دارد.

در همین راستا مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته است که صنایعی که از لحاظ آلایندگی در وضعیت قرمز قرار دارند باید از استان تهران خارج و به مکان دیگری منتقل شوند، در غیر این صورت با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تعطیل خواهند شد.

محمدهادی حیدرزاده، با اشاره به پایش صنایع آلاینده در استان تهران توسط سازمان حفاظت محیط زیست، خاطر نشان می کند: صنایع استان تهران از نظر آلایندگی به سه دسته صنایع دارای وضعیت قرمز، زرد و سبز تقسیم می‌شوند که طرح جهادی برای کاهش آلایندگی صنایع در وضعیت قرمز و زرد آغاز شده است.

به گفته وی صنایعی هم که از نظر آلایندگی در وضعیت سبز قرار دارند مشکلی نداشته و صنایع در وضعیت زرد نیز با اصلاح برخی فرآیندها به کار خود ادامه خواهند داد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بسیاری از صنایع در استان تهران در فصل زمستان از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که قرار است تا سال سال آینده و با همکاری وزارت نفت، این صنایع گاز سوز شوند.

وی به موضوع خودروهای فرسوده و در حال تردد در سطح شهر تهران اشاره کرده و می گوید: متاسفانه خودروهای با عمر بالا و فرسوده در سطح شهر تهران در حال تردد هستند که با از رده خارج کردن چنین خودروهایی وهمچنین مشارکت گسترده مردم می‌توانیم میزان آلایندگی را در هوای تهران و در زمان ایجاد پدیده وارونگی دما، کاهش دهیم.

مجموع این اقدامات به همراه خارج شدن شرکتهای صنعتی و تولیدی از تهران که مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران نوید روزهای آبی برای آسمان تهران را می دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار