کد خبر: ۲۵۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ 05 July 2016


رئیس پلیس راه استان البرز از آغاز فعالیت و بهره‌برداری از سیستم هوشمند و پیشرفته سپحتن در این استان با هدف کنترل عملکرد رانندگان حمل و نقل عمومی خبر داد.

رضا اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: سیستم سپحتن که در حقیقت مخفف عنوان سیستم پایش حمل و نقل و تردد ناوگان عمومی است، چندی پیش به صورت پایلوت در مسیر تهران – شیراز مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: این سیستم به صورت هوشمند عملکرد و سرعت رانندگان اتوبوس را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اطلاعات را به صورت اتوماتیک به ایستگاه‌های پلیس راه ارسال می‌کند.

این فرمانده انتظامی استان البرز تصریح کرد: در گذشته عملکرد رانندگان و به ویژه سرعت آنها در یک لوح ثبت می‌شد و رانندگان با رسیدن به پلیس راه باید مدارک خود را همراه با این لوح به ماموران ارائه داده و پس از بررسی مندرجات ثبت شده بر روی این لوح، عملکرد راننده مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

اکبری گفت: تمام اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری در استان البرز موظف به نصب این سیستم بر روی خودرو شده‌اند و پیش از حرکت راننده باید گواهینامه هوشمند خود را در دستگاه نصب شده قرار دهند.

وی بیان داشت: پس از این کار تمام عملکرد خودرو و راننده از جمله سرعت لحظه‌ای آنها، زمان توقف، سرعت در طول مسیر ثبت و به صورت اتوماتیک به پلیس راه در طول مسیر ارسال می‌شود.

رئیس پلیس راه استان البرز افزود: در صورت عدم نصب این سیستم بر روی اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی استان البرز،‌ آنها حق تردد در جاده‌ها و آزادراه‌های این استان را نخواهند داشت.

اکبری گفت: از مزایای این سیستم این است که دیگر رانندگان نمی‌توانند مسیرهای طولانی را رانندگی کرده و همچنین افراد فاقد گواهینامه معتبر نیز نمی‌توانند به عنوان راننده در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه طبق قانون رانندگان حمل و نقل عمومی باید در مدت زمان معینی پس از طی کردن حدود سه ساعت و 40 دقیقه، توقف و استراحت کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند، سیستم موضوع را ثبت به پلیس راه اطلاع خواهد داد.

اکبری در پایان اظهار امیدواری کرد که استفاده از سیستم پیشرفته فوق، در کاهش تصادفات جاده‌ای موثر باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار