مقبلی ادامه داد: در بخش روستایی 117 کیلومتر راه با اعتبار 23 میلیارد و 768 میلیون تومان افتتاح می شود و در بخش راهداری نیز پروژه هایی به بهره برداری می رسند که برای آن ها 26 میلیارد و 552 میلیون تومان و اقداماتی نظیر روکش آسفالت، نصب علائم عمودی و افقی، ایمنی راه‌ها و ... انجام شده است.
 
وی به پروژه مجتمع درمانی، رفاهی و آموزشی مشترک با بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: این پروژه به ارزش 31 میلیارد و 400 میلیون تومان نیز در هفته دولت افتتاح می شود.
راه و شهرسازی فارس
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان فارس به واسطه موقعیت استراتژیک، با 6 استان مرتبط است و به واسطه ترافیک بالای تردد جاده‌ای نیاز به توسعه بزرگراه‌ها با هدف تسهیل و ایمنی عبور و مرور دارد که اجرای پروژه‌هایی نظیر آنچه که در هفته دولت به بهره برداری می رسد، ایجاد کننده آرامش خاطر به واسطه زمینه‌سازی ترددی امن و ایمن خواهد بود.
فارس نیازمند 3 هزار و 500 کیلومتر بزرگراه است

مقبلی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده فارس نیازمند 3 هزار و 500 کیلومتر بزرگراه است اما هم‌اینک یک هزار و 300 کیلومتر راه بزرگراهی دارد.

وی افزود: البته 400 کیلومتر بزرگراه در فارس اجرایی شده است و اجرای حدود 2200 کیلومتر راه بزرگراهی نیز در دست مطالعه است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه بهسازی راه‌های این استان، گفت: در شبکه‌های موجود راه روستایی، یک هزار کیلومتر از راه‌ها به واسطه قدمت بیش از 30 سال و ارتقاء برخی روستاها به شهر یا بخش، نیازمند بهسازی هستیم.
وی اضافه کرد: در بعضی از مسیرهای روستایی که سه دهه قبل احداث شده است، عرض جاده 5.5 متر و با استاندارد راه روستایی است که به‌واسطه تبدیل به شهر یا بخش و افزایش حجم تردد باید عرض این مسیرها به 9 متر افزایش یابد.
مقبلی با بیان اینکه احداث هر یک کیلومتر راه حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد، از نیاز به اجرای روکش آسفالت در بسیاری از مسیرهای آسفالته‌ای که حدود 2 دهه از احداث آنها میگذرد، خبر داد و گفت: در فارس 1400 کیلومتر راه به بهسازی و مرمت آسفالت و ایجاد روکش نیاز دارد و هزینه هر یک کیلومتر روکش در جاده‌هایی با عرض 10 متر حدود 200 میلیون تومان است.
اجرای 400 کیلومتر روکش آسفالت در سال گذشته
او در عین‌حال از اجرای 400 کیلومتر روکش آسفالت در سال گذشته خبر داد و گفت: اگر امسال هم موفق به اجرای 400 کیلومتر روکش آسفالت شویم، بخش قابل توجهی از نیاز را مرتفع کرده‌ایم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده، نیازمند احداث 10 هزار و 900 کیلومتر راه روستایی برای ایجاد دسترسیهای مناسب برای روستاهای بالای 20 خانوار هستیم اگرچه اولویت ما احداث راه برای روستاهای با جمعیت بالای 50 خانوار است.
مقبلی میزان بدهی های راه و شهرسازی به پیمانکاران در راه روستایی را 80 تا 90 میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: امیدوار هستیم که بخشی از این بدهی را از محل اسناد خزانه دریافتی پرداخت کنیم، که البته هنوز ابلاغ اعتبارات نقدی از منابع ملی را نداشته‌ایم.
وی کل بدهی های راه و شهرسازی استان فارس به پیمانکاران ثبت شده در سامانه صبا در بخش‌های مختلف را بالغ بر 350 میلیارد تومان اعلام و در عین‌حال تاکید کرد که تمام پروژه‌های راه‌سازی در نقاط مختلف استان فارس فعال بوده و کار عمرانی تداوم دارد اگر چه برخی از پیمانکاران تاکنون صورت وضعیت خود را اعلام نکرده اند.
شناسایی 230 نقطه پرخطر در فارس

مقبلی همچنین با بیان اینکه اگر در یک نقطه از راه‌های ارتباطی در طول مدتی مشخص حداقل سه حادثه رانندگی شدید حادث شود، این قسمت به‌عنوان نقطه پرخطر محسوب میشود، گفت: در استان فارس 230 نقطه پرخطر شناسائی شده که باید با اقدامات مختلف زودبازده یا میان مدت و بلندمدت، اصلاح هندسی و ایمن‌سازی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با تصریح اینکه در بخشی از این نقاط، اقداماتی برای تبدیل مسیرها به بزرگراهی در حال اجرا است، گفت: پس از اجرای کامل مسیرهای بزرگراهی بسیاری از این نقاط حذف خواهد شد اما با روند تخصیص اعتبار کنونی، بین سه تا 4 سال برای رفع کامل نقاط حادثه‌خیز راه‌های فارس زمان نیاز است.

سهم راه در وقوع حادثه واژگونی اتوبوس سربازان صفر است

مقبلی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال تقصیر ایمنی راه را در وقوع حادثه واژگونی اتوبوس سربازان گفت: با استناد به نظرات کارشناسی ارائه شده به کمیسیون‌های ایمنی وزارت راه، عمران مجلس و امنیت ملی تاثیر راه بر وقوع حادثه واژگونی اتوبوس سربازان صفر درصد بوده است.

وی بیان کرد:‌ پس از وقوع حادثه واژگونی اتوبوس سربازان در محور نی‌ریز به شیراز کمیسیون ایمنی وزارت راه با حضور نمایندگانی از تمام وزارت‌خانه‌ها و قوای سه گانه کشور تشکیل جلسه داد و گروهی سه نفره را برای کارشناسی موضوع مشخص کرد که این گروه شامل دو استاد دانشگاه و یک کارشناس خبره از وزارت راه بود.

او افزود: این گروه با حضور در محل حادثه و بررسی تمام ابعاد، در گزارش خود که به کمیسیون ایمنی راه، کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون امنیت ملی نیز ارائه شد، درصد تقصیر ایمنی راه را در وقوع حادثه، صفر اعلام کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس گفت:‌ در جاده نی‌ریز به شیراز؛ نقطه وقوع حادثه، جاده سه لاین دارد که شامل دو لاین به سمت شیراز و یک لاین به سمت نی‌ریز است. از طرفی گارد ریل مناسب در محل ایجاد و از ۴۰۰ متری نقطه وقوع حادثه علائم هشداردهنده و تعیین کننده حداکثر سرعت مجاز نصب شده است.

وی اضافه کرد:‌ علاوه بر این علائم شیارهای لرزاننده به عنوان هشدار برای رانندگان نیز در مسیر تعبیه شده است. از طرفی گاردریل نصب شده، در اولین برخورد اتوبوس، خودروی مذکور را ۲۶ متر به مسیر اصلی بازگردانده اما به دلیل سرعت بالا و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه، اتوبوس مجدد به سمت گاردریل منحرف شده و پس از عبور از مانع به دره سقوط کرده است.

مقبلی تصریح کرد: از نگاه پلیس و دادگاه، ایمنی راه ۲۵ درصد در وقوع حادثه موثر اعلام شده و رأی اولیه دادگاه نیز بر این موضوع اشاره کرده است، لذا ما به استناد گزارش کارشناسان و مدارک موجود لایحه‌ای را برای اعتراض به رای صادره آماده کرده و در موقع لازم به دادگاه ارائه خواهیم کرد.

آخرین وضعیت واگذاری کمربندی غرب شیراز به شهرداری

مدیر کل راه و شهرسازی فارس در خصوص آخرین وضعیت واگذاری کمربندی غرب شیراز به شهرداری این شهر نیز گفت: این کمربندی به نام اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ثبت شده است و جزء اموال وزارت راه و شهرسازی به حساب می آید و برای واگذاری آن، باید نماینده وزارت راه و شهرسازی و نماینده وزارت کشور، استاندار فارس و مسئولین مربوطه حاضر شوند تا این واگذاری طی صورتجلسه ای صورت بپذیرد.