کد خبر: ۲۷۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 15 August 2016
به گزارش تابناک یزداقامتگاه‌های بوم‌گری حدود یک دهه است در ایران پا گرفته‌اند، خانه‌های قدیمی ایرانی که بیش‌تر توسط صاحبان‌شان مرمت‌شده‌اند و صاحب‌خانه با خوراک و نوشیدنی‌های محلی از مهمانانش پذیرایی می‌کند و در شب‌نشینی‌ها، موسیقی و آیین‌های سنتی را به اجرا می‌گذارد و گشت‌های بومی راه می‌اندازد. خانه‌هایی که در آن‌ها معماری، فرهنگ، گویش و پوشش بومی به زندگی امروز نشسته است.

خانه بوم گردی شهرداری بندرکنگ که به‌تازگی موردبازسازی قرارگرفته و قرار است به‌عنوان یک هتل کاملاً سنتی از آن استفاده شود هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده ولی مورد استقبال بی‌نظیر مسافران نوروزی قرار گرفت و ظرفیت آن تکمیل شد تا نشان دهد ضرورت ایجاد چنین مکان‌های گردشگری بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌ها و توافق‌های ملی گردشگری و دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی از ایده‌هایی برای افزایش شمار این خانه‌های بومی در سراسر ایران خبر داد.

محمدعلی فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعلام کرد: تابه‌حال برای بیش از 230 اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادرشده، برنامه این است که تعداد این اقامتگاه‌ها تا پنج سال دیگر به 2 هزار واحد افزایش یابد.

مدیرکل دفتر همکاری‌ها و توافق‌های ملی گردشگری و دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی در پاسخ به این سؤال که آیا برای راه‌اندازی این تعداد اقامتگاه بومی، ظرفیت سنجی شده و یا مشخص‌شده که به 2 هزار اقامتگاه بومی نیاز داریم، اظهار کرد: ظرفیت بوم گردی و گردشگری روستایی را نباید دست‌کم گرفت، چراکه باوجود فعالیت واحدهای اقامتی بومی، هنوز در بسیاری از استان‌های چنین ظرفیتی ایجاد نشده است.

این مقام مسئول هم‌چنین با اعتقاد به این‌که توزیع و پراکندگی این اقامتگاه‌ها در سطح کشور مناسب نیست، افزود: تراکم اقامتگاه‌ها در مناطق کویری و بیابانی بالاتر از سایر مناطق است و استان‌های کرمان، یزد و اصفهان، به ترتیب بیشترین سهم را از این اقامتگاه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه به طرحی که قرار است آمار کمّی این خانه‌ها را افزایش دهد اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با مشاور رئیس‌جمهور در امور روستاها و مناطق محروم مذاکرات و توافق‌هایی شد تا بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده، از میان 464 روستای هدف گردشگری مصوب هیئت‌وزیران و 636 روستای گردشگری مصوب کارگروه‌های استانی، 500 روستا منتخب اجرای طرح توسعه گردشگر روستایی و بوم‌گردی طی برنامه ششم توسعه شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌ها و توافق‌های ملی گردشگری اضافه کرد: بر اساس اعتبارات پیش‌بینی‌شده‌ی دولت در این بخش و هم‌چنین طبق توافق‌هایی که با مشاور رئیس‌جمهور در امور روستا و مناطق محروم، بنیاد مسکن و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها صورت گرفته، قرار است در دو سال نخست برنامه ششم، بستر توسعه گردشگری در 150 روستای هدف فراهم و متناسب با ظرفیت آن مناطق، اقامتگاه بوم گردی ایجاد شود. در سال‌های بعدی این برنامه، روند توسعه در مناطق تسریع می‌شود تا به آن عدد موردنظر دست‌یابیم.

این مقام مسئول هم‌چنین در توجیه اقتصادی ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت کار، برای ایجاد یک شغل به 300 میلیون تومان سرمایه نیاز است، درحالی‌که برخی اقامتگاه‌های بوم گردی با 40 میلیون تومان ایجادشده‌اند و دست‌کم برای چهار خانواده‌ی دیگر اشتغال‌زایی کرده‌اند. البته هستند اقامتگاه‌های بوم‌گردی که سرمایه‌ی زیادی برای راه‌اندازی آن‌ها صرف شده است ولی در کل بوم گردی‌ها به نسبت هتل‌ها سرمایه کمتری را به کار می‌گیرند.

فیاضی درباره‌ی نظارت بر این اقامتگاه‌ها با توجه به پراکندگی نامناسب آن‌ها در سطح کشور و گسترش اقامتگاه‌های بومی بدون مجوز، اظهار کرد: هر استان یک کارشناس طبیعت‌گردی دارد که مجوز اقامتگاه‌های بوم گردی با نظر آن‌ها صادر می‌شود. علاوه بر این، اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری روی فعالیت این اقامتگاه‌ها طبق دستورالعمل و آیین‌نامه‌ی موجود، نظارت دارند. ضمن آن‌که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نیز نظارت عالیه‌ای صورت می‌گیرد تا مجوزها بر اساس ضوابط صادر شود. هم‌چنین اگر گزارشی از تخلفات اقامتگاه‌ها ارائه شود، به‌صورت خاص آن مورد پیگیری می‌شود.

وی هم‌چنین یادآور شد: اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر تمام تأسیسات اقامتی نظارت عالیه دارد که اقامتگاه‌های بوم گردی نیز مشمول این گروه می‌شود. درهرحال این موضوع را قبول دارم که اختیار تمام‌کارها با ما نیست و دستگاه‌های دیگری هم درروند رو به رشد گردشگری تأثیر و نقش دارند. بااین‌حال اگر از وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارای مشکل و یا خانه‌های بومی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، شکایتی به دست ما برسد حتماً سریعاً رسیدگی می‌شود. مسئله آن است که تاکنون چنین مواردی به اطلاع ما نرسیده است.

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی درباره تعیین پیش‌شرط آموزش برای جوامع محلی که تمایل دارند به چرخه بوم گردی وارد شوند، خاطرنشان کرد: در دستورالعمل‌های موجود چنین موردی لحاظ نشده است، ولی برای آموزش ساکنان روستاهای هدف گردشگری با همکاری دستگاه‌های متولی، برنامه‌ریزی‌شده و یکی از درخواست‌های ما برای توسعه گردشگری در 500 روستای هدف، همین موضوع بوده است.

وی بابیان این‌که توسعه گردشگری روستایی لازمه‌ی بوم گردی است، اضافه کرد: در بین جاذبه‌های گردشگری روستایی که شامل پدیده‌های انسان‌ساخت، طبیعی و ناملموس می‌شود، تنوع فرهنگی بیش از سایرین به چشم می‌آید و اهمیت دارد. در بسیاری از استان‌ها این تنوع فرهنگی حتی به پوشش و گویش محدود نشده و در مذهب نیز نمود پیداکرده که می‌توان آن را به محصول گردشگری قابل‌توجهی تبدیل کرد.

فیاضی در پایان اضافه کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در روستاها دنبال می‌شود، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی است که معرفی شیوه‌ی اقامت، معماری، پوشش و غذای آن محل تنها فعالیت تعریف‌شده نیست، چراکه در اصل این اقامتگاه‌ها، محلی برای نشان دادن تنوع فرهنگی در جریان زندگی روزمره هستند. این موضوع در دستورالعمل اقامتگاه‌های بوم‌گردی لحاظ شده و مجوز آن‌ها نیز بر اساس تمرکز روی چنین فعالیت‌هایی صادر می‌شود.

هرمزگان و به‌ویژه جزایر بکر این خطه در جنوب ایران با داشتن جلوه‌های زیبایی از عالم خلقت در حوزه‌های مختلف طبیعی به مکانی گردشگری برای دوستداران طبیعت تبدیل‌شده به‌طوری‌که در طول سال جمعیت زیادی از اقصی نقاط کشور و دنیا با سفر به این جزیره از آثاری همانند جنگل دریایی حرا، غار نمکدان، دره تندیس‌ها، جزایر ناز، خلیج دلفین‌ها، سواحل زیبا در سرتاسر جزیره، غارهای خوربس، سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، طیفی از  خاک‌های رنگی جزیره هرمز، قلاع پرتغالی‌ها و ... دیدن می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای جذب گردشگر شاید همین تأسیس هتل‌های بومی گردی باشد. هتل بوم گردی بندرکنگ دارای شش اتاق است که دو اتاق بزرگ آن بادگیردار است و هرکدام از اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی مجزا می‌باشند و تمامی امکانات رفاهی در اتاق‌ها توسط شهرداری بندرکنگ تدارک دیده‌شده است. بوی نان تازه از تنور نان محلی فلزین که به‌صورت کاملاً سنتی در این هتل ساخته‌شده است در تمامی فضای این هتل پیچیده است و لذت بودن در یک مکان کاملاً سنتی را چندین برابر می‌کند. فضای ایجادشده آن‌قدر خاطره‌انگیز است که بودن در این‌چنین فضایی به مسافران آرامش بسیار زیادی خواهد داد.

یک فعال حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در کنار حفظ الگوهای محیط‌زیست، میراث فرهنگی و محیط زیستی با رویکرد توانمندسازی جامعه محلی را لازمه اشاعه گردشگری در هرمزگان دانست.

رضا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: اقامتگاه بوم گردی محلی است که بر اساس نوع ساختار خدمات‌رسانی و محصولات ارائه‌شده در آن با اماکن اقامتی همچون هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متفاوت است.

وی ادامه داد: گردشگری فرهنگی و روستایی از شاخه‌های مورد اقبال گردشگران در جهان و ایران است و اماکن اقامتی محلی با نشان دادن سبک زندگی، معماری و غذاهای خوش‌طعم بومی نقش مهمی در جذب این نوع گردشگران دارند.

اسدی با تأکید بر نقش این اقامتگاه‌ها در حفظ میراث فرهنگی، افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ضوابط محیط زیستی و سازگاری با معماری و سیمای منطقه احداث می‌شود و ضمن تعامل با جامعه محلی زمینه حضور طبیعت گردان را باکیفیتی قابل‌قبول در محیط‌های طبیعی فراهم می‌کند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در راستای توسعه این اماکن، باید جلسه توجیهی و آموزشی اقامتگاه‌های بوم گردی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط با حضور جوامع محلی برگزار شود تا بتوان بهترین استفاده را از این‌چنین ظرفیت‌هایی برد.

شهر بندرکنگ واقع در استان هرمزگان و بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که به فاصله 5 کیلومتری مرکز شهرستان بندرلنگه در 54 درجه و 54 دقیقه طول شرقی و 29 درجه و 33 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. کنگ در زبان چینی به معنی معطر است و"هونگ کنگ" در چین به معنی بندر معطر شهرت دارد و ازنظر تشابه لفظی شاید این وجه‌تسمیه در مورد بندرکنگ ما نیز درگذشته صادق بوده است. این شهر با مساحت قانونی معادل 67 و 8 دهم کیلومترمربع و جمعیتی حدود 15000 نفر در ساحل نیلگون خلیج  همیشه فارس واقع‌شده و ارتفاع از سطح دریا به‌طور میانگین 6 متر بوده که به‌طورکلی دارای شیب یکنواختی از شمال به‌طرف جنوب است و یکی از بندر تاریخی و تجاری استان هرمزگان محسوب می‌شود، بندری زیبا در کنار ساحل نیلگون خلیج‌فارس با مردمانی سخت‌کوش و صمیمی است. این بندر از پیشگامان طرح ایجاد هتل بوم‌گردی در استان هرمزگان است. شهرداری بندرکنگ با خرید چندین خانه قدیمی آن‌ها را به مراکز فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده که ادامه این روند می‌تواند رونق صنعت گردشگری این بندر تاریخی در پی داشته باشد.

شهردار بندر کنگ احیای بوم‌گردی را زمینه توسعه صنعت گردشگری این بندر تاریخی دانست و از احیای خانه‌های تاریخی بندرکنگ با هدف ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رونق اقتصادی در این بندر خبر داد.

ایوب زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: صنعت توریست که به درستی آن را صنعت می‌نامند می‌تواند درآمدی پایدار برای منطقه و شهر کنگ ایجاد کند.

شهردار بندر کنگ گفت: بندر تاریخی کنگ با توجه به قدمت دیرینه و احیاء بافت تاریخی و ایجاد زیرساخت‌های صنعت گردشگری در آینده نزدیک به قطب گردشگری جنوب ایران تبدیل خواهد شد.

زارعی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خصوص احیاء بناهای تاریخی در بندر کنگ، اظهار کرد: مرمت، بهسازی و بازسازی بناها و بافت تاریخی را با هدف رونق صنعت گردشگری در این بندر تاریخی شروع کردیم و این روند تا رسیدن به اهداف اصلی رونق اقتصادی به واسطه این صنعت ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی بندرکنگ افزود: در زمان قدیم شهر کنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغال بوده، در زمانی که پرتغالی‌ها تسلط بر خلیج فارس و منطقه داشته‌اند، لنگرگاهی در کنگ ساخته بودند که کشتی‌های بزرگشان در آن لنگر می‌انداختند.

زارعی تصریح کرد: در دوران قدیم در بندر کنگ ۳۰ کشتی بزرگ وجود داشته که به سرپرستی ملاحان برجسته کنگی به وسیله آنها سفرهای دریایی طولانی به سوی هند، آفریقا، بصره، ممباسا و محمره داشتند و کالاهای تجارتی مانند: خرما، الورد، المستکی، جوز، لوز، و سجاده را به هند، آفریقا و ممباسا می‌بردند و از آنجا چوب و چایی و پارچه به بندر کنگ می‌آوردند.

وی خاطرنشان کرد: این بندر تاریخی با تلاش مردم سختکوش و دریادل و همکاری شورا و شهرداری، حال به گذشته پررونق خود بازگشته است و به زودی شاهد رونق هر چه بیشتر این بندر در زمینه‌های اقتصادی، عمرانی و فرهنگی  و تاریخی خواهیم بود.

زارعی خاطرنشان کرد: نگاه ما به آینده پیش‌روی این بندر است و امید داریم بندرکنگ با توجه به قدمت دیرینه و پیشینه تاریخی و ظرفیت‌های موجود  از جمله لنج‌سازی این شهر که در دنیا نیز رو به انقراض است، با همراهی مردم خونگرم و میهمان نوازش در آینده نه تنها به قطب گردشگری هرمزگان بلکه، جنوب ایران تبدیل شود.

وی افزود: بندر کنگ با برخورداری از ساختار معماری ایرانی اسلامی متناسب با فضای جغرافیایی، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

شهردار بندر کنگ هم‌چنین خاطرنشان کرد: این بندر تنها شهر بندری خلیج فارس است که 54 هکتار آن در محدوده میراث فرهنگی کشور قرار دارد و در بین بنادر شمالی و جنوبی کشور به عنوان بندری ویژه به حساب می‌آید.

زارعی با بیان این موضوع که معماری سنتی و وجود خانه‌های بومی با معماری اسلامی ایرانی برای جذب توریست بیشتر به نگاه دو سویه و نگاه مثبت همه نهادهای مربوطه نیاز دارد، تصریح کرد: بوم‌گردی این بندر تاریخی که از برنامه‌های پیش‌روی شهرداری بندرکنگ است برای جذب گردشگر وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: احیای بوم‌گردی می‌تواند برای صاحبان خانه‌های قدیمی که در اثر فرسودگی هزینه‌های زیادی را برای صاحبان خود بر جای می‌گذارد مفید باشد و نیز برای بندر کنگ به این دلیل که قصد دارد با حفظ آثار پیشینیان از خانه‌های قدیمی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر استفاده کند، اهمیت زیادی دارد.

شهردار کنگ خاطرنشان کرد: در این طرح شهرداری کنگ با مرمت خانه‌های قدیمی و فرسوده، کوچه‌های موجود را به صورت سنتی سنگ فرش می‌کند لذا بافت خوبی از منطقه بکر گردشگری ایجاد می‌شود.

زارعی ادامه داد: تلاش‌های شهرداری درجهت آبادانی و توسعه این بندر بدون همکاری و همیاری مردم محقق نمی‌شود و ما همیشه مدیون مردم باسخاوت و با لیاقت شهر تاریخی کنگ هستیم.

وی افزود: اگر در هر شهر فقط نظر مجموعه شهرداری و شهردار اعمال گردد آن شهر رو به ویرانی می‌رود تا آبادانی، و شهری همیشه زیبا و پویا می‌ماند که مردم در امورات شهری صاحب نظر بوده و مشارکت حداکثری داشته باشند.

شهردار بندرکنگ اضافه کرد: در مجموعه شهرداری این بندر، در همه حال  از ظرفیت و هم‌فکری مردم استقبال کرده‌ایم و موفقیت خود را مدیون آنها هستیم.

زارعی با اشاره به احیای خانه‌های تاریخی با هدف توسعه گردشگری بندرکنگ، بیان کرد: گردشگری فرصت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می‌کند که بیشتر آنها، روابط مستقیم و متقابل میزبان و مهمان را در خانه و املاک خانواده گردشگرپذیر دربردارند.

وی اضافه کرد: حضور و مشارکت از سوی خانواده، برای تجربه و رضایت گردشگر و هم‌چنین برای توسعه پایدار مقصد و جامعه محلی، امری بسیار حیاتی است.  یکی از کسب و کارهای کوچک گردشگری سال‌هاست به مردم جهان معرفی شده و در چند سال گذشته نیز در ایران  به شدت در حال توسعه می باشد ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

شهردار بندرکنگ یادآور شد: با نگاه به آینده و استفاده از پتانسیل‌های موجود گردشگری برای اولین بار در جنوب ایران خانه‌های تاریخی این بندر را نیز احیا کردیم و با بازسازی و به‌سازی خانه‌های قدیمی آنها را تبدیل به اقامتگاه‌های  بوم‌گردی نمودیم و با این کار توانستیم تاحدودی رونق اقتصادی را به این بندر تاریخی بازگردانیم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: بوم‌گردی بندر کنگ و توجه ویژه گردشگران به ساختار قدیمی این بندر، می‌تواند در آینده نزدیک ثروتی مادی و معنوی از اشتغال پایدار اهالی و صاحبان منازل ایجاد کند و بندر تاریخی کنگ نیز به منطقه‌ای با جذابیت‌های بوم‌گردی تبدیل می‌شود.

به عقیده کارشناسان امر سال‌هاست که ضرورت احیای خانه‌های قدیمی و با ارزش بندرکنگ در قالب هتل سنتی احساس می‌شود که خانه یونسی به عنوان اولین هتل با دیدگاه تبدیل خانه‌های قدیمی به محل اقامتی است و این اقدام سبب حیات بخشی به یک بنای قدیمی و دیده شدن یک نمونه عالی از معماری سنتی مسکونی بندرکنگ شده است. احیای این بنا علاوه بر کالبد آن، سبک زندگی مردمان بندرکنگ در گذشته را به گردشگران معرفی می‌کند.

خانه یونسی با مساحت حدود 450 متر مربع در کوی مهره در بافت قدیمی بندرکنگ واقع شده است. این بنا به مانند دیگر خانه‌ها بندرکنگ درونگرا است(نیمه درونگرا) و بنایی سه ایوانه می‌باشد. پلان این خانه تقریبأ مربع شکل و دارای شش اتاق، شامل دو اتاق بادگیر در دو ضلع غربی و شرقی، یکی مجلسی در هشتی(فضای ورودی)، یک انباری، راه پله و سه اتاق دیگر می‌باشد. هم‌چنین بادگیر و ستار علاوه بر عملکرد مکش باد، زیبایی خاصی به حجم و کالبد بنا بخشیده است. این خانه به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری استان هرمزگان در سال 91 مورد تملک قرار گرفت و در زمستان 94 با انعقاد تفاهم نامه‌ای فی مابین این اداره کل و شهرداری کنگ این خانه در اختیار شهرداری قرار گرفت.

مدیریت هتل بوم گردی شهر کنگ گفت: این هتل معروف به خانه یونسی و متعلق به یکی از تجار معروف این شهر به نام عبدالحمن گلبت است که در این خانه زندگی می‌کرد.

یوسف مظفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: ورود به این خانه طبق گفته قدیمی‌ها آسان نبود و کار صاحب خانه دریانوردی با لنج‌های بادبانی و سفر به نقاط دور بود.

وی بابیان این‌که تمامی راه‌های منتهی به این هتل سنگ فرش شده است، تصریح کرد: این خانه از اتاق‌های بادگیر کوشی، شمالی و گاهی و مجموعأ شش اتاق تشکیل شده است که تمامی آن‌ها به یکدیگر متصل است و از تمامی امکانات خدماتی و رفاهی برخوردار است.

مظفرزاده با اشاره به این‌که از نوروز سال‌جاری این خانه پذیرای مهمانان بود، خاطرنشان کرد: استقبال مهمانان از این هتل بوم گردی به قدری زیاد بود که موجب شگفتی خودمان شده بود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ دریافتی از مهمانان مهم نیست،اضافه کرد: نمی گذاریم کسی که برای اسرتاحت به این اقامتگاه آمد، پشیمان برود و حتی اگرهزینه اسکان نداشت به صورت رایگان پذیرایش خواهیم بود.

مدیریت هتل بوم گردی شهر کنگ وجود درختان لوز، نارگیل، جم و گاروم زنگی را از مهم‌ترین جلوه‌های زیبا در این هتل دانست و عنوان کرد: درخت گاروم زنگی به دلیل پربرگ بودن و رنگ‌های زیبا توانسته علاقه مندان را به خود جلب کند.

وی پذیرایی از مهمانان با غذاهای محلی را از دیگر اقدامات مهم در جلب گردشگر اعلام و اضافه کرد: گوبولی و نان محلی مهم‌ترین غذاهای پرمخاطب در آشپزخانه اختصاصی و محلی این هتل است.

به گزارش ایسنا، امید می‌رود متولیان امر گردشگری با پرداختن به چنین اقداماتی که علاوه بر حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی جامعه تأثیر بسزایی دارد، سعی در حفظ آیین‌ها و سنت‌های بومی استان هرمزگان داشته باشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار