چگونه از پیامک های تبلیغاتی رها شویم
تابناک: همگام با نوآوری هایی که در دنیای تبلیغات و آگاهی رسانی صورت می گیرد، آسیب ها و عوارض آن نیز خود را نمایان می سازد.
کد خبر: ۲۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 29 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، این روزها هر جا ظرفیت ارائه تبلیغات مهیا باشد، محال است که از آن استفاده نشود. به طوری که در گذشته تبلیغ کالاهای تجاری و خدماتی فقط در تلویزیون و روزنامه ها مشاهده می شد اما در حال حاضر صدها و هزاران بستر برای این کار فراهم شده است.

ارسال پیامک، بستری مناسب جهت تبلیغات

یکی از بسترهای مناسب برای تبلیغات تجاری، پیامک های موبایل است که صاحبین مشاغل و بازاریان از آن برای شناساندن کالا یا خدمات خود به مشتری استفاده می کنند. به نظر این نوع تبلیغ یکی از راه های آسانِ معرفی کالا و خدمات به مشتری است. به نحوی که تبلیغ کننده با یک سامانه ارسال پیامک انبوه می تواند کالای خود را به هزاران نفر معرفی کند. این روش سهل تبلیغاتی باعث شده تا هر روزه چندین مرتبه، این نوع پیامک ها به مشترکین موبایل ارسال شود.

اما مشکل دقیقا از همین جا شروع می شود که روزانه ده ها پیامک تبلیغاتی از سوی دو اپراتور معروف و دیگر سامانه ها ارسال می شود که آسایش مشترکین را سلب کرده است. مسابقه، سرگرمی و آموزش نیز از دیگر پیامک هاییست که مشترکین را به سطوح آورده است. اما با غیر فعال کردن پیامک های تبلیغاتی، در پی آن «اس ام اس بانک» مشترک نیز قطع خواهد شد که همین مسئله باعث سوءاستفاده اپراتورها و دیگر تبلیغ کنندگان شده است.

ارسال 20 میلیون پیامک تبلیغاتی در روز برای مشترکان

بر اساس آمارها روزانه 20 میلیون sms تبلیغاتی به مشترکان تلفن همرا ارسال می شود که اغلب آنها نیز مورد نیاز مخاطبان نیست و کاربران موبایل از دریافت آنها شکایت دارند. این در حالیست که اگر پیامک های تبلیغاتی مورد نیاز مخاطب هم باشد اما در ساعتی نامناسب ارسال گردد، باعث کلافگی او می شود. بی تردید کم هزینه و آسان بودن ارسال تبلیغ یا هر گونه پیامک های تجاری به موبایل ها، این زمینه را فراهم کرده است تا گاه و بی گاه 70 میلیون مشترک -علیرغم اینکه ارسال کننده از نیاز مخاطب اطلاعی داشته باشد- مورد هدف قرار گیرند.

طبق آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات منتشر شده، مشترکان موبایل در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 92 بالغ بر 14 هزار مورد شکایت از پیامک های انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارائه کرده اند. این در حالی است که وزارت ارتباطات نیز آمار شکایت به سامانه 195 را روزانه حدود 400 مورد اعلام کرده می کند که تنها بخش ناچیزی از آن مربوط به پیامک های انبوه و تبلیغاتی می باشد. اما بر اساس اعلام مرکز فناوری اطلاعاتِ وزارت ارشاد، بیشترین شکایتی که از پیامک های تبلیغاتی به این مرکز می شود مربوط به پیامک های جعلی مسابقه ای و محصولات بهداشتی بوده است.

پیامک های تبلیغاتی کارکرد مثبت خود را از دست داده است

به دلیل وجود مشکلات فراوان در رابطه با پیامک ها، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، سامانه 10001314 را برای مشترکان موبایل در نظر گرفته است تا در صورتی که از دریافت پیامک ها شکایت دارند و یا اینکه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامک بزنند. همچنین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز سامانه رسیدگی به شکایات مربوط به پیامک های ناخواسته تبلیغاتی خود را راه اندازی کرده است؛ به نحوی که مشترکین اپراتورهای موبایل می توانند درخواست خود را از طریق نشانی اینترنتی www.cra.ir ثبت کنند تا به آن رسیدگی شود.

مسئله ای که در این بین پر واضح می باشد این است که تبلیغات پیامکی کارکرد مثبت خود را از دست داده است و بی آنکه اپراتورها و تبلیغ کنتدگان کالا و خدمات و... این مسئله را مد نظر قرار دهند همچنان به ارسال پیامک های تبلیغاتی خود ادامه می دهند. در حالی که مخاطب با عصبانیت و بدون آنکه پیام را بخواند به حذف آن مبادرت می کند؛ در این بین صرفاً هزینه ی ارسال کننده و وقت مخاطب صرف شده در حالی که هیچ بازخورد مثبتی نسیب طرفین نشده است.

مزاحمت ها از امسال برطرف می شود؟!

اواخر سال سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای طرح ساماندهی پیامک های تبلیغاتی از سال 94 خبر داد و گفت: با فراهم سازی امکانات، مشترکان تلفن همراه که تمایل به دریافت تبلیغات ندارند، به راحتی می توانند آن را مسدود کنند. محمود واعظی با اشاره به اینکه با تصویب طرح ساماندهی پیامک های تبلیغاتی و تجاری در شورای عالی فضای مجازی کمیته ای مشترک در این زمینه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است، افزود: تا پایان امسال ((93)) ساز و کار لازم برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی مشخص و از سال آینده ((سال جاری)) اجرایی خواهد شد تا دیگر در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار