کد خبر: ۲۴۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 07 June 2016
جلسه شورای اداری شهرستان نکا در آستانه ماه مبارک رمضان در حالی برگزار شد که اولویت برنامه‌های مدیران، عملی کردن اقتصاد مقاومتی اعلام شد.

به گزارش تابناک مازندران، اقتصاد مقاومتی بحث جدیدی در جامعه نیست و در دهه سوم انقلاب این مسأله مورد توجه جدی رهبر قرار گرفت و رهبری در سخنرانی‌ها و پیام‌های خود به این مسأله اشاره داشتند.

در اواخر سال 93 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری ابلاغ و این مسأله به‌صورت عملی و به‌عنوان مسأله‌ای فراسیاستی و ابرسیاستی، در دستور کار مدیران در رده‌های مختلف قرار گرفت که هم‌گرایی و هم‌افزایی، مهم‌ترین عامل در اجرایی و عملی شدن آن عنوان شد.

براساس دستورالعمل‌های ارائه‌شده، اقتصاد مقاومتی دارای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است که مشارکت مردمی از مسائل مهم در این مقوله به‌شمار می‌رود و مسؤولان باید برای اجرایی کردن این مهم با تلاش مضاعف و جهادی وارد کار شوند.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران دوشنبه‌شب در جلسه شورای اداری نکا و در نشست با مدیران این شهرستان، توجه به اقتصاد مقاومتی و اجرای طرح‌های نیمه تمام را از مهم‌ترین اولویت‌های سال جدید اعلام کرد که نیازمند وحدت، هم‌گرایی و هم‌افزایی است.

محمود نوربخش بزرگ‌ترین معضل جامعه را بیکاری اعلام کرد و گفت: برای رهایی از این معضل نیازمند افزایش اشتغال در جامعه هستیم که یکی از راه‌های ایجاد اشتغال، توجه به اقتصاد مقاومتی و عملی کردن آن در جامعه و در بین آحاد مردم است.

وی با اعلام اینکه استفاده از تکنولوژی جدید در تولیدات اقتصاد مقاومتی مهم است، یادآور شد: تولید سنتی مبتنی بر داشته‌ها و دانسته‌های گذشته و بدون استفاده از تکنولوژی جدید، ارزش افزوده بالایی ندارد و لذا چنین تولیدی مبتنی بر تولید سنتی صرف و بدون استفاده از تکنولوژی توصیه نمی‌شود.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مازندران با حضور استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونان استاندار و جمعی از مدیران کل استان تشکیل شده و این ستاد در شهرستان‌ها نیز با فرماندهی فرمانداران تشکیل شده است، یادآور شد: برای این منظور 10 برنامه با 70 محور در دستور کار قرار گرفته تا پروژه‌های مختلف تعریف شود.

این مسؤول همچنین با بیان اینکه با منابع مالی محدود از جمله مشکلات فراروی ما در این مبحث است، گفت: با توجه به کمبود منابع مالی باید پروژه‌ها اولویت‌بندی شده و منابع و اعتبارات در شهرستان با اولویت، 1 و 2 و 3 تعریف و اجرایی شود که این اختیارات به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها داده شده است.

نوربخش افزود: دولت و ملت مکمل هم هستند و لذا باید با هم کار کنند و برای رفع مشکلات گام بردارند که واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی و غیرانتفاعی از جمله این مسائل است که با قوت در حال پیگیری است که با توجه به وجود 70 هزار پروژه نیمه‌تمام در سطح کشور، باید با احصای این پروژه‌ها، طرح‌های مختلف دولتی در صورت داشتن قابلیت لازم، به بخش غیرانتفاعی واگذار شود.

* مازندران 4 هزار پروژه نیمه‌تمام دارد

وی ادامه داد: در استان مازندران نیز 2 هزار پروژه نیمه‌تمام تعریف شده است که با احتساب پروژه‌های خرد این میزان به حدود 4 هزار پروژه می‌رسد که از این تعداد تلاش شده تا 120 پروژه در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و ... به بخش غیرانتفاعی واگذار شود.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام از مسائل مهم برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران است، گفت: مردمی کردن پروژه‌ها، واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، استفاده از توان واقفین، خیران برای اتمام طرح‌ها از جمله برنامه‌های در دست اقدام است که براساس دستورالعمل اجرایی می‌شود.

* مانع‌تراشی در مسیر تولید، مانع اجرایی شدن دقیق اقتصاد مقاومتی می‌شود

فرماندار نکا نیز در سخنانی گفت: فعال ساختن پروژه‌های نیمه‌تمام و راکد از برنامه‌های مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم که با همکاری همه مسؤولان اجرایی شود و مانع‌تراشی در مسیر تولید، مانع اجرایی شدن دقیق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

جعفر احمدی ادامه داد: با تمام توان از تولیدکنندگان حمایت و برای فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال تلاش می‌شود تا همه با هم برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال گام برداشته و موجب تحول در جامعه شویم.

وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن در پایان سال مالی، خاطر نشان کرد: در بحث پروژه‌های عمرانی اداراتی که دارای اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی هستند ضمن دقت در اجرای با کیفیت طرح‌ها، کل اعتبار تخصیصی را جذب کنند.

این مسؤول با اشاره به برگزاری جلسه کمیته برنامه‌ریزی برای توزیع اعتبارات سال 95 نیز افزود: باوجود اعلام به ادارات، برخی از مسؤولان تاکنون اطلاعات لازم را به فرمانداری ارائه نکرده‌اند که امیدواریم در اسرع وقت این کار انجام و همچنین مدیران برآورد کلی از پروژه‌های نیمه‌تمام داشته و پروژه‌های با اثربخشی بیشتر تعریف کنند.

* زمزمه‌های بازنشستگی بنده صحت ندارد و هنوز برای ادامه خدمت زمان دارم

فرماندار نکا در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در این اواخر زمزمه‌هایی مبنی بر بازنشستگی بنده در برخی محافل شنیده می‌شود، گفت: زمزمه‌های بازنشستگی بنده صحت ندارد و هنوز برای ادامه خدمت زمان دارم و وقت برای خدمت به این مردم فراوان است.

امام جمعه نکا نیز در سخنانی با تأکید بر نهادینه کردن و عملی کردن درست و اصولی اقتصاد مقاومتی در جامعه گفت: وحدت و انسجام از تاکیدات رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد و  با عملی کردن اقتصاد مقاومتی، تلاش شود تا مردم باید به تولید داخلی اعتماد کنند.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی با تأکید بر فرهنگ‌سازی برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال افزود: همه ما در قبال مردم مسؤول هستیم و باید برای روان‌سازی مطالبات آنان تلاش کرده و با کمترین بروکراسی اداری، برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی به عنوان دغدغه رهبری تلاش کنیم.

وی با اشاره به ماه رمضان و لزوم توجه به ارباب رجوع و تکریم آنان گفت: روزه‌خواری در ملاء عام از مسائل ناپسندی است که باید از آن دوری شده و حرمت این ماه نگه داشته شود و دست‌اندرکاران این امر با دقت نظر بیشتری وارد شوند.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی نکا، با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی، در همکاری و همدلی است، اظهار کرد: اقتصاد بدون وابستگی، اقتصاد پویا و فعال است که مورد توجه بوده و باید به این سمت حرکت کنیم تا اقتصادی توانمند و پویا داشته باشیم.

ابوالقاسم سلیمانی گفت: نقش سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور از توان مردمی استفاده و فضای کسب و کار را تقویت کرد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) نکا نیز در سخنانی با اشاره به توجه به اشتغال افراد زیر پوشش این نهاد، یادآور شد: در سال گذشته با استفاده از اعتبارات بخش امداد و تسهیلات بانکی برای بیش از 330 نفر اشتغال ایجاد شد که نقش مهمی در تواننمدسازی افراد زیر پوشش این نهاد دارد.

سید رضا ساداتی گفت: برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در روستاها نیز طرح اشتغال بانوان با اجرایی کردن طرح قالی‌بافی در روستای اسماعیل‌محله هزارجریب نکا اجرایی شد که 25 نفر از بانوان این روستا ضمن استفاده مناسب از اوقات فراغت در کنار قالی‌بافی با ایجاد اشتغال، از درآمد خوبی برخوردار شوند.

وی بیان کرد: فعال کردن اشتغال در روستاها راه مهمی برای ماندگاری روستاییان در روستاها، کاهش مهاجرت آنان به شهرها، جلوگیری از پدیده حاشیه‌نشینی و مشاغل کاذب است که این امر نیازمند توجه ویژه مسؤولان به روستانشینان و تقویت اشتغال در روستاها است.

به گزارش فارس، توجه به اقتصاد مقاومتی به‌عنوان دغدغه مهم رهبری، یکی از دستورالعمل‌هایی است که با قوت در شهر و روستاها دنبال می‌شود تا با توجه به رشد و توسعه در روستاها و شهرها به عنوان عامل مهم در نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی، توسعه همه جانبه ایجاد و با فراهم شدن اشتغال مناسب، شاهد کاهش جرایم و فساد در جامعه باشیم.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار