آرامگاه سعدی این روزها بسیار کم آب شده و سطح آب درون حوض آن بسیار پایین آمده و فقط مقدار کمی از آن باقی مانده است.
کد خبر: ۲۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 19 April 2015
تابناک فارس:
بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت/ کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

روزگاری این آب و طراوتی که ایجاد می کرد زبانزد خاص و عام بوده.
اما امروز خشکسالی آن مورد توجه قرار گرفته است و آب آن حوضچه معروف دیگر آن زیبایی قبل را ندارد.

قنات سعدی

دیگر دوستداران سعدی وقتی به آرامگاهش مراجعه می کنند مانند گذشته آب سعدی و ماهی های آن را به وضوح نمی توانند ببینند.

شهردار منطقه سه شیراز در خصوص کم آب شدن آب قنات سعدی گفت: خشکسالی های چند سال گذشته در کم آب شدن این قنات ها تاثیرگذار بوده به گونه ای که کم شدن آب حوض ماهی آرامگاه سعدی مشهود است.

حسام قلعه دار افزود: طی چند مدت اخیر برای پاکسازی این قنات ها نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و این امر به یک پیمانکار سپرده شده است.

وی با بیان اینکه این قناتها ۸۰ متر عمق دارد، اظهار داشت: در این خصوص با بررسی قنات ها این موضوع فیلمبرداری و مستندسازی شده است.

شهردار منطقه سه شیراز ادامه داد: برخی بر این باورند زمانی که اداره راه مشغول عملیات راهسازی بوده به دلیل استفاده از برخی خودروها و این عملیات ها قسمت هایی از قنات ها ریزش کرده و این امر در کم آب شدن قنات ها تاثیر داشته است.

قلعه دار تاکید کرد: در حال حاضر تلاش برای پاکسازی قنات ها آغاز شده تا با انجام این کار بار دیگر حوضچه ماهی ها پرآب شود.

شهردار منطقه سه شیراز تصریح کرد: البته در مسیر راه برخی افراد اقدام به برداشت غیرمجاز آب در مسیر می کنند که این امر نیز در کم آب شدن قنات ها تاثیر داشته است.

وی اظهار داشت: البته در این خصوص پرونده هایی تشکیل و به دادگاه ارسال شده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در خصوص کم شدن آب حوض سعدی به خبرنگار مهر گفت: مسئله حائز اهمیت این است كه مردم منطقه قبل از میراث فرهنگی و یا هر ارگان دیگری خودشان از این آب حفاظت می کنند.

قنات سعدی

مسعود منیعاتی بیان كرد: البته بخشی از کم آب شدن این حوض ماهی به خشکسالی بر می گردد و باید بخشی از کم آب شدن حوض ماهی را مربوط به این خشکسالی ها دانست.

وی با اشاره به اینکه مردم سعدی خودشان از این قناتها محافظت می کنند، اظهار داشت: این آب از سمت بمو به سعدی سرازیر می شود و برخی معتقدند که زلزله دو سال قبل شیراز در ریزش قنات تاثیر داشته و این امر منجر به کم شدن آب حوض شده است.

منیعاتی گفت: عدم مدیریت صحیح و با برنامه ریزی در کم آب شدن آن نیز اثر گذاشته از این رو ضروری است که مسئولان امر در این خصوص تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار