اگر چه افزایش سن ازدواج میان نسل جوان جامعه به یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری تبدیل شده است اما دغدغه دیگر آشنا نبودن این قشر به مهارت های زندگی مشترک و دوام آن است.
کد خبر: ۲۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 22 April 2015

افزایش سن ازدواج در میان جوانان یکی از معضلات جامعه كنوني و از هشدارهای رهبر معظم انقلاب به مسئولان و مردم است که امروزه متاسفانه شیوع زیادی پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا؛ طبق آخرين تحقيقات انجام شده از جمعیت بیش از 75 میلیونی کشور، حدود 11 میلیون دختر و پسر مجرد، در سن ازدواج قرار دارند و اين آمار هرساله در حال افزايش است.

اخيراً هم مدیرکل اطلاعات آمار و جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور ضمن تحلیل آمار ازدواج در کشور، از افزایش میانگین سنی ازدواج و تأخیر در ازدواج جوانان خبر داد.

ازدواج؛ ضرورتي اجتناب ناپذير

رئيس دانشگاه علوم قرآني ملاير‌ با اشاره به اينكه ازدواج، ضرورتي اجتناب ناپذير است، گفت: پاسخگويي به نيازهاي جنسي،‌ بقاي نسل، ‌‌تعديل تمام غرايز انسان ‌و اعتدال روحي و جسمي در گروي تحقق اين مهم است.

حجت الاسلام والمسلمين "سيدكريم خوش نظر" ‌اظهار كرد: متأسفانه امروزه با وجود توصيه هاي دين مبين اسلام و ائمه معصومين(ع) شاهد مشكلات و موانع متعددي بر سر راه ازدواج جوانان هستيم كه سبب بي رغبتي و حتي پشت پازدن به اين سنت الهي شده است.

وي ‌مقوله بيكاري،‌ مهريه و جهيزيه سنگين،‌ مشكل مسكن، ‌تجمل گرايي و چشم و هم چشمي و ادامه تحصيل را از جمله موانع موجود عنوان كرد.

اين استاد دانشگاه، ‌ادامه داد: بي گمان در سطح جامعه و كشور، ‌افزون بر عزم ملي و عمومي، ‌دولتمردان و متوليان امور فرهنگي و ديني بايد سهم و وظايف خود را در رفع اين مشكلات ايفا کنند.

حجت الاسلام خوش نظر ‌گفت: اعطاي وام بدون بهره و بلند مدت، اولويت قراردادن مردان بهرمند از تحصيلات و تخصص كافي در شغل هاي مختلف، ‌برگزاري كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي براي جوانان و خانواده ها و فرهنگ سازي در سطح كلان جامعه از ضروريات كنوني به شمار مي رود.

ازدواج، زمينه ساز تکامل زن و مرد است

يك كارشناس ارشد جامعه شناسي نیز‌ در اين رابطه گفت: ازدواج در عرف به معنای وصلت افراد از دو جنس مختلف است که در آن فرآیند علاقه ‌مندی، کشش جسمی، جنسی، روانی و به دنبال آن فراهم‌ سازی شرایط اقتصادی، اجتماعی، علمی، شغلی، خانوادگی اشخاص برای ایجاد یک زندگی مشترک توأم با تفاهم، محبت و پویایی، رخ خواهد داد.

"پوران روزبه" ‌افزود: در اين رويداد فرخنده، بیشترین تاثیر را مذهب و اعتقاد و دین در دو طرف دارد.

وي ‌اظهاركرد: ازدواج در واقع به معنای ساده ‌تر شراکت زن و مرد در زندگی است که بر اساس آن زن و مرد از لحاظ قانونی، عرفی و شرعی به یکدیگر متعهد می ‌شوند تا زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشند.

روزبه ‌ادامه داد:از نگاه دین اسلام دو نوع ازدواج موقت و دائم وجود دارد که خداوند، ائمه اطهار (ع) تاکید بسیاری بر آن داشته ‌اند و آن را در برخی مواقع امری مستحب و در برخی مواقع واجب دانسته ‌اند.

وي، ‌افزود: بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که ازدواج سبب تکامل، رشد افراد و بقاي نسل می‌شود و شاید همین دلایل سبب تاکید دین اسلام بر امر ازدواج باشد اما بسیاری از جوانانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند معتقدند که پیش از ازدواج نیز افراد می‌توانند به تکامل و یا رشد برسند و شاید تنها علت ازدواج بقا نسل باشد.

اين مدرس دانشگاه، ‌توضيح داد: در حال حاضر با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی دفتر جمعیت آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال، حدود 6 میلیون نفر مرد و 5 میلیون و 670 نفر زن در کشور در سن ازدواج قرار دارند و تاکنون ازدواج نکرده‌اند.

وي ‌افزود: طبق همین آمارها، 48 درصد زنان کشور مجرد و در سن ازدواج قرار دارند؛، این در حالی است که حدود 4میلیون و 781هزار نفر از این جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

جوانان ما مهارت هاي زندگی را آموزش نمي بينند

يك كارشناس مذهبي نیز ‌اظهاركرد: یکی از مهمترین علل افزایش سن ازدواج در میان جوانان نبود آموزش‌های لازم مهارت زندگی است.

حجت الاسلام "حسین حقیقت" ‌بر لزوم آموزش مهارت‌هاي زندگي در زمینه ازدواج، ‌تأكيد كرد و گفت: مسئولان بايد به صورت جدي وارد عمل بشوند تا جوانان بتوانند از عهده زندگی زناشویی بربیایند.

وي با اشاره به اينكه مشکلات اقتصادی و اجتماعی از علل افزایش سن ازدواج در میان جوانان است،‌ ادامه داد: اوقاف و موسسات خيريه مي توانند در اين راستا گام هاي موثري بردارند.

اين كارشناس مذهبي ‌خاطرنشان كرد: گاهي خود خانواده‌ها سبب افزایش سن ازدواج جوانان می‌شوند، متاسفانه در برخی از خانواده‌ها با این جمله رو به رو می‌شویم که فرزندم در حال تحصیل است و هنوز قادر به ازدواج نیست و بسیاری از این خانواده ها ازدواج در دوران دبیرستان را برای دخترانشان بسیار ناپسند تلقی می‌کنند.

حجت الاسلام حقيقت ‌اظهاركرد: افزايش توقعات نابه جا و چشم‌ و هم‌ چشمی‌ها یکی ديگر از شایع‌ترین دلایلی است که در میان جوانان برای دوری از ازدواج دیده می‌شود، البته بسیاری از آنها پس از مدتی از این امر پشیمان می‌شوند.

پاي صحبت جوانان

"حسین" یکی از پسران مجردي است که در آستانه ورود به 35 سالگی قرار دارد، وي در رابطه با به تأخير افتادن ازدواجش، ‌گفت: در 25 سالگی خواهان ازدواج بودم اما بسیاری از خانواده‌ها به دلایلی چون نداشتن مسکن، ضعف در پشتوانه مالی و سن کم و تحصیلات دختراشان، به خواستگاری من جواب منفی ‌دادند و امروز که در سن 35 سالگی هستم دیگر علاقه چندانی به ازدواج ندارم و مجردی را بیشتر می‌پسندم.

"مریم" نيز یکی از دخترانی است که بنا به گفته خودش در دوران دبیرستان و دانشگاه خواستگاران بسیاری داشته اما پس از اتمام دانشگاه دیگر کسی از او خواستگاری نکرده است و امروز مقصر اصلی این امر را خانواده خود می‌داند و معتقد است که اگر در آن دوران خانواده‌اش اجازه ازدواج را به او می ‌دادند، شاید خوشبخت می‌شد.

به گزارش ايسنا؛ افزايش سن ازدواج از يك سو و ناتوي فرهنگي در قالب شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي، شبكه هاي اجتماعي چون واتس آپ، ‌وايبر،‌ فيس بوك و ...همگي تهديدات خاموشي هستند كه نسل جوان ما را نشانه رفته اند.

ارضاء نشدن خواسته هاي غريزي به شيوه اي صحيح كه مورد تأكيد اسلام مي باشد زمينه ساز فساد و فحشا و در بسياري موارد جنايت هاي هولناكي است كه گاه از بي توجهي مسئولين نشأت مي گيرد. از سوي ديگر بايد به اينكه توجه داشت كه طبق آمار مستند اعلام شده ثبت هرساعت 19 طلاق در ايران جاي تأمل دارد.

در اين ميان ضرورت توجه جدي و پرداختن اصولي به بحث " ازدواج موقت" شايد از تبعات منفي بالا رفتن سن ازدواج بكاهد، بنابراين مي طلبد تا مسئولين نظام، ‌استان همدان و شهرستان ها همان طور كه به پروژه هاي عمراني مي انديشند در مسائل اجتماعي و فرهنگي و زمينه سازي براي ازدواج هاي آسان و به هنگام جوانان اهتمام جدي داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار