از مسجد تا مصلا؛
تابناک: بعد از انقلاب نماز جمعه‌های اصفهان عمدتا در مسجد امام (ره) برگزار می شد. مکانی که به سبب مسقف نبودن بخشی از آن برای نمازگزاران همواره از مشکلات شهر اصفهان در این زمینه به شمار میرفت.
کد خبر: ۲۴۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 10 June 2016

به گزارش تابناک اصفهان، برگزاری اولین نماز جمعه ها در ایران را می توان به دوران صفویه منسوب کرد. هرچند نمازجمعه ها در آن زمان با سبک و سیاق کنونی برگزار نمی شد و محور خطبه های خطیبان جمعه بر ستایش پروردگار و نعت حکومت متمرکز بود.

اما مکان‌های برگزاری نماز جمعه نیز در خور توجه است. مسجد جامع عتیق اصفهان نخستین مکان برگزاری نماز جمعه در ایران و در اصفهان بود.

به گونه ای که در عهد صفویه اولین نماز جمعه در مسجد جامع عتیق اصفهان به امامت محقق کرکی برگزار شد. از دیگر امامانی که در این دوره بوده‌اند می‌توان شیخ بهایی، میرداماد، محمد تقی مجلسی، محمد باقر مجلسی، سبزواری، شیخ لطف الله اصفهانی را نام برد. مضمون خطبه‌های این دوره، بیشتر بر حمد و ثنای پروردگار، صلوات بر اهل بیت (ع) که البته اهل سنت، خلفا را درود می‌فرستادند، بود. با این توصیفات مشخص می‌شود که نماز جمعه عملا در آن زمان موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی یا معیشتی را انتقال نمی‌داد و صرفا فرمایشی اجرا می‌شد و در حقیقت تنها تلاش برای انجام یک فریضه بوده بدون آنکه کارکردش حاصل شود.

اولین امام جمعه در دوران قاجار، مرحوم میر عبدالباقی خاتون آبادی بود که در شهر اصفهان نماز جمعه برگزار می‌کرد. نام بسیاری از ائمه جمعه شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و مشهد در طول دوره قاجاری ثبت شده است. بیش‏‌تر ائمه جمعه اصفهان و تهران، از خاندان خاتون‏آبادی بودند و این مساله موروثی بودن امام جمعه در این دوران را اثبات می‌کند.

اما در دوران پهلوی نیز کم و بیش نماز جمعه ها با همین سبک برگزار می شد و در همین دوران و سال 1351 بود که شهر اصفهان، به امامت آیت الله طاهری، نخستین نمازجمعه های به فرمان امام خمینی را در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان برگزار کرد.

بعد از انقلاب نماز جمعه های شهر اصفهان عمدتا در میدان نقش جهان یا همان مسجد امام (ره) برگزار می شد. مکانی که به سبب مسقف نبودن بخشی از آن برای نمازگزاران همواره از مشکلات شهر اصفهان در این زمینه به شمار می رفت و می‌طلبید تا شهری با جایگاه نصف جهان، دارای مکانی بهتر برای اقامه نمازهای جمعه باشد.

از همین رو از حدود بیست سال پیش طرح ساخت مصلای بزرگ امام خمینی شهر اصفهان کلید خورد اما به سبب مشکلات عدیده مالی و نیز هیئت امنای این مصلا، پیشرفت طرح به کندی انجام شد و در نهایت اکنون با گذشت 20 سال، این پروژه با افتتاح بخش شبستان خود در نخستین جمعه ماه رمضان، شاهد شکسته شدن طلسم چندین ساله برای بهره برداری خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار