مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی:
مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با تاکید بر ضرورت توجه به اساس تشکیل مناطق ویژه علم وفناوری گفت: تلاش می کنیم تا منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی به شکل سهامی خاص و غیردولتی اداره شود.
کد خبر: ۲۷۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 02 August 2016
مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با تاکید بر ضرورت توجه به اساس تشکیل مناطق ویژه علم وفناوری گفت:  تلاش می کنیم تا منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی به شکل سهامی خاص و غیردولتی اداره شود.

علی جهانگیری در نشست هم اندیشی در مورد نحوه سهام داری انجمن های صنایع همگن در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، با اشاره به آیین نامه تشکیل مناطق ویژه علم وفناوری اظهار کرد: بر اساس این آیین نامه این منطقه باید منافع عمومی را مد نظر قرار داده و با هدایت دانشگاه ها، مراکز رشد، صنعتگران و فناوران  اداره شود.

وی  با اشاره به  تاریخچه تشکیل مناطق ویژه علم وفناوری گفت: این مناطق در اواخر دولت اصلاحات تحت عنوان کریدور های فناوری تصویب شد و  در دولت بعدی آیین نامه ها تغییر یافت و نام کریدور را به مناطق ویژه علم وفناوری تغییر دادند.

وی ادامه داد: طی سفر دولت گذشته منطقه ویژه علم وفناوری در تبریز نیز مصوب شد اما عملا کاری انجام نشد و در نتیجه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پیگیر موضوع شدیم و در نهایت  توانستیم در اواخر سال 93 در شورای عتف برای پنج استان، اصفهان، تبریز، یزد، مشهد ، بوشهر این مناطق را تصویب کنیم.

جهانگیری، خاطر نشان کرد: فناوران صاحبان اصلی مناطق ویژه علم وفناوری هستند و ما نمی خواهیم این منطقه به صورت شرکتی در دست صنایع و دانشگاه های خاص قرار گیرد از این رو انجمن های مختلف را دعوت کرده ایم تا سهام این مجموعه به صورت نگاه عمومی نه به شکل یک بنگاه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اگر شرکت ها سهام دار اصلی این منطقه باشند در این صورت بدون شک فعالیت های این منطقه تنها در حوزه های خاص محدود خواهد شد اما اگر تمامی انجمن ها و گروه های صنعتی و فناوری استان در این منطقه سهیم باشند تمام نیازهای استان در آن گنجانده خواهد شد.

نماینده تام الاختیار استاندارآذربایجان شرقی در حوزه علم و فناوری، یادآور شد: بخشی از سهام این مجموعه دولتی خواهد بود و بخش دیگر غیر دولتی است که اگر بخش غیردولتی از مجموعه ها و صنف های مختلف باشند بدون شک منفعت جمعی جای منفعت شخصی را خواهد گرفت.

جهانگیری، با تاکید بر ضرورت افزایش سهم محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص استان گفت: باید فضای کسب و کار در استان برای فعالیت فناوران مهیا و شهر تبریز به عنوان شهر خلاق فناوری بتواند محلی برای اشتغال فارغ التحصیلات دانشگاهی باشد.

وی تاکید کرد: وقتی بحث منطقه ویژه علم وفناوری مطرح می شود منظور ما از منطقه قرار گرفتن در یک حصار نیست بلکه ما به دنبال نهادینه شدن نظام فکری و برنامه ریزی مبتنی بر فناوری هستیم.

جهانگیری منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی را مجموعه ای برای اصلاح روند ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: متاسفانه امروز با وجود 220 هزار نفر دانشجو و بیش از 4000 نفر عضو هیئت علمی شاهد هستیم که در صنایع ما کمبود متخصص وجود دارد به طوری که در رشته نساجی در استان ما تنها یک نفر عضو هیئت علمی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر صنعت به سمت دانشگاه و دانشگاه به سمت صنعت سوق داده شود بدون شک بخشی از مشکلات استان قابل رفع شدن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار