کاهش کیفیت هوا در6 استان کشور؛
با تشکیل و انتقال توده های گردوخاک درشمال عربستان و عراق، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان وقوع گردوغبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۲۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 20 April 2015
در حالیکه هنوز خبر مشخصی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پدیده گرد و غبار خوزستان منتشر نشده است سازمان هواشناسی بار دیگر از وقوع این پدیده در طول هفته جاری در 6استان کشور خبر داده است.

به گزارش تابناک خوزستان، در اواخر سال گذشته طوفان های گرد و غبار چند بار باعث تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاههای خوزستان شد و تعداد زیادی از هم استانی ها را روانه بیمارستان کرد. انتقادات فعالان محیط زیستی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را به اهواز کشاند و او از بسته حمایتی و مصوبات دولت برای مقابله با این پدیده و کاهش اثرات آن خبر داد.

همزمان بدلیل بارندگی های مداوم، گرد و غبار از خوزستان رخت بر بست  اما همگان می دانستند که تابستان94 روزهای پر از گرد و غباری در راه خواهد بود. حالا هواشناسی از وقوع گرد و غبار پیشتر از انتظار خوزستانی ها خبر می دهد.

بگفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در استان‌های  آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،  کرمانشاه، کردستان، ایلام و خوزستان شاهد وقوع گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود.

با اشاره به آخرین اطلاعات هواشناسی گفت: طی دو روز آینده برای شمال غرب کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می شود و رگبارهای پراکنده نیز در بعدازظهر سه شنبه انتظار می رود، در دیگر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش دمای هوا در روز سه شنبه در سواحل شمالی کشور بویژه در استان گیلان، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها در این روز، توده گردوخاکی در شمال عربستان و عراق تشکل می‌شود و پس از آن مناطق شمال غرب و غرب و از بعدازظهر جنوب غرب، غبار آلود می‌شود و این شرایط تا روز چهارشنبه صبح نیز تداوم خواهد داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در ادامه به ایسنا اظهار کرد: از چهارشنبه شب به دلیل نفوذ جریانات خنک شمالی به سواحل شمالی کشور همراه با وزش باد شمالی ابرناکی نیز افزایش پیدا می‌کند و این شرایط در روز پنجشنبه همراه با کاهش دما ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تشکیل توده های گردوخاک درشمال عربستان و عراق در روز سه شنبه گفت: با انتقال این توده به سمت کشور، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان وقوع گردوغبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، خلیج فارس در روز دوشنبه مواج است و نیمه شرقی آن نیز در روز سه شنبه همین شرایط را خواهد داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی استان تهران نیز اظهار کرد:آسمان پایتخت برای فردا صاف با حداقل و حداکثر دمای 18 و 28 درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روز چهارشنبه آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد با دمای حداقل و حداکثر 19 و 29 درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد بود.

بدعهدی وزارت نفت در مالچ پاشی کانون های گرد و غبار
به گزارش تابناک خوزستان، کارشناسان محیط زیست معتقدند کاهش منابع آبی و خشکسالی، تخریب هورالعظیم و عدم مالچ پاشی زمین های اطراف خوزستان از عوامل ایجاد و شدت پدیده گرد و غبار در خوزستان است.

بگفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نفت بر اساس تعهد خود با سازمان مراتع و جنگل‌ها موظف بوده ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق مستعد کانون ریزگرد در خوزستان را تثبیت کند، که در حال حاضر تنها ۸ هزار هکتار تثبیت شده است.
 
 احمد لاهیجان‌زاده در مورد منشا گرد و غبار و ریزگرد‌های خوزستان گفته است: کانون‌های ریزگرد هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارند، از ده سال پیش تا دو هفته پیش منشا بالای ۷۰ درصد از این ریزگرد‌ها در خارج از کشور بود، اما از تاریخ ۷ بهمن تا روز ۲۲ بهمن سال جاری که باد از جنوب شرق به شمال غرب وزید، ریزگرد‌ها منشا داخلی داشتند و مجددا در روز ۲۳ بهمن منشا ریزگرد‌ها کاملا خارجی بود.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان مراتع و جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی موظف بوده‌اند؛ سالیانه، عرصه‌هایی از استان خوزستان را برای درختکاری و ایجاد کمربند سبز پوشش دهند، افزود: خوزستان بسیار برای بیابانی شدن مستعد است، خوزستان یک جلگه است و شاکله جلگه بودن را آب تشکیل می‌دهد، اگر آب را از جلگه بگیری به بیابان، برهوت و منشا ریزگرد تبدیل می‌شود.
 
لاهیجان‌زاده ادامه داد: امسال در نیمه جنوبی کشور بارندگی بسیار اندک بوده و میانگین بارش‌ها در استان ۴۶ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است، در شرق استان خوزستان نیز بارندگی بسیار ناچیز بوده که همه این مسائل اراضی این منطقه را مستعد تبدیل شدن به کانون ریزگرد کرده است.
 
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: علاوه بر این مسائل، وزش باد نیز در هفته‌های اخیر عمدتا بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و هوا حالت طوفانی پیدا کرده است، همه این مسائل در کنار هم چنین مشکلی را در استان به وجود آورده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قابل پیش‌بینی بودن خشکسالی اقدام قابل توجهی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد انجام نشده، گفت: وزارت نفت بر اساس تعهدی که با سازمان جنگل‌ها دارد، باید ۲۰۰ هزار هکتار از این مناطق را تثبیت کند، که در حال حاضر تنها ۸ هزار هکتار تثبیت شده است. اینکه این تعهد چرا اجرایی نشده و آیا دلیل آن مشکلات بودجه‌ای یا عدم تامین مالچ بوده را خود این دو نهاد باید اعلام کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار