تابناک: در حالی امضای سیدمرتضی سقائیان‌نژاد پای این بیان‌نامه به چشم میخورد که چندی بعد شورای شهر در مصوبه‌ای روز سوم اردیبهشت را به نام روز اصفهان نامگذاری کرد.
کد خبر: ۲۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹ 19 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، انتخاب روزی به نام " اصفهان" به دلیل جذابیت های فرهنگی و تاریخی این شهر سال ها پیش یکی از خواسته های دوستداران اصفهان بود.

بیشتر این جمعیت را دانشگاهیان، عضو انجمن های غیردولتی و سازمان های مردم نهاد تشکیل می دادند. ایده اولیه این طرح را شاهین سپنتا اعلام کرد که بعد از آن مراحلی برای انتخاب روزی به نان " اصفهان" طی شد که در نهایت با نظر اکثریت جمع روز یکم آذرماه به نام این شهر نامگذاری شد.

انتخاب آذرماه با توجه به نماد شهر اصفهان که برج قوس (آذرماه) با اقتباس از نقاشی کاشی های سردر بازار قیصریه اصفهان که دارای تصویر قوچ و میش است، صورت گرفت.

"اصفهان برای همیشه، برای همه" شعار اصفهان دوستان برای این روز بود. که در نهایت در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال 84، بیان نامه ای از سوی جمعی از دانشگاهیان و عضو انجمن ها و سازمان های مردم نهاد به تایید و امضا رسید که در آن روز یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان نامگذاری شده بود.

در میان نام امضاکنندگان نام اعضای شورای وقت شهر اصفهان، اساتید دانشگاه های استان، شاعران، نویسندگان ، هنرمندان و حتی شهردار اصفهان نیز به چشم می خورد.

در حالی امضای سید مرتضی سقائیان نژاد(شهردار اصفهان) پای این بیان نامه به چشم می خورد که چندی بعد شورای شهر در مصوبه ای در سال 84 روز سوم اردیبهشت ماه (سالروز تولد شیخ بهایی) را به نام روز اصفهان نامگذاری کردند و سوم تا نهم این ماه را به هفته اصفهان نامگذاری نمودند.

این اقدام شورای شهر و از آن سو اینهمه جوش و خروش فرهنگیان اصفهان برای انتخاب روزی به نام اصفهان در حالی صورت گرفت که هرساله مدیران شهری در نیمه نخست سال نام "اصفهان" را نکو می دارند و برنامه هایی را در این راستا اجرا میکنند و دانشگاهیان و همان هایی که در سال 83 گرد هم آمدند تا روزی را برای به خاطر سپردن و به خاطر آوردن تاریخ و تمدن اصفهان نامگذاری کنند، نیمه دوم سال و همان یکم آذرماه را به پاس فرهنگ و هنر و تاریخ اصفهان با یک گردهمایی با همایش پاس می دارند.

به یقین هر دو گروه دغدغه های خاص خود را برای اصفهان دارند و برای اجرای برنامه های خود نیز تلاش ها و هزینه هایی را در نظر دارند اما اینکه هنوز مردم اصفهان به معنای واقعی در روز نکوداشت اصفهان به اذعان خود مدیران شهری مشارکت لازم را ندارند شاید ناشی از این دوگانگی فرهنگی در یک شهر باشد.

برای شهری مانند اصفهان که شهرتی جهانی دارد و در گمنامی به سر نمیبرد، زیبنده نیست که در یک سال دو روز آن هم با عدم اتفاق نظر و سلیقه برای شناساندن اصفهان، نامگذاری شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :