اکنون که مشکلات موجود بر سر راه ساماندهی ورودی جعفریه رفع شده است انتظارات نسبت به رفع هر چه زودتر مشکلات در این منطقه بالا رفته است و باید مسؤولان بیش از پیش سعی بر ساختن یک ورودی متناسب با شأن شهر کریمه اهل بیت(ع) داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲ 13 September 2016
به گزارش تابناک قم، بی‌شک مبادی ورودی هر شهر می‌تواند معرف و بیانگر وضعیت توسعه شهر به حساب آید. امروزه فضای بصری شهرها یکی از مهمترین ملاک‌ها و معیارهای هویتی شهرها به شمار می‌آیند و می‌توانند نقشی شگرف در جذب توریست و مسافر نیز داشته باشند. به واقع آنچه می‌تواند نگاه مسافر را نسبت به شهری که در آن ورود کرده تغییر دهد فضای درونی شهر به ویژه ورودی شهرهاست، منظره‌ای که می‌تواند یک پیش فرض از آن شهر را در ذهن مسافر تداعی کند.

متاسفانه در شهرسازی‌های ما نسبت به این مهم کمتر توجه شده و ورودی شهرها مامن صنف‌هایی شده است که به اصطلاح آنها را صنوف مزاحم و یا مشاغل مزاحم می‌نامند. از کارگاه‌های ریخته گری گرفته تا دامداری‌ها و مخروبه‌ها، زمین‌هایی که می‌توان در صورت توجه و فراهم سازی زیرساخت‌ها و ایجاد فضای سبز به مکانی امن و زیبا برای مسافران بدل شوند.

شهر قم نیز از جمله شهرهایی است که تا کنون نتوانسته آنچنان که در شأن این اقلیم مقدس است توسعه و پیشرفت داشته باشد و مبادی ورودی آن نیز تا کنون به شیوه درست و جامعی ساماندهی نشده است. ورودی جعفریه از جمله این مبادی است که به گفته مسؤولان نسبت به سایر مبادی استان از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. از این رو آغاز ساماندهی‌ها از این ورودی صورت گرفته است.

طبق اخبار برای ساماندهی ورودی جعفریه از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در قم بهره گرفته شد که با اخذ مصوبه شوای اسلامی عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در این خصوص می‌گوید: طرح ساماندهی ورودی جعفریه از حدود چهار سال پیش مطرح شده بود که با کمک مشاور تاییدیه آن نیز از اداره کل راه و شهرسازی دریافت شد.

حسن بختیاری با بیان اینکه ساماندهی این ورودی می‌تواند نقشی اثرگذار در زیبایی فضای بصری این منطقه داشته باشد، ادامه داد: ساماندهی این ورودی می‌تواند حتی توسعه را برای منطقه 6 که از مناطق محروم شهر به حساب می‌آید به دنبال داشته باشد.

متاسفانه در ورودی جعفریه شاهد حضور مشاغل مزاحم همچون واحدهای سنگ تراشی، کوره‌های آجرپزی و... هستیم که بی‌شک برای ساماندهی این منطقه خرید و جابه‌جایی این واحدها ضروری است. همچنین شهرک دامشهر نیز که در محدوده این منطقه جای گرفته است وضعیتی ناپسند را برای این ورودی موجب شده است که ساماندهی آن باید در دستور کار باشد.

سید محمد موسوی منش شهردار منطقه 6 قم با بیان اینکه ورودی جعفریه مزین به نام مبارک حضرت معصومه (س) است، گفت: این مسأله به اهمیت این ورودی می‌افزاید که متاسفانه تاکنون نسبت به این مهم غفلت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکلات مالی سبب شده بود که شاهد روند کند ساماندهی این ورودی باشیم، ادامه داد: وجود متصرفان و املاک موقوفه نیز دیگر مسأله‌ای بود که سبب کندی ساماندهی شده بود که خوشبختانه این مسائل رفع شده است.

بر این اساس باید گفت اکنون که مشکلات موجود بر سر راه ساماندهی ورودی جعفریه رفع شده است انتظارات نسبت به رفع هرچه زودتر مشکلات در این منطقه بالا رفته و باید مسؤولان بیش از پیش سعی بر ساختن یک ورودی متناسب با شأن شهر کریمه اهل بیت(ع) داشته باشند.

رضا مرتضوی کارشناس شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه مبادی ورودی شهرها همچون عاملی هویت بخش برای شهرها به حساب می‌آیند، اظهار کرد: ورودی شهرها کمک می‌کند که مسافران بتوانند قبل از ورود به شهر درکی عمیق از فضای شهر به‌دست آورند.

وی با بیان اینکه مبادی ورودی می‌توانند به عنوان یک ویترین برای شهر به حساب آیند، افزود: مبادی ورودی دید مسافر را نسبت به شهر متحول می‌کند که متاسفانه در شهرسازی‌های ما تا کنون این مهم از دید مسئولان شهری پنهان مانده و یا مورد توجه واقع نشده است.

مرتضوی با اذعان به اینکه مبادی ورودی اکثر شهرها از جمله قم صحه بر این نکته دارد، ادامه داد: ورودی‌ها می‌توانند بیانگر فرهنگ، تاریخ و میزان سطح توسعه یافتگی شهر باشد در حالی که متاسفانه ورودی بسیاری از شهرهای ما از جمله قم بدون ساختار و جلوه‌های بصری بوده و از انگیزه ورود مسافران به شهر نیز می‌کاهد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه در استان قم از گذشته شاهد چنین وضعی بوده‌ایم و این یکی از معضلات و نابسامانی‌های شهر قم به حساب می‌آید، افزود: ورودی‌های قم مامن کوره‌های آجرپزی، دامداری‌ها و همچنین تعمیرگاه‌های اتومبیل است که هیچ کدام نمی‌توانند هویت اصلی شهر را که همان علم و فرهنگ مذهبی است نمایانگر باشد.

وی اضافه کرد: در طراحی و ساخت ورودی شهر‌ها باید به مسائلی همچون فرهنگ، معماری و اقلیم آن شهر توجه شود و ورودی شهرها به نوعی بیانگر هویت شهر باشد.

سعید جوانی کارشناس معماری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ورودی شهرها نقش مهمی در ورود مسافر و گردشگر به شهر دارد، عنوان کرد: ورودی هر شهر باید به‌گونه‌ای باشد که مسافر را برای ورود به شهر و ماندگاری در شهر ترغیب کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه امروزه ورودی شهرها با کاربری‌های ناسازگار همراه است ، ادامه داد: البته وجود برخی از این کاربری‌ها همچون خدمات اتومبیل نیاز است و بسیاری از نیازهای مسافران را رفع می‌کند که باید به نوع معماری و زیباسازی این اماکن نیز توجه داشت.

جوانی گفت: به عنوان مثال می‌توان با ایجاد مجتمع‌هایی این کارگاه‌ها را به طور یکجا و منظم در یک مکان جمع کرد و از پراکندگی و بی نظمی آنها جلوگیری کرد.

این کارشناس معماری شهری با اشاره به اینکه در گذشته برای شکل پنجره‌ها، درب‌ها و ورودی منازل معماری خاصی در نظر گرفته می‌شد، افزود: اکنون نیز باید برای ورودی شهرها به نوع معماری توجه و در طرح‌های شهری به آن دقت کنیم.

وی بیان کرد: باید با یک نگاه علمی و کارشناسانه در این خصوص وارد شد و با سرمایه گذاری در این بخش مسیر توسعه استان را با ورود گردشگران و مسافران فراهم ساخت.

جوانی با اشاره به اینکه استان قم 9 ورودی دارد که محور جعفریه به عنوان ورودی غربی شهر بیش از دیگر ورودی‌ها نابه‌سامان است، تصریح کرد: این محور از جمله ورودی‌های مهم قم است و باید با طراحی و معماری مناسب بیانگر جنبه فرهنگی مذهبی شهر قم باشد.

بر این اساس باید گفت که در ساخت ورودی شهرها توجه به سبک و نوع ویژه‌ای از معماری ضروری است. کشور ما از پهنه جغرافیایی وسیعی برخوردار است و هر یک از شهرها و استان‌های کشورمان نیز از آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ متفاوتی برخوردارند که می‌توان با استفاده از همین ظرفیت‌ چهره‌ای نو برای شهرها ترسیم کرد. اگر اندکی توجه داشته باشم متوجه خواهیم شد شهرهایی همچون شیراز، اصفهان، تبریز و یزد که در ساخت ورودی‌ها و نمای شهری از معماری‌های تاریخی استفاده کرده‌اند توانسته‌اند تا حد قابل توجهی با توسعه گردشگری در شهر روبه رو باشند و اکنون نیز این مهم باید توسط مدیران شهری قم مد نظر قرار گیرد تا بتوان این شهر را نه فقط از حیث زیارتی بلکه از حیث گردشگری و سیاحتی نیز مورد توجه گردشگران قرار داد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار