مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:مدیریت موثر محوطه های تاریخی این استان و تعیین عرصه و حریم این حوزه های باستانی و تاریخی به 17 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۲۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 19 April 2015


 

اسماعیل شراهی اظهار داشت: 10 میلیارد ریال از این اعتبار در حوزه باستان شناسی برای تعیین عرصه و حریم محوطه های در دست خطر لازم است.

وی اظهار کرد: برای تداوم کاوش در محوطه های باستانی استان با هدف گمانه زنی و شناخت از فضاهای شهری گذشته، نحو استقرار و معیشت و تبادلات فرهنگی و اجتماعی جوامع گذشته هفت میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی عمده مشکل محوطه های باستانی استان را نبود عرصه و حریم مصوب عنوان کرد و ادامه داد: نبود حریم مصوب بستر دست اندازی و دخل و تصرف برخی سودجویان و اختلاف نظرها با مردم و مسوولان درمحوطه ها شده و تا حدودی آسیب به آنها را به همراه داشته است.

شراهی افزود: استان مرکزی از حیث محوطه و تپه های باستانی که آثاری از سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی را شامل می شود دارای اهمیت است.

مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تاکنون یک هزار محوطه باستانی در سطح استان و 12 شهرستان شناسایی شده اند.

شراهی توضیح داد: از میان این تعداد 12 محوطه از نگاه مطالعات باستان شناسی مورد کاوش و گمانه زنی قرار گرفته که مهمترین آنها محوطه باستانی آوه در شهرستان ساوه، محوطه زلف آباد فراهان، تپه باستانی قلعه سرسختی شازند، محوطه باستانی مشکین تپه در زرندیه، دستکنده های زیر زمینی روستای تهیق خمین و محوطه باستانی خورهه در شهرستان محلات است.

وی گفت: برای کاوش باستان شناسی در محوطه های یاد شده چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی بیان کرد: اشیا و داده های منقول به دست آمده از این کاوش ها به موزه های سطح استان مرکزی منتقل شده تا برای بهره برداری عموم به نمایش در آید.

همزمان با روز بناها و محوطه های تاریخی به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی جمعی از خبرنگاران رسانه های استان مرکزی از بازار قدیمی اراک به عنوان بافت ارزشمند تاریخی دیدن کردند.

380 اثر ثبتی استان مرکزی در حوزه تپه ها و محوطه های تاریخی، بیش از 200 اثر بناهای تاریخی برجسته ، پنج اثر جلوه های ناب طبیعی و 27 اثر مناسک آیینی و میراث معنوی است و علاوه بر آن صدها اثر نیز در جلوه های دیگر ثبت شده است.

بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در سال 1982 با تایید یونسکو روز 18 آوریل به عنوان «روز بین المللی بناها و محوطه های تاریخی» نامگذاری شده است.

این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از آن ها را فراهم می آورد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار