کد خبر: ۲۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱ 14 April 2015

در فضای کمبود فرهنگی برای کودکان استان اردبیل، نمایش موزیکال ترکی «بیدیلی بیدان» در مجتمع فدک اردبیل به روی صحنه رفت و فرصت مغتنمی برای آشنایی کودکان اردبیلی با فضای تئاتر ایجاد کرد.

به گزارش تابناک اردبیل، «عیسی عیسی زاده نظیف» مدیر و موسس مجتمع آموزشی نخبگان که تهیه کنندگی این نمایش را بر عهده داشت در رابطه با انگیزه خود برای پذیرش پشتیبانی از چنین نمایشی گفت: احیای داستان های فولکلوریک و ارائه نمونه های به روز شده از داستان های شفاهی منطقه هدف اصلی ما در تولید این اجرا بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود: اینکه مردم اردبیل طی ده روز مخاطب اجرایی بودند که به زبان مادری آنها اجرا می شد رویدادی بزرگ در تاریخ تئاتر کودک در اردبیل به شمار می رود.

عیسی زاده تصریح کرد: بعد از اردبیل ما برای اجرای این تئاتر در شهرهای دیگر استان در صورت ایجاد شرایط لازم و البته به طور جدی در دیگر شهرهای کشور برنامه خواهیم داشت.

نمایشی شاد برای کودکان

«محمد باقر نباتی مقدم» سرپرست گروه تئاتر عنوان که تولید این تئاتر را بر عهده دارد نیز در رابطه با این نمایش به خبرنگار تابناک گفت: این تئاتر نمونه ای از همکاری بخش خصوصی در تولید اثر هنری است.

وی افزود: مسئله ای که در تولید این اثر وجود دارد این است که خانواده های اردبیلی می توانند علاوه بر تماشای یک اجرای شاد، شاهد انتقال مفاهیمی فرهنگی برای فرزندان دلبندشان باشند که در عصر حاضر در حضور فزاینده تکنولوژی در زندگی آدمی ممکن است به فراموشی سپرده شده باشد.

نباتی مقدم تصریح کرد: به کارگیری نسل جدیدی از بازیگران در این تئاتر باعث تزریق نسلی جدید از هنرمندان به تئاتر اردبیل خواهد شد.

سرپرست گروه تئاتر عنوان افزود: در اجرای عمومی این نمایش از امکانات تبلیغاتی شهرداری اردبیل و سازمان فرهنگی ورزشی بهره مند شدیم که از این همکاری قدردانی می کنم. همچنین مدیریت و کارکنان مجتمع فدک بهترین و بیشترین همکاری را با ما داشتند که از آنها نیز تشکر می کنم.

مخاطبان چه می گویند؟

«مژده» دختر جوانی است که در رابطه با اجرای بیدیلی بیدان می گوید خاطرات دوران کودکی ام با دیدن این نمایش زنده شدند. وی که در تبریز تحصیل می کند می گوید که در تبریز نمایش های ترکی به طور مرتب اجرا می شوند. با این حال در اردبیل این نخستین بار است که او شاهد اجرای یک اجرای ترکی است.

علی پدری است که یک دختر 13 ساله و یک دختر 7 ساله دارد. او می گوید اشتیاق کودکان امروز به تماشای انیمیشن های تولید شده به حدی است که او هر هفته زمان مشخصی را برای تهیه انیمیشن های روز برای کودکانش صرف می کند.

او می گوید با این حال تاثیری که کودکانش از تماشای این نمایش گرفته اند قابل مقایسه با تماشای یک انیمیشن از پشت وسایل ارتباطی نیست.

این پدر اردبیلی ابراز امیدواری می کند سهم چنین برنامه هایی در میان آثار فرهنگی اردبیل در حدی باشد که پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

طاهره مادربزرگی که با نوه های خود برای تماشای نمایش به فدک آمده است عکس های یادگاری نوه اش به بازیگران نمایش را نشان می دهد و پویایی تئاتر را در شکل گیری تصورات کودک که بی ارتباط با اندیشه های او در آینده نیست اثر بخش می داند.

فرهنگ سازی محیط زیستی

نمایش بیدیلی بیدان طبیعت را به عمق افکار کودکان می آورد. از عناصر طبیعی گرفته تا موجوداتی که فرصت همزبانی با انسان را پیدا کرده اند. در جایی از این نمایش آدمی به انجام رفتار مسالمت آمیز با طبیعت دعوت می شود. نمایشی آموزشی که نه به صورت شعاری که به گونه ای زیرکانه فرهنگ سازی را در معنای دقیق خود به اجرا می گذارد. طبیعی است زمانی که کودک مخاطب چنین نمایشی است در صورتی که مفهومی متناقض با آن را بعدها فرا نگیرد و تماشای چنین مفاهیمی برایش مستمر باشد، در آینده رفتاری سازگار با محیط زیست خواهد داشت.

اینجاست که اجرای یک نمایش موزیکال ترکی به ظاهر تفریحی می تواند در قالب یک برنامه آموزشی در خدمت جامعه قرار بگیرد. مسله ای که توجه همه مسئولان امر را می طلبد تا با حمایت از چنین برنامه هایی با کاربرد چندگانه در مسیر تربیت درست نسل آینده که پاسدار محیط زیست باشد حرکت کنند.

وی سخن آخر اینکه اجرا در قالب زبان ترکی یک ویژگی مهم است که به کودکان اردبیلی فرصت داد به تماشای یک اجرا با زبان مادری خود بنشینند. از طرفی جنبه موزیکال این نمایش باعث خلق صحنه هایی شاد برای مخاطبان شد.

رویکرد آموزشی این گونه نمایش ها هم موضوع مهمی است که در جای مناسب خود و نه به صورت شعاری باعث انتقال مفاهیمی به تماشاگران خود خواهد شد. از این نکته که در این نمایش از نسل جدیدی از بازیگران استفاده شده اند نباید گذشت که باعث تربیت نسل جدیدی در تئاتر اردبیل خواهد شد. و مسئله اساسی ارتباط میان بخش خصوصی و تئاتر است زمانی که یک مجموعه خصوصی شجاعانه به عنوان تهیه کننده یک اجرای تئاتر وادر صحنه می شود. مجموع اینها از نمایش بیدیل بیدان نمایشی موفق می سازد که در نتیجه همکاری بخش خصوصی، هنرمندان و همکاری مسئولین امر حاصل شد و می تواند الگویی در مواردی مشابه باشد.

گزارش: رضا صادقی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار