مطابق آیین‌نامه‌های مربوطه به دلیل بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان و انتقال بیماری بین پرندگان، عرضه این حیوانات به صورت زنده در بافت شهری ممنوع است.
کد خبر: ۲۴۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 09 June 2016
اجرای طرح انتقال فروشندگان پرندگان زنده در همدان که سیما و بهداشت شهری را با اخلال مواجه کرده در دست اقدام است، اما اخذ مجوزهای لازم برای نقل و انتقالات، همچنان در بند بروکراسی طولانی اداری باقی‌مانده است.

به گزارش فارس، یکی از صحنه‌های نه چندان زیبا که برای شهری چون همدان به عنوان یک مقصد گردشگری، نازیباست؛ فروش انواع پرنده‌های زنده در برخی از مناطق شهر از جمله خیابان باباطاهر، انتهای کوچه استر و مردخای منتهی به محوطه حمام قلعه و البته میدان هگمتانه است.

خوشبختانه دیگر شاهد فروش این پرندگان در ابتدای خیابان باباطاهر نیستیم و مسئولان توانستند بر این معضل پایان دهند. اما همچنان با وجود آنکه فروش پرنده زنده در شهر ممنوع است در مناطق دیگر شهر این نوع معاملات ادامه دارد که بر بهداشت شهر و چهره آن اثرات سوء بسیاری برجا خواهد گذاشت.

یکی از دلایل فعالیت این پرنده‌فروشان وجود این باور است که مرغ‌های بومی از خواص بیشتری نسبت به مرغ‌های صنعتی برخوردارند که صحت و سقم این مباحث در این گزارش بررسی و به این سؤال پرداخته می‌شود که چرا هنوز این فروشندگان به خارج از شهر با وجود تأکیدات قانونی منتقل نشدند.

مرغ بومی با صنعتی از منظر خواص تفاوتی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مردم به مدت زیادی از مرغ‌های بومی استفاده می‌کردند، اظهار کرد: گوشت مرغ‌های بومی با مرغ صنعتی از منظر خواص تفاوتی ندارد.

محمد نظرپور با بیان اینکه تخم مرغی که از مرغ بومی به دست می‌آید از نظر طعم و بو متمایز و مطلوب‌تر است، افزود: این مزیت و برتری انکارکردنی نیست زیرا این مرغ‌ها در طبیعت آزاد بوده و خوراک مصرف می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه با تأسی به تولید مرغ بومی نمی‌توان خوراک مردم را تأمین کرد، تصریح کرد: ما ناگزیر به صنعتی شدن در حوزه مرغداری هستیم و مرغداران برای تأمین نیازهای مردم از خوراک‌هایی چون ذرت و سویا استفاده کرده و بهترین جوجه‎ها را برای پرورش برمی‌گزینند.


مرغ‌های بومی عاری از بیماری نیستند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغ‌های بومی و محلی عاری از بیماری نیستند، ادامه داد: برای هر دو گروه مرغ بومی و صنعتی بیماری وجود دارد، اما در مرغداری‌های صنعتی از دارو و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود که البته در زمان کشتار مرغ اثری از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه پروژه پشتیبانی از مرغ بومی در برنامه‌های سازمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با کمک و همکاری بسیج سازندگی برای تولید مرغ بومی در روستاها و پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات بسیج سازندگی تحت عنوان مشاغل خانگی و ارائه تسهیلات در بافت روستایی، از این تولیدات حمایت می‌شود.

نظرپور با بیان اینکه این مرغ‌ها از پسماند منازل روستایی به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، گفت: البته به طور عمده از تخم مرغ این پرنده‌های بومی استفاده می‌شود زیرا دوره پرورش این گونه از پرندگان بسیار طولانی است و صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه پروانه پرورش پرندگان زینتی نیز توسط جهاد کشاورزی صادر می‌شود، اظهار کرد: متقاضیان برای دریافت پروانه پرندگان زینتی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه کرده و با رعایت شرایط و ضوابط، پروانه را دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه سخنانش تأکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان در بافت شهری مرغ بومی و پرندگان زینتی به صورت زنده عرضه کرد.

عرضه پرندگان زنده در بافت شهری ممنوع است

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دامپزشکی همدان حدود دو سال است که بر روی فرآیند زنده‌فروشی پرندگان بومی و زینتی در شهر فعالیت می‌کند، اظهار کرد: مطابق آیین‌نامه‌های مربوطه به دلیل بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان و انتقال بیماری بین پرندگان، عرضه این حیوانات به صورت زنده در بافت شهری ممنوع است.

مهدی محسن‌حقیقی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای انتقال این پرنده‌فروشان در فرمانداری صورت گرفته است، افزود: برای ساماندهی این مسئله به ورود شهرداری نیازمندیم زیرا طبق قانون، جلوگیری از فعالیت این واحدها با معرفی دامپزشکی و توسط شهرداری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف زمینی را حدود یک ماه و نیم گذشته به دامپزشکی معرفی کرده که شرایط این زمین برای انتقال پرنده‌فروشان در حال بررسی است تا به خارج از شهر منتقل شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان ادامه داد: امیدواریم اتاق اصناف بتواند هر چه زودتر مراحل اداری کار را گذارنده و مجوزهای لازم را اخذ کند تا ما هم بتوانیم سایر اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تهیه مرغ زنده از منظر بهداشتی برای افراد جامعه مشکل‌ساز خواهد بود زیرا بسیاری از بیماری‌ها توسط این پرندگان منتقل می‌شود، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم از خرید و تهیه این نوع پرندگان خودداری کنند.


اصناف در انتظار موافقت کمیسیون ماده 5

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نهادهای دولتی بر جلوگیری از فروش پرندگان زنده در شهر تأکید دارند، گفت: چندین بار پیشنهاد جابجایی پرنده‌فروش‌ها را به نهادهای مرتبط ارائه دادیم و از سال گذشته طرح و زمین مورد نظر خود را نیز معرفی کردیم.

حمیدرضا فرسایی‌وحید با بیان اینکه واحدهای صنفی با انتقال به خارج از شهر موافق هستند، اظهار کرد: همه مستندات و نقشه‌های توپوگرافی زمین پیشنهادی را آماده کرده و به کمیسیون ماده 5 ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم روند بروکراسی و مجوزهای زمین پیشنهادی با سرعت بیشتری به پیش رود، افزود: با تأیید کمیسیون ماده 5 می‌توانیم عملیات اجرایی لازم برای استقرار واحدهای صنفی پرنده فروش را آغاز کنیم.

رئیس اتاق اصناف همدان با تأکید بر اینکه زمین مورد نظر در چهارراه بابک واقع شده است، تصریح کرد: اگر این زمین مورد تأیید کمیسیون ماده 5 قرار نگرفت محل دیگری را نیز در نظر گرفته‌ایم  که بلافاصله معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق تبصره 20 ماده 55 قانون، شهرداری موظف است که برای مشاغل و صنوف آلاینده زمین در خارج از شهر در نظر گرفته و به آن‌ها خدمات ارائه دهد تا شاهد جابجایی صنوف باشیم.

فرسایی‌وحید با بیان اینکه در حال حاضر جابجایی این صنوف با مشارکت اتاق اصناف و شهرداری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دغدغه ما داشتن شهری زیبا و جذاب است که بتوان ضمن تأمین آرامش و آسایش شهروندان در جذب گردشگران نیز موفق عمل کرد.

این مسؤل با تأکید بر اینکه قانون به شهرداری در خصوص تعیین تکلیف صنوف آلاینده تکلیف کرده است، گفت: ما تمام تلاش خود را به کار بستیم و با شهرداری همکاری کردیم که این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس اتاق اصناف همدان افزود: انتظار داریم کمیسیون ماده 5 هم سرعت بیشتری در رسیدگی به این موضوع به خرج دهد و این مشکل را حل کند.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذار این طرح نیز آماده است تا پس از اخذ مجوزها آماده‌سازی 200 واحد صنفی را آغاز کند تا پرنده‌فروشان در آن مستقر شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار